Oppmerksomhetsbomber

Categories Tanker 💭


Foto: Agnes Etienne/enerWE

Tidligere i uken ble det holdt shipping messe på Lillestrøm. Søndag kveld postet Dagbladet, etterfulgt av en frustrert administrerende direktør bildet av to damer spaserende rundt som to levende reklameplakater, og jeg spør meg selv hva hensikten er. 

For i en forsøk på å vise seg frem, objektiviserer det nederlanske selskapet ROG Ship Repairs damer herfra og til månen. Og det er fullt mulig det er en effektiv form for markedsføring, men en form for markedsføring jeg tror vil svikte på sikt. 
Kvinner har i lang tid blitt objektivisert og blitt sett på som symboler og objekter, men det jeg syntes er mest synd ved bruk av markedsstrategier som dette, er at det skygger for alle de andre kvinnene. Kvinnene som jobber seg oppover, og som overhode ikke lar seg stille som verken symboler eller objekter. Og jeg tror det er her det største tapet ligger. 

For det nederlanske firmaet sier at de har brukt markedsføring som dette lenge, og aldri fått klager på det. Og jeg har full forståelse for hvorfor de gjør det, men syntes allikevel at måten det gjøres på er feil, og tanken bak er skremmende. For i bunn og grunn så spiller de jo på sex, og at det skal komme så tydelig frem i arbeidslivet i 2017 er skremmende, og ikke minst krenkende. I mine øyne vitner dette om et mannsdominert yrke, som hadde trengt noe annet enn kvinner som seksualiserte reklameplakater. For jeg skjønner at menn selger til menn i denne bransjen også, og at de fleste menn syntes det er ålreit med såkalte blonde, deilige damer, spaserende rundt. Det hadde vært spennende å se effekten av det, og hvor mange menn som faktisk biter på agnet som i dette tilfelle er rumpe, kropp og et glimt i øye. 

Jeg tror ikke nødvendigvis at sleipe triks som dette kommer til å ta slutt. For så lenge kvinner er villige til å stille opp som oppmerksomhetsbomber, så er det lite resten av oss får gjort. Men la meg bemerke at de er helt uskyldige. Det som skremmer meg er de som tar beslutningene om å bruke de, om de hadde latt sine døtre sprade rundt sånn og om hvordan de ser på disse kvinnene. Og, deres eventuelle kvinnelige kollegaer. 

(Antar at det om kort tid dukker opp en som kaller meg sjalu, hårsår eller bitter. Det er helt i orden. For det er verken kroppene eller kvinnene som er problemet her, men de som har besluttet at det er helt greit å selge på kropp. Jeg håper ikke dette skremmer unge og talentfulle damer bort)

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *