Når datteren din er en hore

Categories Tanker 💭

Gjesteinnlegg fra pappa

Som pappa har jeg alltid hatt et ønske om å beskytte begge døtrene mine. Kanskje mer enn sønnen min. Eller, jeg har beskyttet de mer enn sønnen min. Jeg trenger kanskje ikke en gang å forklare hvorfor. Svaret er jo at de er jenter. 

For snart et år siden fikk den ene datteren min spredt et nakenbilde av seg selv på nett. Det resulterte i mange våkne netter, skriking på kjøkkenet og hulking på skulderen. Det resulterte i mange sinte telefonsamtaler, frustrasjon og panikk. Det resulterte i mange forskjellige meninger der mange av de besto av utsagn som hore og fitte. For ikke å snakke om billig. Og falsk. 

Det å stå på sidelinjen og se at datteren din blir kalt for en hore, for en fitte, for billig og for stygg – Er ordentlig vondt. Det gjør at jeg som pappa nesten føler at jeg har mislykket på et område, rett og sett fordi jeg ikke klarer å beskytte henne. Jeg begynner sakte men sikkert å forstå at det ikke går an å beskytte henne. Verken fra stygge kommentarer på nettet, fra drittslenging i treningsgarderoben og fra uønsket oppmerksomhet på fest. Du vet den hånda som sønnen til sjefen bare stakk ned i skjørtet hennes, mens han lo. Som hun aldri fortalte om, fordi det bare var på tull. Jeg makter det rett og slett ikke, til tross for at det gjør vondt langt inn i pappa-hjertet mitt. 

Men. Jeg har en sønn. En sønn jeg automatisk ikke har behøvd å passe på, på samme måte som med døtrene mine. For han har ikke gått i skjørt, lagt ut bikinibilder og hatt pupper. Og en ting er oppgaven som jeg har ovenfor døtrene mine, en annen ting er den oppgaven jeg har og har hatt ovenfor sønnen min. 

Jeg vet nemlig at det kunne ha vært sønnen min som skrev meldinger til en jente om at hun like godt kunne solgt seg selv fordi hun ser ut som en hore. Jeg vet nemlig at det kunne ha vært sønnen min som stakk hånden sin under skjørtet til fremmede jenter bare på gøy. Jeg vet nemlig at det kunne ha vært sønnen min som ropte hore etter en jente han ikke kunne få. Jeg vet at sønnen min kunne ha vært en av de som tok bilde av paret som hadde sex på fest, bare for å bli litt kulere og fordi det var så veldig morsomt. Jeg vet at han kunne vært en av de. For, han er jo gutt. Og det er jo noe gutter gjør – Er det ikke? 

Nei. For det er ikke bare guttestreker når datteren din blir kalt hore på gata. Det er ikke bare gøy når menn sender meldinger om at de onanerer til datteren din. Det er ikke bare morsomt når datteren din blir klappet på rumpa, fordi noen mener at de kan det. Og det er faktisk min og vår rolle som foreldre å sørge for at det ikke skjer. 

Det har nemlig vært min oppgave å oppdra sønnen min, så han ikke roper hore etter jenta i klassen. Så han ikke ligger med jenta på festen, hun som er så veldig full, vet du. Så han ikke er en dritt. For ja, hadde han gjort det så hadde han vært en dritt. 

Min oppgave som pappa er nemlig ikke bare å beskytte døtrene mine, den er enda mer å lære sønnen min til å oppføre seg. Til å være grei. Til å vise respekt. Til å være en mann. 

For det er den dagen datteren din blir kalt for en hore at du angrer på den gangen du bare lo i klasserommet når den tøffeste gutten i klassen ropte hore til en av de andre jentene i klassen. Den gangen det bare var en guttestrek, og bare på gøy. 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Pappaen til Martine 

6 kommentarer

6 thoughts on “Når datteren din er en hore

  1. Men du har klart å gi henne guts til å reise seg når hun faller, til å ta igjen, hevde seg, stå imot alskens press.
    Ganske så vellykket oppdragelse. 🙂

  2. Så sykt bra skrevet! Wow. Takk for at du lar far din skrive innlegg som dette på bloggen din! Har ikke ord!

  3. Jeg ble mamma til en gutt for snart 1 år siden og vet at jeg har en enda større jobb å oppdra han til å respektere alle mennesker, uansett hvilket kjønn de er, hvilken seksuell retning de har eller hvilken hudfarge de ble født med. Alle gutteforeldre må gi alt de har for at generasjonene fremover blir til bra mannfolk og flinke svigersønner! 🙂

  4. Det er kult, at du ser det selv. At det er foreldres oppgave å oppdra guttene til å oppføre seg. At det ikke kun handler om å passe på jentene. Takk for at du skriver innlegg og deler. Og takk for at du har oppdratt to sterke jenter og en gutt som behandler jenter med respekt 🙂 (Jeg tar meg den friheten og velge å tro at de er det)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *