Johaug slipper unna fordi hun er Johaug

Categories Tanker 💭

At Sats Elixia velger å la Therese Johaug fortsette å trene som vanlig på sine sentere sender ikke noe annet en ekstremt dårlig signaler. Det sender dårlige signaler for brukerne av sentrene og det sender dårlige signaler til ungdommen. 

Etter et kjapt søk på Sats Elixia sine sider er det tydelig hvor de stiller seg, de har nemlig en “Nulltolleranse for doping”. Etterfulgt av en innledning som lyder følgende: “SATS ELIXIA ser med stor bekymring på de økende beslagene av dopingmidler i Norge.”

Det problematiske i denne sammenhengen er signalene som blir sendt, og at noen slipper unna fordi de har folket på sin side. For i mine øyne handler ikke denne avgjørelsen om Johaug er skyldig eller ei. Den handler om at Therese Johaug har testet positivt på doping, og at hun blir forskjellsbehandlet. 

Det er et problem at ungdommer ned til 15 års alderen doper seg for å oppnå bedre resultater og finere kropper, og disse er også å se hos Sats Elixia. Men heldigvis har Sats Elixia et tett samarbeid med Anti Doping Norge som skal forhindre dette. I 2015 fortalte Monica Johannesen Mørk fra Anti Doping Norge at brukerbildet har endret seg og at man er nødt til å ty til tiltak. Jeg mener da at det ikke er annet er skuffende at reglene om et dopingfrittsenter ikke blir holdt. 

Hadde jeg testet positivt hos Sats Elixia hadde det ikke vært noe kjære mor. Jeg hadde heller ikke hatt et apparat rundt meg som hadde renvasket meg for hele Norge, til tross for at jeg hadde testet positivt på samme produkt som Johaug har gjort. Dette er mest av alt provoserende, fordi Johaug slipper unna for å være Johaug. Jeg kan heller ikke se at noen kan argumentere mot det på noen som helst måte. For jeg forstår at folk kan være uenige i det, men da er man nødt til å være uenig fordi følelsene tar overhånd. 

I kommentarfeltet er det automatisk noen som hiver seg på å støtter at Johaug selvfølgelig skal få fortsette å trene ved treningsstudioet. Men jeg mener at Sats Elixia ikke kan uttale seg om at de har nulltoleranse for doping hvis de velger å stille seg bak en dopingdømt utøver. For om man liker det eller ei, så er det er faktum: Johaug er tatt for doping. 

Therese Johaug har muligens ikke dopet seg for dopets sin skyld, men er allikevel tatt for doping. Jeg forstår at det er stor forskjell på en som bevisst bruker doping for å oppnå resultater, og på Johaug. Men jeg kjøper ikke argumentet om at Johaug skal slippe unna, fordi hun har vært uheldig. For disse signalene er farlig å sende. 

Innerst inne så spiller det ingen rolle for meg hvor Therese Johaug trener, selv etter dommen. Jeg er nemlig helt sikker på at Therese Johaug kommer sterkere tilbake, men jeg lar meg provosere av at det forskjellsbehandles. 

Johaug er nok ikke doper, men hun er dømt – Og Sats Elixia velger å la hun fortsette å trene på sitt senter som tydelig tar sterk avstand fra doping. I mine øyne slipper Johaug unna fordi hun er Johaug, og fordi hun er norsk. 

Jeg sliter med å se at det er helt innafor. 

Og hvis flertallet mener at det er innafor er det kanskje på tide å endre reglene for doping. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

13 kommentarer

13 thoughts on “Johaug slipper unna fordi hun er Johaug

  1. Bra skrevet, Martine. På generelt grunnlag er jeg enig med deg; å hevde nulltoleranse for doping, og likevel tillate en person som har blitt dømt for bruk av dopingmidler – slik som i denne saken – å trene på senteret, kan gi grunnlag for å stille spørsmål ved legitimiteten av ordbruken “nulltoleranse”. Listen bør kanskje ligge høyere.
    Det fremkommer i imidlertid her (https://www.nrk.no/sport/johaug-kastes-ikke-ut-av-treningssentre-1.13674864) at senteret har unntak dersom den som blir tatt kan dokumentere med legeerklæring at bruken hadde medisinsk årsak. Tilfellet med Johaug fallt under senterets unntak, og jeg synes du bør vurdere om ikke det bør fremkomme i blogginnlegget ditt?

  2. Det må ga an å ha to tanker i hodet samtidig, og jeg er forsåvidt uenig i det du skriver. Jeg synes det er for mye enten/eller snakk i Norge. Vi må bli mer nyanserte. Som du skriver; Therese er ingen doper, og hun må behandles deretter. Det er min mening. Vi kan ikke bli for prinsipielle.

  3. Men kjære deg, det er da forskjell på hva som betegnes som dop i toppidrett og på et treningssenter. Det er ikke sånn at det “dopet” Johaug ble tatt for er ulovlig i Norge på generell basis. Hadde du blitt tatt med samme stoff i din kropp så hadde det aldri fått noen konsekvens for deg. Det er nettopp fordi hun konkurrerer på det nivået hun gjør at reglene er annerledes. Hun skal da vel få lov til å løpe på mølla fordet. Get your facts straight

  4. Jeg skjønner på en måte hva du mener, men samtidig velger du å se bort ifra at hun mest sannsynlig er uskyldig. Hvorfor skulle Johaug lyve, når den dosen dop hun fikk i seg – ikke gjorde en forskjell for hennes prestasjon?
    På grunn av at dosen Johaug fikk i seg ikke gjorde en forskjell, mener jeg at det er bortkastet å skrive sutrete innlegg om hvorvidt dette er forskjellsbehandling eller har dårlig påvirkning hos ungdom. Som om Johaug-saken liksom skal påvirke ungdommer til å begynne med doping? Saken er bare trist.
    Til slutt vil jeg bare si at det er flott at Norge tar vare på sine idrettsstjerner, uansett om det er i oppgang og nedgang! 😉

  5. Nå gjelder dette forbudet for toppidrettsutøvere som konkurrerer, ikke for den vanlige mann/kvinne i gata. Kravene til toppidretten praktiserer vel ikke elexia eller hvilken som helst annet senter. Da er det vel mange som ikke kunnet trener der av ulike årsaker, som ikke handler om bevist doping. Men for at det finnes innhold i kremer og medisiner etc. som den vanlige mann/kvinne i gata kan bruke. Noe som hun nå da er. Man må da kunne argumentere med noe saklig før man skyter fra hoften.

  6. ja nå kommer alle til å “dope” seg på leppepomade, ikke en eneste ungdom kommer til å ha tørre lepper igjen… åneeei.

  7. Verken du eller jeg hadde blitt utestengt fra Elixia om vi hadde fått i oss dette stoffet da vi ikke er toppidrettsutøvere. Jeg er som regel alltid enig med deg, men føler du kanskje bør faktasjekke denne litt før du publisere 🙂 Viser også til artikkelen som du mest sannsynlig har fått dette fra at man med legeeærkling som viser at det var for medisinsk bruk kan hindre deg fra å bli utestengt 🙂

  8. Skrev egentlig en lang kommentar som forsvant her… så her er kort versjonen:
    Her burde du helt klart funnet ut mer om hvordan treningssentre forholder seg til slike situasjoner!
    De vet hva hun er dømt for og at det ikke var for å få en effekt! Derfor får hun fortsette.
    Hadde du/jeg/andre blitt tatt for det samme ville vi blitt vurdert og evt fått en advarsel.(vil si johaug har fått sin, hun har nok skjønt at det var dumt)
    Du/jeg/andre ville hatt god mulighet til å forklare oss, og man blir ikke kastet ut på flekken slik det høres ut som i ditt innlegg her.
    Konklusjonen her blir egentlig at du skal ikke være redd for at johaug blir høyere satt en deg/meg/andre, for du har i en slik situasjon god mulighet for å forklare deg og ville ikke blitt kastet ut av Elexia.
    Hadde du/jeg/andre derimot brukt et annet doping som var tydelig brukt for resultater så hadde du/jeg/andre også gått igjennom en samtale og vurdering. Men mest sannsynlig blitt kastet ut! Men da hadde det vært god grunn til det!

  9. Det er jo stor forskjell på type doping da. Hadde de testet alle som trente på sats elixia hadde flerparten hatt en positiv prøve på et eller annet på wadas doping liste. Stor forskjell på toppidrett og bredde idrett. Hadde du brukt den salven som Johaug brukte hadde ikke du blitt tatt for doping. Dette er snakk om små mengder “dop” som i det små garrantert ikke har særlig effekt men de kan ikke utelukke noe. Mens på treningssenter så handler det om disse ulovlige stoffene som man kan bli straffet for med bot eller fengsel. Jeg synes Johaug skal få fortsette å trene på Sats elixia nettopp fordi det er ikke et stoff som er ulovlig i den setting at en kan bli arrestert for det. Det er bare et stoff som fantes i en salve for såre lepper?. Hvis du går gjennom alle salver og piller du har hjemme så kan du nok være sikker på at du finner et produkt med doping middel i fra wadas doping liste.

  10. Her skivebommer du faktisk totalt. Og det er så tydelig hvilken artikkel du har fått din inspirasjon fra. Nei, her burde du faktasjekket mer. Johaug er for det første ikke tatt i doping, ja hun har en dopingdom. Men hun er tatt for brudd på dopingreglementet. Ikke doping der altså. Og CAS er enig i at det virker ikke som hun har tatt det med den hensikt at det skal være prestasjonsfremmende. Hun hadde en medisinsk grunn, faktisk. Og hun var (ifølge CAS) ekstremt uforsiktig tekst da hun ikke oppdaget varselet på pakken.
    I tillegg er WADAs dopingliste mest sannsynlig mye større en SATS sin. Som Olaf Tufte sa, så kan sønnen hans bruke hostesaft fra butikken/apoteket. Men bruker tufte den samme, kan han bli tatt for doping/brudd på dopingreglementet.
    Som mange over her sier, du og jeg og alle andre hadde ikke blitt utestengt fra elixia om de fant clostebol i den mengden i kroppen vår. Så hvorfor skal hun?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *