Når noen vil voldta datteren din

Categories Tanker 💭

// Gjesteinnlegg fra pappa 

Kommentarene over er et utvalg av kommentarer datteren min har fått tilsendt på sine sosiale medier. Disse kommentarene kommer fra pappaer, pappaer med normale og vanlige jobber, pappaer som vi ser på sidelinja på fotballkamper og pappaer som henter i barnehagen. 

Og som pappa selv har jeg noen spørsmål. Fra en pappa til en annen. 

For kjære du som er pappa og som dukker opp i kommentarfeltet til datteren min fra tid til annen: 

Hvis datteren din kommer til deg og sier at hun er sliten etter en lang dag på skolen, etter en hard treningsøkt eller etter å ha vært på jobb en hel dag…

– Kaller du henne en sutrefitte fordi hun forteller at hun er sliten? 

Hvis datteren din kommer til deg og sier at noen av gutta på skolen har kalt henne for en hore fordi hun hadde på seg en kort topp i gymmen…

– Forteller du henne at hun fortjener det da? At hun ba om det selv?

Hvis datteren din kommer til deg og sier at hun har mensensmerter og ikke orker å dra på skolen…

– Sier du at hun er en kjerring som må ta seg sammen da? At hun skylder på alt hun kan bare fordi hun er jente?

Hvis datteren din kommer til deg og sier at noen har lagt ut et nakenbilde av henne på nettet… 

– Sier du da at hun er dum og at hun fortjener å få det spredt av noen andre? 

Hvis datteren din kommer til deg og sier at hun har lyst på is til dessert…

– Sier du da at hun er så tjukk at hun ikke burde? At ingen vil ha henne når hun er så himla tjukk?

Hvis datteren din kommer til deg og sier at noen mobber henne…

– Sier du da at hun er så stygg at det er en selvfølge at hun blir mobba? 

Hvis datteren din kommer til deg og sier at hun er ensom…

– Forteller du henne da at hun fortjener å være venneløs fordi hun forteller deg det? 

Hvis datteren din kommer til deg og forteller at hun har kjærlighetssorg…

– Sier du da til henne at det finnes bedre knull og at hun skal slutte å grine? 

– Hvis datteren din forteller deg hva hun mener politisk…

– Roper du da ut og sier at med de meningene så burde hun gruppevoldtas? 

– Hvis datteren din sier til deg at hun syntes det er kjipt at kvinner tjener mindre enn menn…

– Sier du da til henne at damer kun duger til å suge og at det er derfor? 

Jeg spør kun fordi jeg tror du svarer nei på de fleste av disse spørsmålene. Jeg lurer derfor på hvorfor du sier ting som dette i kommentarfeltene til datteren min, eller til andre sine døtre? Hvorfor tillater du deg og skrive disse tingene til fremmede, unge jenter på nettet? Hvordan kan du som pappa tillate deg det? Jeg kan faktisk ikke fatte å begripe det. Jeg kan ikke fatte og begripe at voksne menn tillater seg og får seg til å sjikanere og hetse unge kvinner på sosiale medier. Hvor glapp det? Hvorfor tror vi at vi kan tillate oss det? Er vi rett og slett stokkdumme? 

Jeg har heller aldri skrevet ting som dette til andre sine døtre på sosiale medier, og jeg lurer derfor på hvorfor du skriver sånt til min, og hvorfor du skriver sånt til andre? 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Pappaen til Marty 

17 kommentarer

17 thoughts on “Når noen vil voldta datteren din

  1. Min datter 16 fikk mas fra en med anonym profil om å sende nakenbilder. Jeg ba henne sende et bilde av meg. Jeg satt med samekniven. Hun tok bilde og sendte med teksten “dad is coming for you” . Det ble stille i andre enden

  2. Godt skrevet og jeg er så enig! Jeg forstår ikke hvorfor det fokuserer SÅ mye på nettvett og oppførsel på SoMe blandt barn og unge, men ikke hos voksne. Spør du meg så er det jo absolutt de voksne som trenger det mest. Jeg har selv opplevd å bli kalt alt mulig rart, og nesten alltid kommer de kommentarene fra voksne. Voksne som er en mamma, en pappa, som skal være forbilde for sine barn, men likevel er så dobbeltmoralske åtte fy.

  3. Velt talt pappa! Folk burde skamme seg!!! Og nr 2; slett den kommentaren over her! Han var inne og kommenterte akkurat det samme på min blogg, og den internett-siden eksisterer ikke. Nett-troll!

  4. Pappaen til Marty er nr 1 på blogglisten.
    Når det gjelder alle nettrollene, så er de rimelig patetiske og hva jeg kaller sosiale tapere, så jeg er nok litt ufin selv der, siden jeg synes slikt om dem. Selvinnsikt 🙂 Men ingen er perfekte, selv ikke jeg. Jeg tviler på det hjelper å “oppdra” dem, for deres eneste glede her i livet ser ut til å være å tråkke ned andre, mobbe, etc. Det hadde vært fint med et nettpoliti som sporet opp de fleste av trollene og ga dem bøter fra 100 000 kr og oppover, så hadde nok en del av dem lært å kontrollere tastene bedre.

  5. Fuck alle de tilbakestående idiotene! Stå på Martine, dessverre så vil det alltid finnes personer som ikke har samme syn på respekt og medmenneskelighet som oss! Men fortsett som du gjør, du vil ha mye bestydnling for generasjonene fremover <3

  6. Helt enig her. Har selv en datter, og jeg grøsser på tanken at min også kanskje må forholde seg til slike mennesker i framtiden. Dette er et stort problem, og eneste løsning som jeg ser det er å slå knallhardt ned på dette med strengere straffer for netthets og trusler. Dette hører ikke hjemme noen plasser.

  7. Hei, pappa til Martine.
    Når du er nettopp det, nemlig pappa, burde du vite at vettet er ujevnt fordelt, også blant oss menn. Halvparten av oss er middels eller over middels glupe, den andre halvparten er middels eller under middels glupe. De du refererer til hører heime i den siste gruppen. Da er det ikke annet å vente enn at de uttaler seg slik…
    Med hilsen,
    pappa til Julie, og
    morfar til Stine.

  8. Enig en skal ikke hetse noen pga kjønn, men det er jo ikke bare menn som hetser, jeg har selv opplevd hetsing flere ganger av damer de er ikke stort bedre de.

  9. litt kjekt med slike kommentarer må det jo være litt glede å få også siden de blir brukt for å sette seg i offerstolen samt lage et blogginnlegg for deretter å tjene penger 😉

  10. iallverden: Kjære iallverden. Da tenker jeg det er skremmende hvor lite du forstår. Så du mener alle som er i en eller annen offentlig rolle skal godta slike kommentarer? Vet jo ikke om du har barn? Håper dette bare var en «fjåsete» kommentar. Det er denne type kommentarer / holdninger som gjør at vi ikke kommer videre, at vi ikke blir kvitt disse kommentarene. Med vennlig hilsen pappaen til Martine

  11. TTA: Kjære TTA. Vet ikke hvor gammel du er? Hvis du er ungdom synes jeg du skal sette deg ned med mamma og pappa og prate om dette. Selvfølgelig skjer dette helt sikkert fra damer til gutter også. Men ut fra kommentaren din høres du ut som en voksen som ikke helt har fått med alt i teksten. God helg. Mvh pappaen til Martine

  12. Jeg blir så uendelig lei meg over hvordan folk kan få seg til å snakke til andre, bare fordi de sitter foran en skjerm. Jeg tviler sterkt på at de ville ha sagt noe sånt ansikt til ansikt med folk. Jeg skjønner ikke hva som får dem til å oppføre seg som puerile drittunger uten oppdragelse, se bare på hvordan de hetser Lan fordi hun venter barn! Jeg er stygt redd de ikke har taklet innføringen av internett og sosiale media og ser for meg at konsekvensen i fremtiden må bli at enten innføres det streng sensur på SoMe eller det blir et aktivt politi som gir heftige bøter. Lovverket må uansett skjerpes på dette feltet tror jeg, folk slipper unna med altfor mye.
    Jeg lærte at “har du ikke noe hyggelig å si, så hold munnen lukket”. Denne kjøreregelen ser ut til å ha gått i glemmeboken. Jeg tror nok at det også finnes ufine kvinner der ute, men du har nok helt rett i at det er en hovedvekt av voksne menn. Sinte, halvgamle og gamle menn, med barn og barnebarn. De auser hverandre opp på steder som Mannegruppa Ottar og lignende og over tid tror de det er helt greit å oppføre seg sånn tror jeg. Det utenkelige blir tenkelig og det unormale blir normalt 🙁
    Nå har jeg ikke blogg og kommer heller aldri til å skaffe meg en, men jeg er relativt politisk aktiv på Facebook og måtte stenge profilen min for kommentarer fra folk jeg ikke er venner med (og jeg legger bare til folk jeg kjenner eller som andre kan gå god for). Det er dessverre blitt sånn at man må beskytte seg, den tiden man kunne føle seg trygg er for lengst forbi.

  13. Slike kommentarer kommer gjerne fra sosiale utskudd som prøver å få aksept i vennegjengen eller skulle ønske de var Martine rett og slett.
    Synes du er tøff som fronter dette og at pappa er med på laget. Stå på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *