Hva har jeg gjort for å gå ned i vekt?

Categories Tanker 💭

Spørsmålet har dukket opp i kommentarfeltet mitt. Hva har du gjort for å gå ned i vekt? Noen har også lurt på om jeg har slanka meg og om jeg kan gi dem tips til hvordan de kan bli tynnere.

Ingen har fått med seg at jeg har vært og fikset neglene mine eller at jeg har klipt håret mitt. Faktisk er det flere som har lurt på noe angående vekta mi de siste ukene, enn om jeg har det bra.

Jeg driter i hvor mye jeg veier, så lenge jeg føler meg bra og så lenge jeg har det bra. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg gikk på vekta, og jeg prøver å fokusere på at jeg føler meg bra – Fremfor at jeg skal se bra ut.

Så hva gjør jeg? Jo, jeg prøver å ha det bra, for sannheten er at jeg ikke har hatt det så kult de siste ukene. Jeg løper digge turer, går masse, bader, danser og jeg sitter på rumpa om jeg føler for det.

Jeg kommer aldri til å fortelle hva jeg spiser eller drikker, hva noen skal gjøre for å gå ned i vekt eller hva du burde gjøre for å få en flatere mage. Faktisk kunne jeg ønske at man kunne slutte å spørre bloggere og ufaglærte disse spørsmålene og kan vi ikke være så snill å bli enige om at det viktigste er å ha det bra?

Jeg har en drøm om å leve lengst mulig, om å være så sterk at jeg kan leke med fremtidige barnebarn så lenge som mulig, at jeg er frisk nok til å reise jorden rundt om jeg vil og at jeg er i stand til å leve livet mitt sånn som jeg ønsker det.

Jeg vil orke å danse til langt på natt om jeg vil, jeg vil være sterk nok til å hjelpe naboen med den nye sofaen han må få bært inn i stua, jeg vil være frisk nok til å kunne løpe meg en tur for å klarne hodet og jeg vil ha så mange gode år som mulig. Jeg har nemlig brukt mye tid på å ikke ha det bra.

Jeg nekter å sitte på gamlehjemmet og angre på at jeg kastet bort tid på å tro at jeg ikke var bra nok eller på å ikke ha det bra. Jeg nekter!

Så neste gang vi får lyst til å kommentere kroppen til noen så kan vi jo kanskje minne oss sjæl på at vi ikke vet hvorfor noen ser ut som de gjør.

Kanskje han i klassen som har gått opp i vekt har begynt på noen nye medisiner.

Kanskje hun i klassen som er ‘så tynn at hun nesten knekker’ sliter med spiseforsyrrelser.

Kanskje hun som ser ut som operert barbiedukke har vært i en alvorlig bilulykke.

Kanskje han som ‘er så j*vla feit’ lider av overspising.

Kanskje personen vi kommenterer utseende eller vekta til heller hadde satt pris på at vi enten holdt kjeft, eller fant noe annet å kommentere? Eller kanskje vi heller skal spørre hvordan det går eller snakke om været – Om ikke vi har noe annet hyggelig å si?

Bare et forslag❤️

22 kommentarer

22 thoughts on “Hva har jeg gjort for å gå ned i vekt?

    1. Hvis du kan skrive flere artikler som dette, vil jeg være veldig takknemlig. Uansett, tusen takk!. thank you for writing this article, there are a few sentences that I agree with and there are some things that I might want to ask, from some aspects, are you an author? because your writing in some of these articles is very good and can bring readers to a new opinion.

  1. Digga deg😀og eg såg faktisk på dei flotte neglene dine og lurte på om eg skulle finne frem neglelakkene😀

  2. Hei. Hvorfor filmer du allitd bare halve ansiktet på snapchat? Og alle bilder du tar er også bare halve ansiktet der? Du er jo veldig sånn body-positive osv, men hva skjer med snapchat? Er det fordi du ikke liker å ta bilde av hele ansiktet? Det er det jeg tenker når jeg ser folk bare ta bilder/filme halve ansiktet hele tiden. At de ikke tør å vise hvordan de ser ut – noe man burde tørre. Hvertfall hvis man til vanlig er body-positive og «elsk deg selv» osv…

  3. Takk for dette innlegget! Jeg hadde en periode for ca. 1,5 år siden hvor jeg var sykt stressa, jobba masse og hadde det ikke helt prima psykisk, og alt dette førte til at jeg gikk ned i vekt. Jeg fikk masse komplimenter og ble faktisk litt stolt av meg selv, fordi jeg fikk inntrykk av at jeg hadde gjort noe riktig, selv om jeg egentlig hadde det ganske tøft. Med en gang ting begynte å roe seg og jeg fikk det bedre begynte vekta å gå opp igjen, men det var ingen som ga meg komplimenter for det, selv om jeg selv følte jeg så bedre ut, var uthvilt, friskere psykisk og hadde mer energi. Jeg er 29 år og kjenner daglig på vekt- og utseendefokus, så jeg kan bare tenke meg hvordan unge jenter i dag har det… Takk for at du er et godt og ekte forbilde og for at du setter fokus på viktige tingene!

  4. Kjære Martine, tusen takk for at du er til❤️ At sånne influencere som deg finnes, gjør mitt «mamma til 10-år gammel jente»-hjerte mye lettere. Håper hun får slike forbilder som deg. Ønsker deg en fin dag

  5. Takk, barn og unge trenger slike forbilder som deg, og jeg håper mange unge følger deg og ser opp til dine sunne , flotte holdninger!
    Det er desverre mindretallet av slike som deg, men for min 7 år gamle datter håper jeg det blir fler i fremtiden som deg!

  6. Kjempe bra tema, det har blitt en fæl kroppsfiksert verden vi lever i. Vekten er absolutt ikke alt, viktigste er at kroppen fungerer som den skal, uansett tall på den fordømte vekten.
    Du er ett forbilde 💪 stå på.

  7. Kjempe bra tema, vi lever i en altfor kroppsfiksert verden.
    Tallet på vekten har absolutt ingenting å si, så lenge kroppen fungerer som den skal. Stå på, du er ett sabla godt forbilde, for både unge og eldre 💪

  8. Hei, Martine

    Takk for at du er tapper og ivrig på å vise at man kan være flott og ha en normal innstilling til kropp. Håper alle dine unge lesere ser og forstår poenget med å akseptere seg selv, sitt utseende og sin kropp – uten å bekymre seg for hva andre måtte mene.

    Takk, og god sommer.

    Vargas

  9. Du er faktisk ei av de viktigste forbildene vi har i Norge. Du virker så god og snill. Å er såååå godt å lese faktisk at andre har både veldig gode perioder og noen litt mindre gode perioder.. det er jo naturlig!!!heier på deg. Å heier på alle andre som er ærlige med seg selv, som har både dårlige og gode perioder i livet. Som har gode og dårlige dager. Ha en flott uke. Mange gode klemmer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *