Kjære Vålerenga-spiller, jeg er ingen feit hore

Categories Tanker 💭

Det jeg skal skrive nå er skikkelig skummelt, men for meg er det både viktig og riktig. På en måte skulle jeg ønske at dette kunne blitt løst utenom, men det er jeg dessverre redd det ikke blir. Noen vil kanskje påstå at jeg også burde holde munn og at det er noe jeg ikke burde bry meg om, men jeg er lei av å få beskjed om og sitte stille og holde munn. Og, jeg vil tro at du hadde brydd deg om det gjaldt deg, eller en av dine. 

For nesten fire år siden ble jeg sammen med en ishockeyspiller, og vi har vært samboere i tre av de. At det å bli sammen med en ishockeyspiller skulle gjøre at jeg skulle bli brukt for å psyke ut han, og bli omtalt som en feit hore, og verre – Det hadde jeg aldri trodd. Spilleren som jeg har vært sammen med har hatt noen heftige tak mot spesielt en spiller på Vålerenga ishockey. Årsaken til disputtene mellom de har vært mange, og i bunn og grunn har det vel for de aller fleste vært underholdning. 

Siden dette startet for snart tre år siden, har en spesifikk spiller i mange kamper omtalt meg i negativ forstand. Og det han har gjort mest er å kalle meg for en feit hore. Senest i kampen som ble spilt på tirsdag. Etter hva jeg vet ble dette tatt opp internt i Vålerenga for noen sesonger siden, fordi det tok av – Og fordi jeg, som helt uskyldig fikk kjørt meg på banen med utsagn som det, og enda verre. 

Jeg har pratet ordentlig med spilleren det gjelder én gang, på et felles arrangement og det var hyggelig. Personlig bryr jeg meg ikke om hva denne spilleren måtte gå rundt og tenke om meg, og om han personlig mener at jeg både er tjukk – Og en hore, det får være opp til han. Det jeg syntes er ille er den rollen han har som forbilde. Og når i alle dager ble det en greie å trekke inn meg? 

Jeg kan godt være med på at hockey er en machosport og jeg kan godt være med på at det slenges med leppa, at det er harde tak og at man gjør et forsøk på å psyke ut hverandre. Men hvor langt er det egentlig greit å synke og hvor går egentlig grensa? 

Unge jenter blir daglig kalt for horer, og i den jobben jeg gjør snakker jeg med mange av de. Jenter som ikke tør å gå på skolen, fordi de har blitt stemplet som horer. Andre blir daglig mobbet for å være feite, og hvordan denne spilleren som et profilert forbilde klarer å lire av seg det han gjør, om en i utgangspunktet fremmed jente som er 10 år yngre enn han – Klarer jeg faktisk ikke å fatte og begripe. 

Og feite hore? Seriøst.  

Det jeg egentlig lurer på er hva greia er! Hva er det han vil oppnå? Jeg forstår at hockey er tøft og at man av og til ønsker å vippe hverandre av pinnen. Men det er ingen av de andre, gode hockeyspillerne og forbildene som holder på som han. Ingen.

Jeg har i dag sendt en skriftlig klage til Vålerenga og jeg forventer at dette blir tatt tak i, og at spilleren det gjelder er tøff nok til å komme med en unnskyldning – Eller hvert fall en forklaring på hvorfor jeg i tre år har blitt omtalt og snakket om på den måten jeg blir. Dette har liksom ingenting med hockey å gjøre, og det er synd hvis dårlige holdninger som dette skal skygge over sporten som SÅ mange av oss er glad i. 

Og til spilleren det gjelder:  

Jeg vet at du er opptatt av å være en ekte mann og et godt forbilde, men jeg har til gode med å vite om en ekte mann som kaller jenter for feite horer og jeg vet ikke om noen gode forbilder som gjør det. Det er ingen unnskyldning at dette skjer på isen eller i kampens hete, for det finnes ingen grunn til at du skal bruke meg og du er ikke noe mindre forbilde på isen, enn du er utenfor. Snarere tvert i mot. 

Det er søren ikke rart at barna på barnekskolen kaller hverandre for horer og feite, når noen av landets forbilder gjør det samme. Det holder faktisk nå. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

15 kommentarer

15 thoughts on “Kjære Vålerenga-spiller, jeg er ingen feit hore

  1. Forventer du virkelig at Vålerenga skal straffe en spiller for å ha sagt det om deg til eksen din? Hahaha

  2. Forventer du virkelig at Vålerenga skal straffe en spiller for å ha sagt noe om deg til eksen din under kamp? Hahaha

  3. Syntes måten du får dette til å henge på Vålerenga Hockey er usmakelig. det denne spilleren sier er overhodet ikke OK! Men du vet så utrolig godt at måten du bruker Vålerenga Ishockey på både i overskrift og måten du legger det fram på er forkastelig. Digger deg så mye Martine, men noen ganger må du slutte å gjøre alt for klikk

  4. Spikeren i kista der👏🏻 På tide at sånt noe blir tatt tak i. Jeg som hockey elsker selv skjønner sjargaongen i sporten. Allikevel får vi holde oss for gode til sånt. Man er ikke mye mann når man kaller jenter for horer for å psyke ut den andre parten. Sånt er bare kvalmt og du som mann står lavest i kurs hos meg.

  5. Rikke: Hei Rikke! Dette er ikke for å henge ut Vålerenga Hockey, men de har et visst ansvar de også – Og det ansvaret mener jeg de er nødt til å ta. Dette handler heller ikke om klikk, men at saken ikke blir verken sett, prioritert eller hørt om jeg ikke sier ifra. Takk for kommentar <3

  6. :): Denne saken er mer innviklet enn som så, og flere scenarioer som ikke er nevnt i innlegget er beskrevet til klubben. Jeg sier heller ikke at de skal straffe han, men at de skal bevisstgjøre han på det ansvaret han faktisk har! Takk for kommentar 🙂

  7. Godt du skrev klage! Men den klubben er råtten fra toppen og ned, så ikke forvent så mye. Har selv familiemedlemmer som spiller aktivt, og historiene jeg hører er syke! Du skal ikke finne deg i dette. Tar de ikke klagen din alvorlig (noe jeg neppe tror de gjør) kontakter du Norges ishockeyforbund. Absolutt ikke greit!

  8. Takk for svar. Jeg ser poenget ditt! Dessverre er det flere klubber enn Vålerenga som har problemer rundt samme tema.

  9. Hockey sjargong har ingenting med psykisk mobbing av 3 person. Hva man sier i en opphetet situasjon er en ting, men man holder 3 person utenfor. Er flere klubber som trenger en opprenskning, kanskje VIF kan gå foran med et godt eksempel. Tviler, men lov å håpe😊 keep up the good working👍🏻

  10. Herregud, så ufyselig oppførsel! Hvilke idioter er det som mener at et idrettslag ikke har noe ansvar for at spillerene oppfører seg skikkelig på banen? Jeg synes det var bra skrevet, og støtter deg 100%! Du henger jo ikke ut noen eller bruker noen, spesielt ikke for oss som ikke har peiling på ishockey.
    Jeg har selv vært utsatt for lignende situasjoner, og da står jeg rett utenfor garderoben og venter på både spiller og trener etterpå. Heng usportslige duster ut! #rantover 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *