Jeg er i sjokk!

Categories Tanker 💭

Skjermdump: Dplay – Ex On The Beach

Jeg må innrømme noe. Det er litt flaut, men kanskje ikke så sjokkerende… Jeg elsker reality TV. Jeg er hun som kan gå og glede meg lenge til klein, deilig pute-TV og jeg er hun som er livredd for å gå glipp av noe. Jeg er hun som leser artikler, spekulerer og nyter påfyll av luft, kjærlighet og drama. Kanskje er det fordi det er så fjernt fra mitt eget liv og fordi jeg kan leve meg inn i en verden jeg egentlig føler meg svært distansert fra. 

Ettersom jeg er en skap-elsker av klein reality TV har jeg vært skikkelig spent på første sesong av Ex On The Beach Norge, men av en eller annen grunn har jeg snart brukt to dager på å fordøye episoden. Jeg har nemlig vært i sjokk. 

Tretti minutter inn i den første episoden bys det allerede på nakenbading, klining, høylytte krangler, grining, folk som slår i veggen og som kaster drinker på hverandre. Min første reaksjon etter å ha sett episoden var å sende følgende melding til foreldrene mine:

Pernille er lillesøsteren min på 15 år og min største frykt etter å ha sett episoden var at hun skulle se det og ta til seg noe som helst fra det man ble vitne til, nemlig dumhet, arroganse, seksualisering, drama, mangel på kunnskap, anstendighet, selvrespekt – Og ja, egentlig respekt i det hele tatt. 

For makan til oppførsel, maken til holdninger og makan til verdier. Faktisk er jeg ordentlig flau. Jeg er livredd for at dette skal gi et bilde av hvordan min generasjon er, hvem vi er og hva vi står for. Min generasjon består nemlig av mange flotte, sterke, inspirerende, kule, hardtarbeidende og kule folk, og vi er mye mer enn sex, alkohol og det å stå og skrike: “Du er stygg, du er feit, du er ikke en dritt, bitch” til hverandre. 

Vi danner kjendiser, forbilder og ikoner på ja… Sex, plastikk og idioti? Nei. Kom ikke her å si at Ex On The Beach gir deg noe mer enn en kortvarig stimuli og en god latter, vær så grei. 

Jeg sto bak to jenter i kassa på butikken i går (mens jeg fortsatt fordøyde dette), og det var to flotte, oppegående – vel, tilsynelatende – oppegående jenter, som sto og sa de skulle melde seg på neste sesong, for “nå var det jo nesten ok å ha sex på TV til og med”. Og det slår meg, at hvis folk går rundt og tror at det er “OK å ha sex på tv til og med”, så syntes jeg nesten ikke vi kan klage på at vi sliter med selvfølelse og prestasjon. Jeg mener; hvis det er dette presset noen klager på, så er det ikke greit å klage. For hvis presset vi føler på er å kle av oss på TV, spille en rolle som stokk dum, ha sex fordi det selger og være drita full og satse på ett par tusen ekstra instagramfølgere, så takker jeg for meg. For kjære vene, dette skremmer meg.

Daniel, en av deltakerne sa at det ville være bra å snart ha sex ettersom han ikke hadde hatt sex på noen dager. Daniel er 28 år og til alle som tenkte at de var unormale etter at Daniel sa det: Tro meg, det er ganske normalt å ikke ha hatt sex på noen dager. Eller uker. Eller måneder. Og nei, du må ikke ha silikonpupper for at folk skal like deg. Og ja, det er kult med selvrespekt. For ikke å snakke om medmenneskelighet, noe programmet virker totalt blottet for. Totalt blottet for. 

Kjære foreldre. Hvis du har en barn som bruker tiden sin på dette… Send de på fotballtrening, få de til å brette sokker eller bind de fast i garasjen sånn som jeg bad foreldrene mine gjøre med søsteren min om hun kaster bort tiden sin på dette. Jeg tror faktisk det gir dem mer. 

Skitt ass. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

10 kommentarer

10 thoughts on “Jeg er i sjokk!

  1. Vi ser jo tydelig hvordan produsenten selv legger opp til drama, hvorfor ellers skulle første ex på Date med Daniel? Vel vel. Det er tydelig at både produsenten og flere deltakere er desperat etter å toppe Paradise, så dette blir faktisk for dumt. Ikke bare flaut å se på, men flaut når det blir så tydelig at alle skal overgå hverandre. Virker å være utrolig useriøs produsent…

  2. Hei, det er et drittprogram som mye annet. Personene som er med er nøye utvalgt for å kunne fylle rollen i et drittprogram. Man får ta det som det er eller skru av. Absolutt ikke noe for et 15 års gammelt barn.

  3. Ganske spennende at de greier samle så mange hjernedøde mennesker på ett sted,pinlig reklame for ett ubegripelig flott sted som Mauritius er
    Lurer på hva foreldrene til disse hjernedøde tenker jeg om ungene deres som oppfører seg slik på tv.
    Men så ser man jo at det er KUN kropp og pikk størrelse som gjelder for disse da.Ville ikke tatt på noen av dem da finner jeg heller ett tre i skogen og gyver løs på det for og si det sånn.
    Nei takke meg til normale,flotte jenter med hodet på rett plass.
    Man er på feil hylle i livet om kropp og størrelse på kukken er det man er opptatt av og det virker for meg som dette egentlig bare er en horeklubb hvor det er det naturligste i verden er og knulle hverandre over en lav sko.
    Syke signaler de sender til ungdommer
    Ekstremt pinlig tv

  4. Hva er konseptet med programmet ? Står det igjen en vinner etter programmet – eller er formålet sex, fyll og drama ?? Trist å se hvilke verdier som unge blir presentert for og trist at sex er nærmest stuerent… sex er vanlig, men der mister mening når det er noe folk har fordi det er kult og noe man bare har fordi det er en mulighet som byr seg..og den oppførselen, har ikke ord !! Jeg er lei av å se folk som har seg på TV, det er faktisk mer spennende med dem som ikke viser fram alt og byr seg fram. I mine øyne er det billig og dem framstår billige og enkle, jenter som gutter.
    Håper det blir slutt på slike programmer – vi har behov for å skifte fokus og endre verdiene. Hva med å lagr reallity med ungdommer som skal reise til andre land og se hvordan ulike menneske grupper har det, som de som lager klær, som bor på barnehjem eller som bor i fattigdom ?? Vi er i ferd med å bli forgiftet av hollywoodfruene, paradise , ex on the beach etc. Bloggere som fokuserer på forbruk og luksusliv, dyre reiser, vesker, klær , operasjoner etc. Jeg har ikke noe i mot ar mennesker som har fod råd kan kan kjøpe seg dyre ting, men flashing på blogg har jeg ikke sansen for pga det gir feil fokus og verdier . I tillegg legger det et enormt press på unge på hva som er godt nok. Ikke rart mange unge i dag sliter, for det er de færreste som kan leve opp til det livet bloggerne ( noen) legger opp til og framstiller som vellyket.
    Dette ble langt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *