Hijab på forsiden

Categories Tanker 💭

I går viste motemagasinet Costume frem coveret sitt for septemberutgaven, der Iman Meskini kjent som Sana fra SKAM pryder forsiden. Forsiden er historisk fordi det er første gang i Norge en kvinne er avbildet med hijab på forsiden av et magasin, og jeg jubler! Jeg jubler fordi Iman Meskini er en vakker, talentfull, ung og dyktig dame, så selvfølgelig skal hun også få være på forsiden av et magasin! Norge er heldig som har en rollemodell som henne, og ikke fordi hun bruker hijab, men fordi hun symboliserer en sterk og selvstendig kvinne. 

Du kan ikke si annet enn at dama er FLOTT!
 

Forsiden har skapt mange reaksjoner. Blant annet har flere ropt høyt hvor håpløst det er at Costume velger å fronte hijab, og det gjør meg trist. For denne forsiden handler ikke kun om hijab, og at det er kun det mange av oss evner å se er synd. Iman Meskini sin skjønnhet er nemlig mer enn hijaben. Jeg tenker at vi kan velge hvordan vi ønsker å ta det. Jeg velger å hylle det, fordi det er på tide at alle kvinner får noen å sammenlikne seg med. For magasinforsidene har gjennom alle tider vært preget av vakre, vestlige kvinner, noe som kun gjør det sammenlikningsbart for en viss gruppe.

Jeg er ikke naiv eller håpløs fordi jeg klarer å se hvor positivt det er at man har tatt enda et steg i riktig retning. For mens kommentarfeltene som for det meste består av mennesker som kommer fra en eldre generasjon enn meg raser, forteller Meskini åpenhjertelig om sin religion og tro, og hvem av oss vet egentlig best? Jeg sier ikke at jeg forstår alt ved Islam eller at jeg kan sette meg inn i alt ved Meskini sin tro, men jeg sier at det er viktig med ledene forbilder som henne fordi hun representerer en annen side av mangfoldet vårt. 

I bunn og grunn er dette bare et plagg, og det er synd at så mange glemmer å se kvinnen som representerer den. For det er ikke hijaben som er i fokus, det er to vakre øyne og et vellykket smil. 

 

“Muslimske jenter fortjener og de trenger forbilder på lik linje som meg”

 

Samtidig som denne forsiden kommer på trykk blir NRK klaget inn til Likestillingsombudet for religiøs diskriminering. Dette er på bakgrunn av at NRK i 2013 nektet har NRK-programleder Siv Kristin Sællmann å bruke kors på TV, samtidig som de nå støtter opp under bruken av hijab. Jeg er for så vidt helt enig i at dette muligens blir dobbelt moralsk og feil av NRK, spesielt når kors har vært, og til dels fortsatt er et viktig symbol for oss nordmenn. Det er fullt mulig det er kontroversielt å si det, men hijaben og korset er begge et symbol på en religiøs overbevisning – Og er det ene mer greit enn det andre? 

Forsiden til Costume er historisk, og det er muligens en av våre viktigste forsider. Noen vil nok påstå at den representerer Islam, og at Costume velger å støtte Islam. Jeg vil påstå at Costume gjennom denne forsiden velger å representerer mangfold, og det er både viktig, riktig og nødvendig. Vi hyller til stadighet mangfoldet av kropp og fasonger, og jeg syntes dermed vi skal hylle bruken av hijab på lik linje som vi gjør med kropper og fasonger. Det er muligens kontroversielt, men med våre vestlige holdninger om at hijab er påtvunget og et negativt plagg syntes jeg det er fabelaktig at noen går frem og viser at muslimske, troende og hijab-bærende kvinner kan gjøre akkurat det samme som det jeg kan. Uten å la seg stoppe av verken religion eller tro. 

Muslimske jenter fortjener, og de trenger forbilder på lik linje som meg. Hvorvidt hijab er en viktig del av troen eller ei, tror jeg at vi kan diskutere til evig tid, men ikke på bekostning av unge, muslimske jenter sine drømmer og jobber, forbilder eller idealer. 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

25 kommentarer

25 thoughts on “Hijab på forsiden

  1. Det er synd de ikke velger å promotere forbilder somhar en frigjørende effekt fremfor å legge ytterligere press på innvandrerjenter til å bruke plagget.

  2. Så flott et blogginnlegg, jeg er helt enig med deg 🙂 Jeg tror at det så vigtig med forbilder for muslimske jenter sånn at de kan se at det går an for dem å være religiøs, men også å oppnå sine drømmer innenfor yrkeslivet. Den artikkelen i Costume kan hjelpe oss andre nordmenn i å få et innblikk og en bedre forståelse av islam. Ha en god dag videre 🙂

  3. Forby alle religiøse plagg i det offentlige rom. Nå krever vi fred fra denne neonskilt av religions reklame. Tildekking fremmer aldri integrering – bare utestenging fra samfunnet. Slikt er unorsk. Her ser vi hvem vi treffer på vår vei.

  4. Cecilia, er du virkelig seriøs? Bedre forståelse av Islam???? Du vil vi skal forstå : Steining av homofile, tvangsekstekteskap, kjønnslemlestelse, og barnebruder????? Spar meg, forsiden burde være, gjerne med samme person, være uten ondskap (religiøse plagg som er ekstremt undertrykkende, og roten til 90% av all ondskap idenne verden)

  5. Har ikke fått med meg denne blesten før jeg leste dette innlegget nå, men må si meg mye enig i det du tenker. Jeg vil tro de som kritiserer forsiden ser på hijab som et kvinnediskriminerende plagg og av den grunn ikke ønsker noen, uavhengig av hvem det er, på forsiden av et magasin med hodeplagget på. Det synes jeg er trist fordi det tross alt er en religionsfrihet å ytre seg med religiøse plagg, og for det andre, slik som du også påpeker, ikke skal være plagget i seg selv som står i fokus men jenta som bærer det. Dersom en sterk kvinneskikkelse har tatt en egen beslutning om å bære hijab, er det synd at det skal komme i veien for et forsidebilde med vedkommende avbildet når det er det eneste som er “galt” ved mennesket. Så lenge noe er lov å gå med på gaten, burde det vel få være lov å avbilde det på en forside også? Mange nordmenn er nok skeptiske til ukjent kultur, og det er trist når landet vårt tross alt er mangfoldig og flerkulturell i seg selv.
    Jeg er mot kjønnsdiskriminering, men hva det begrepet innebærer kan være meget subjektivt. Hijab kan i noen former, dersom påtvunget, være diskriminerende, men så kan også mye av vår vestlige kultur være uten at noen nødvendigvis peker en finger mot det.

  6. For mitt ståsted er jeg av den mening at hijab er et latterlig og helt unødvendig plagg. Glem aldri at meningen med hijab er at kvinner ikke skal friste mannen unødig. Hijab er ikke blott et skaut men under det er også et ganske stramt bredt bånd som holder hijaben på plass. Heller ikke halsen må synes. Under hijaben bruker endel en stor slags bolle av stoff som skal gi inntrykk av at håret er oppsatt. Så det er veldig mye styr som pågår. Og jentene kan heller ikke glede seg over å pynte seg med ørepynt dessverre.

  7. “Norge er heldig som har en rollemodell som henne, …, fordi hun symboliserer en sterk og selvstendig kvinne.”
    Med dette sier du imlisitt sier at kvinner er svake, og at Iman går foran som et forbilde som sterk kvinne.
    Ville du brukt ‘sterk mann’ om en av de mannlige Skam-skuespillerne?
    Dette er ubevisst diskriminering.
    #hunSpanderer

  8. Hijab har ikke noen verdens ting med religion å gjøre. De som bærer den signaliserer at de er med i en totalitær politisk ideologi og vil fremme den. Dessuten at de sympatiserer med Det Muslimske Brorskap. Det er mye nyttig info å finne om man googler om dette, så vil man også dermed skjønne hva man selv snakker om…

  9. Mange takk for innlegget!! Spesielt siste avsnitt.
    Jeg bruker hijab og må si jeg blir matt av all debatten rundt hijab- vi må gjerne diskutere d på lik linje med andre ting, men det dukker ofte opp unødvendige avsporinger..
    Er kun med mine norske venninner i hverdagen som jeg har kjent siden bhg og aldri om jeg tenker at de ikke er “ærbare” osv. Og vet det er tilfelle for andre hijabister.
    Uansett, har med årene lært meg å gi f så er ikke så nøye med hva andre synes om plagget SÅ lenge jeg vet jeg ikke er undertrykt og at det for meg symboliserer tro/identitet.
    Fikk akkurat mer sansen for deg Martine 🙂
    Hilsen jente, 18

  10. Ja ja. Jeg vet at du hyller det som har skjedd i Barcelona. At muslimer dreper uskyldige er helt ok for deg. Siden det er så veldig synd på muslimer.
    Multikulturen er feilslått, det er en løgn og må fjernes. Slik at ikke mer terror skjer i vesten.

  11. Skjønner ikke hvorfor folk må reklamere sånn for religionen sin, uavhengig av hvilken religion det er. Er det ikke mulig å tro på noe uten dekke seg til/kle seg i ditt og datt, be så så mange ganger om dagen, ikke spise ditt og datt, gjøre sånn og sånn osv osv. Phu!
    Skulle tro at i år 2017 hadde folk tatt til sunn fornuft enn å leve livet sitt etter eventyr og overtro. Må være utrolig slitsomt å leve livet sitt inni en slik liten boks, bare fordi man da tror at man har sikret seg en “golden ticket” til Paradis når den dagen kommer. For det er jo det det handler om in the end for religiøse folk. Og er det virkelig ikke mulig å ha en identitet uten å reklamere for religionen sin? Da virker man bare veldig usikker og primitiv.

  12. Dette er flott 🙂 Vi vet at Allah er gud og at Muhammed profeten er den eneste ekte profet, og du ser dette og hjelper oss med å heve frem muslimer og hijab <3
    JA TIL HIJAB!! JA TIL NIQAB!!
    Håper nå vi kan få se flere NRK profiler kledd i hijab, det er deilig som mann å slippe å se det seksuelle håret deres og kunne fokusere på sak og ikke bare på sex. Håper vi kan nå få normalisert dette og deretter jobbe oss videre til normalisering av burka og Niqab
    Inshallah brødre, og hijabkledde søstre det er en stor tid vi lever i 🙂
    Håper vi kan få se deg i Niqab Martine. Du har så vakre øyne men det er dumt at du viser frem ansikt og håret ditt som en hore (jeg vet at du ikke er det, men det er det signalet du sender til menn)

  13. Dette er nok en sten i veggen for normalisering av islam, ideologien som er både religion, rase og lovgiver ettersom det passer seg.

  14. …etter å ha lest hele innlegget ditt sitter jeg igjen og mangler ord…
    …alle ord…
    …unntatt dette:
    serr?

  15. Sandra: Det finnes ikke bare én måte å bære hijab på. Slik Iman gjør det her, gjorde hun det også flere ganger i Skam. Da kan du fint gå med f. eks. ørepynt. En god venninne av meg gikk som oftest med hijaben slik i ungdommen, da ligner det nesten mer på en turban.
    Ellers: Det er kommentarene her som får meg til å himle med øya. Utrolig hvor mange meninger man tillegger dem som går kledd annerledes enn en selv. Det eneste man viser fram, er sin egen uvitenhet. Muslimske jenter er mangfoldige, enten de går med hijab eller ikke, de er ikke én homogen gruppe. Det burde si seg selv, men mange klarer ikke se forbi plagget.
    Jeg har vokst opp i en multikulturell del av Oslo og er utrolig glad for det, jeg ser optimistisk på framtida. Å leve sammen med folk som ser litt annerledes ut, tror litt annerledes og spiser annen mat skaper toleranse begge veier. Jeg tror vi trenger mer, ikke mindre av det, slik verden ser ut nå.

  16. Hei,
    For å være helt ærlig må nordmenn flest åpne øynene; Hijab eller ei, de aller fleste muslimer ser ned på oss ‘ikke troende’, og vi er latterlig naive som tror noe annet og skal gjøre alt vi kan for ikke å diskriminere!
    Saken er enkel; Bygges det kirker i muslimske land; NEI. Gifter muslimer seg med ikke-muslimer; NEI! Dette skjer selv ikke for 3 (!!!) generasjons innvandrere. Hvorfor? Fordi DE diskriminerer oss!! Nå er det på tide å dra opp nisselua og se realiteten i øynene!!
    Ta dere en tur i ett muslimsk nabolag eller lignende og se hvor villige de er til å omgås oss! Totalt uinteressert!
    Men godene, de vil de ha!
    Ja, jeg vet GODT hva jeg snakker om etter å ha bodd i en ‘muslimsk ghetto’ i Frankrike og kjenner mange muslimer.
    Jeg har ingenting imot at man er muslim, buddhist, eller hva pokker man er, men SLUTT å forsvar dem så jævlig!!
    Har du sett en kirke i Marokko?!? Du ville blitt ledd av, før steinet, om du forlangte det. Her derimot, her bygger vi moskeer og roper ut om likestilling etc.
    De LER av oss, på tide å se det!

  17. Mohammed Mursi: Hjelp for en kommentar? Håper dette er tull og at du ikke seriøst mener at jenter som viser håret og ansiktet signaliserer at de er horer??! Isåfall trenger du virkelig å jobbe med holdningene dine for dette er ekstremt. Sånne holdninger skremmer og skaper kun mer hat og diskriminering. Hvis alle bare hadde respektert hverdagsråd og godtatt at vi et forskjellige så hadde det vært fred i verden. Med din kommentar viser du tydelig at rasisme går begge veier og at etnisk norske jenter også utsettes for rasisme og hets. Senest i dag opplevde jeg å få stygge blikk fra jenter i hijab da jeg jogget i thights. Synes det er lite fokus på denne typen rasisme selv om vi er flere som opplever det. Misforstå meg rett, veldig mange hyggelige muslimske jenter men erfarer også å få stygge blikk fra endel av de.

  18. Tusentakk for at du skriver dette innlegget!
    Kjente jeg ble så glad av å lese det, så glad av å ENDELIG også få lese noe positivt om ett så VIKTIG tema!
    Iman er og blir FANTASTISK og jeg ser virkelig opp til henne og ønsker henne alt godt! <3

  19. Jeg blir helt matt av alle hatkommentarene under innlegget ditt her. Jeg trodde faktisk vi var kommet lenger enn dette i Norge i 2017?! Hijab eller ikke, Iman er norsk og VELGER å bruke hijab. Hun er STOLT av det! At hun møtes med fordommer og uvitenhet, gir meg klump i magen. Jeg synes det er helt fantastisk at Iman kan være et stort forbilde for unge jenter. Hun viser at man kan være seg selv, enten man bærer et ekstra plagg eller ikke. Om man er muslim, kristen, ateist eller buddist, er poenget at folk må kunne være seg selv uansett hva. Folk må lære seg å respektere hverandre uansett og slutte å trekke konklusjoner og dra alle under en og samme kam uten viten. “Leter du etter hat, så finner du det”; og jammen måtte ikke vi langt for å finne det selv i Norges 2017.. Skaff dere litt kunnskap, før dere dømmer boka ut i fra coveret.
    Og Martine, jeg elsker innlegget ditt. Kjempe bra å sette fokus på dette da det tydelig fortsatt er altfor mange uvitende mennesker med fordommer der ute.

  20. Så bra innlegg. Iman er ikke på forsiden fordi hun bruker hijab, men fordi hun er en flott jente og et forbilde både for muslimer og ikke-muslimer.
    Det er trist å se hatet og fordommene i kommentarene. Mange sier at de ikke vil at damer skal bære hijab i Norge fordi man i andre land kan bli steinet for det. Med den logikken kan vi jo ikke gå i bikini eller vise homofil kjærlighet på gata heller – fordi man i andre land kan bli steinet for det. Det er jo nettopp derfor vi skal gå i bikini, vise homofil kjærlighet eller ha på et tørkle på hodet heri Norge – hvis vi ønsker det. Fordi vi er så ufattelig heldige å ha et valg! Og så skal vi jobbe sammen med muslimene i Norge for å hjelpe muslimene i andre land der de ikke har de samme rettighetene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *