Er det så forbanna vanskelig?

Categories Tanker 💭

I går sto jeg i kø på postkontoret for å hente en pakke og mens jeg sto der slo det meg: Hvorfor er noen av oss nordmenn totalt blottet for høflighet og sosial intelligens? Jeg var så smart at jeg jeg dro for å hente pakken jeg ventet midt i beste rushtid på postkontoret og jeg ble derfor stående i kø sammen med mange andre slitne og sultne nordmenn en tirsdagsettermiddag. Etter at jeg hadde stått i kø i fem minutter kom det en dame, som sakte men sikkert snek seg fremover i køen. Altså, hun bokstavelig talt ålte seg foran køen samtidig som hun sa 

“Jeg skal bare ha en liten pakke” og “jeg skal kjappe meg altså”. 

De andre i køen (og meg selv) ristet oppgitt på hodet og selv om et par av de andre i køen snakket til damen insisterte hun på at hun bare skulle ha en liten ting og at det skulle gå kjempe fort. 

Og jeg bare lurer her jeg sitter og tenker over alle forbanna køsnikere:

HVORFOR tror noen av oss at vi har all rett i verden til å slippe å stå i kø?

HVORFOR tror noen at noen syntes det er noe kulere enn dem å stå i kø?

HVORFOR tror noen at de fortjener å komme frem i køen foran noen andre?

HVORFOR? 

Jeg klarer faktisk ikke å fatte og begripe det. Køsniking er rett og sett skikkelig kjipt, og hvorfor tror noen av deres tid er mer verdt enn min? Jeg mener faktisk at hvis du ikke har tid til å stå i kø, da har du heller ikke tid til å hente pakka di på posten, kjøpe det du skal ha eller få tak i det du skal ha. 

Det kan godt hende at det finnes gode nok unnskyldninger til å snike i køen, men jeg må ærlig innrømme at det er sjeldent jeg har hørt noen. Du står jo ikke akkurat i kø og sier: Du, dama mi skal føde nå – Jeg må bare rekke å kjøpe denne brusen først. Og hvis du først skal snike så kan du jo spørre da hvert fall – Men ikke tro at du har mer rett til å komme foran enn noen andre. 

Og du… Plis, ikke vær en som sniker i kø a. Bare ikke vær det, selv om du er en sulten pappa eller en kjendis på et utested. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

11 kommentarer

11 thoughts on “Er det så forbanna vanskelig?

  1. helt forferdelig. skjer hele tiden med meg, ikke akseptabelt, men jeg orker ikke bruke energien min på å «bry» meeej

  2. Hei fine <3 Meget enig i dette! Hvor er høfligheten, folkeskikken og respekten i disse dager? Arrrrrrg! Blir så oppgitt og lettere provosert over de som står i kø i butikken, og det åpner en ny kasse. Jeg syns det er meget logisk at de som har stått lengst i kø, altså de FREMST i køen som skal få gå i den nye åpne kassen. Men neida, da er det om å kapre den fortest mulig! Gjerne for de som har stått 3 sekunder i kø liksom....! HUFF!!! Haha! Digger deg, stor smask til deg! <3<3<3

  3. Det tar jo MYE kortere tid å hente en liten pakke enn en stor pakke 😂 Men nå er det vel sånn at man har den plassen i køen man har uansett, på bakgrunn av når man kom og ikke om det man skal ha eller hente er stort eller lite. Skjønner frustrasjonen din!

  4. Ja spesielt viss de bare går foran uten og si noe. Når man skal bestille noe på en kiosk å de bare går rett foran deg og bestiller……blir kvalm.

  5. Den eneste gangen jeg har snikt i kø var når jeg skulle føde:p sto med rier på kiwi og skulle ha cola og nikotinfri snus 🙈

  6. Så enig! Jeg slipper gjerne forbi folk som bare skal ha noen ting på kiwi, men det gjør jeg frivillig – ikke fordi de sniker seg innpå.. jeg synes det er så frekt og teit av folk som forventer at de skal først – uansett hva.

  7. Fy søren. Er så sykt enig!
    Dette skjedde med meg selv på matbutikken i forrige uke. Hadde lagt oppå alt på båndet i kassa og så klart kom der en dame med en baby og sa: “e kan vel få komme før d i køa? E har jo bare noen få ting her.” Så presterer hun og bare gå fremfor meg i køa.. Uansett om man bruker babyen sin for å bryte seg frem så synes jeg det er utrolig feigt gjort. Stått midt inni verste rushet av folk på et av Norges største kjøpesentrene i landet, i lang kø selv om man hadde kanskje være en brus og en bolle. Men har da for svarte ventet i kø jeg som alle andre folk..
    Irriterer meg grønn av slike folk jeg også. Selv om vi er unge og ser frisk og sprek ut. Vil det dermed ikke si at man kan ha skjulte skader i beina/ryggen eller sykdommer som diabetes o.l. tydeligvis bare fordi folk er gamle eller har med seg en unge så er det liksom greit å snike seg frem. Nei, folk i dagens samfunn er så frekk at jeg eier ikke ord.

  8. Men hvorfor lar du noen snike foran deg? Bare si nettopp det til dem: Din tid er ikke verd mer enn min, stå i kø.”
    Er ikke så vanskelig 🙂

  9. Hender eg slipper folk forbi meg selv, om eg skal handle mye og vedkommende bare hat et par ting. Men da er det eg som tar initiativet.
    Når andre sniker sier eg faktisk fra i stedet for å stå og irritere meg, og ja eg kan være kvass og rett frem. Er en del som blir greit flau da *mission complete* 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *