Umodenhet gjør oss forskjellige

Categories Tanker 💭

Jeg har akkurat lest meg gjennom Facebook, og klikket meg inn på diverse artikler. Noen av artiklene er givende, andre totalt bortkastet. Det er sånn det pleier. Jeg biter meg merke i den ene artikkelen som handler om umodenhet blant gutter, der artikkelforfatteren stiller spørsmål ved om gutter burde starte senere på skolen enn jenter, faktisk opp til to år etter. 

Spørsmålet kan diskuteres, og jeg mener at dette absolutt er et felt der vi må være åpne for mer forskning. Men, hva med jentene som var like modne som meg? Som var mange hoder høyere enn de andre, gjorde pensum flere år opp og som samtidig trengte å leke med dukker, spille fotball og være barn? Utdannelses modellen er smal, og det er den allerede fra første skoledag – Og faktumet er så enkelt at du enten er med, eller så er du ikke. Skolen bygger på teori, og altfor lite praksis, og jeg tror alvoret kommer for fort for mange. 

I en debatt om såkalt umodne gutter, og høyere statistikk av jenter på universitetene, så er jeg nødt til å tilføye tilspissingen og den sinnsykt ensformige veien det legges opp til. For samfunnet vårt er på generelt basis ikke basert på praksis, håndarbeid eller annet en teori. Hvert fall i en altfor liten grad.
Jeg vil tørre å påstå at den er en generaliserende vei, fordi man til stor grad ikke legger til rette. Eller at det ikke er lagt til rette, for at man skal kunne legge til rette. 

Samfunnet vårt er i disse dager ekstremt opptatt av å akseptere, åpne opp og se andre. Vi er dyktige til å rose og vi heier på alle som tør å gjøre noe annet enn oss selv, hvert fall til en viss grad. Det har blitt en trend å være seg selv, noe som i mitt hode er håpløst og vanvittig, i og med at det burde være den største selvfølgen i verden. Samtidig, så gjøres ikke dette noe med i praksis. For allerede fra barneskolen så skiller man ut de flinke. Og hvem ønsker vel at åtteåringen sin ikke skal føle seg flink? Eller fjortenåringen? Eller nittenåringen? 

For hva innebærer det egentlig å være umoden? Er det å kjøre for fort? Er det å ha “mark i rumpa”? Er det å ville løpe, i stedet for å sitte stille? Er det å drikke seg full? Eller burde umoden byttes ut med det å være forskjellige? Jeg tror ikke nødvendigvis det å holde igjen gutta ett par år ekstra er løsningen, jeg tror problemet ligger i konkurransen og forventingene, og at de starter ALT for tidlig. 

Vi trenger forskjellene for at samfunnet vårt skal gå rundt. 

 

Følg meg gjerne: Facebook HER – Instagram HER – Snapchat: Martinehalvs

// Marty

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Umodenhet gjør oss forskjellige

  1. Hei! Fint skrevet, men må bare poengtere hvor utrolig fin du var på dette bildet! Du gløder, og det antrekket kler deg skikkelig godt! Fy søren så fin:) ha en super dag!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *