Sjokkbeskjeden: Noen har spredd et nakenbilde av deg

Categories Tanker 💭

I dag er det et år siden noen valgte å publisere et bilde av meg fra garderoben på et treningssenter. Et bilde uten klær. Et bilde jeg ikke visste ble tatt. Et bilde jeg ikke visste at eksisterte. Et bilde jeg ikke hadde eierskap over. Et nakenbilde. 

Det siste året har jeg lært mye. Jeg har vokst mye, jeg har vært mye sint og jeg har hørt mange historier. Ukentlig får jeg meldinger fra spesielt unge jenter som opplever at noen har spredd et nakenbilde av dem eller at noen har tatt bilde av dem uten samtykke. Jeg har hørt mange tøffe historier, jeg har måtte jobbe mye med meg selv og jeg har måtte lære meg å leve med hva som skjedde. At jeg ikke vet hvem som har sett det, at jeg ikke vet hvem som har det liggende på mobilen sin og at noen tillot seg å utføre et overgrep som det mot meg – Og min kropp. 

På bildet som ble publisert av meg så du mye. 

Du så en kropp som tilhørte en 19 åring som akkurat hadde fullført en treningsøkt og som sto og skiftet. 

Du så en kropp som akkurat hadde løpt noen kilometer på tredemølla med Tina Turner på ørene. 

Du så en kropp som fungerte, og fungerer akkurat slik den skal. 

Du så en kropp som elsket, og fortsatt elsker å danse, spille fotball og en kropp som var, og fortsatt er ekspert på å løpe til bussen. 

Du så en kropp som elsket pizza og en kropp som fortsatt gjør det. 

Du så en kropp som elsker å trene. 

Du så en kropp som elsker å få gode klemmer og en kropp som elsker å se serier til langt på natt. 

Du så en kropp som har vokst seg til å bli dame og du så en kropp som har vært sårbar.

Du så en kropp som har vært hatet og du så en kropp som jeg skal leve resten av livet mitt med.

Du så en kropp som mamma og pappa har laget.

Du så en kropp med to bryster, der den ene er litt større enn den andre. 

Du så en kropp som elsker å sove. 

Du så en kropp som er glad, en kropp som trives og en kropp som behandles godt.

Du så en kropp, og den kroppen tilhører meg – Men den er ikke spesiell. 

Kroppen min er nemlig bare en kropp. Min kropp er ikke under noen omstendigheter ekslusiv, for min kropp har en tiss, pupper, rumpe, hud og hår. Akkurat som alle andre kropper. Og jeg er mye mer enn den kroppen som noen har liggende på telefonen sin og som noen valgte å spre. 

For et år siden valgte noen å ta eierskap over min kropp og jeg har bare en ting å si til det: 

Det gjorde meg sterkere. Det gjorde meg tøffere. Det gjorde meg klokere. 

For et år siden valgte noen å gjøre kroppen min til allemannseie og jeg har bare en ting å si til det:

For et år siden kommenterte det som føltes ut som alle kroppen min og jeg har bare en ting å si til det:

Jeg er så stolt over kroppen min, hva den får til, hvor sterk den er og hvor frisk den er. 

Og til dere som sprer nakenbilder av andre:

Kutt ut a. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Sjokkbeskjeden: Noen har spredd et nakenbilde av deg

  1. Du er RÅ! ❤️ Fortsett å stå på, og fortsett å kjemp kampen om kroppspress. Vi trenger flere som deg, kjære Martine!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *