Dette er flaut å innrømme

Categories Tanker 💭

I dag har jeg lyst til å ta opp noe jeg har tenkt på lenge. For hvor går egentlig grensa på sjalusi i et forhold? Er det for eksempel innafor å sjekke telefonen til kjæresten eller ikke? Er jeg den eneste som kan være ordentlig sjalu? Eller, som har vært ordentlig sjalu? 

Nå har jeg vært i et forhold i 3,5 år, og jeg skal ærlig innrømme at jeg slet en hel del med sjalusi i begynnelsen av forholdet. Tanker som: Hvem er han med nå? Hvem snakker han med? Er det noen andre? Herregud, hva om han er utro? Var litt for ofte på besøk. Og ja, jeg tenkte disse tankene. Jeg var hun kjipe, teite og rare (hysteriske) dama som var sjalu. Jeg tenkte alltid at det verste kunne skje og jeg slet skikkelig med å finne den riktige tilliten. Skikkelig. 

Jeg vet at det for mange er ordentlig tabu å innrømme at man er sjalu, og grunnen er vel så enkel som at man egentlig ikke verken skal eller burde være sjalu. Hele samfunnet er jo lagt opp til at det å være sjalu ikke er greit, men tro meg – Det er ikke bare, bare. Spesielt ikke når man er så forelska at det verker innvendig. 

Heldigvis er jeg nesten ikke sjalu lenger. Jeg tror at det handler om at vi har funnet ut av ting, at vi har hatt en åpen dialog hele veien og ja, at vi har hatt våre temmelig heftige diskusjoner. Nå slår nesten aldri de skumle tankene meg og ting er sånn jeg tror at det burde være, men det har krevd sitt. 

Kjæresten min og jeg snakket om dette med å sjekke telefonene til hverandre for noen dager siden. I starten av forholdet var jeg nemlig den kjipe dama som sjekket telefonen hans mens han sto i dusjen uten at han visste det. Hva jeg så etter visste jeg ikke, jeg ville bare sjekke for å være sikker. Og nei, ikke spør meg hva jeg ville være sikker på. Egentlig er det vel bare er tåpelig unnskyldning til at jeg faktisk gjorde det. 

Heldigvis gikk den perioden over og nå slår tanken om at jeg burde sjekke telefonen hans meg sjeldent. Nå spør jeg heller hvis jeg lurer på noe, og jeg skal innrømme at det er ganske mye mer behagelig nå enn sånn det var. Nå er hele forholdet vårt mye tryggere, mye mer åpent og vi har funnet ut hva som fungerer for oss. Heldigvis. 

La meg fortelle deg om en hendelse vi (eller jeg) hadde:

En gang fikk han en melding på telefonen sin. Vi lå i hver vår ende av sofaen og jeg spurte hvem det var fra. Det pleier jeg vanligvis ikke å gjøre, men siden han smilte og ble så stille ble jeg nysgjerrig. Så nysgjerrig at jeg kastet en pute rett i fleisen på han siden han brukte litt for lang tid på å svare meg. Han svarte at det ikke var noe spesielt og la vekk mobilen. Når han gjorde det kjente jeg det bruse i brystet og at jeg begynte å svette i hendene. Jeg fant meg ikke i at han ikke ville si noe og jeg lagde derfor verdens største scene. Jeg veivet med armene, ropte og bar meg for å få vite hva det var. Jeg slo i sofaen og ropte at han ikke likte meg lenger og jeg var ganske så tydelig på at jeg ikke likte han heller … 

Vi kranglet hele natten og vi dro opp alle små ting som vi klarte å finne. Alt fra den forrige krangelen vår til en dum ting jeg hadde sagt for noen måneder siden. Jeg var så forbanna at jeg pakket baggen min og var på vei ut av døren da han fortalte hvem han hadde fått melding fra. 

Det viste seg at det hadde vært en melding fra mamma som gjaldt bursdagsgaven min… Jeg var SÅ flau. 

Grunnen til at jeg velger å skrive om dette er fordi det ikke er noe vi snakker om. Vi snakker nesten aldri om det å være sjalu i parforhold og jeg har googlet, googlet og googlet for å finne råd, historier og ikke minst – kronikker, men det har vært minimalt med stoff. Jeg kan jo umulig være den eneste som har vært ordentlig sjalu og som har måttet jobbe med meg selv, og derfor tror jeg det er viktig å snakke om det. Selv om det både er flaut og tabu. For hvem vil egentlig være den kjipe, sjalue typen? Ikke jeg hvert fall. 

Jeg tror sjalusi er en sykdom. Jeg tror man blir besatt og jeg tror at man nærmest kan skape en illusjon om at noe ikke er som det burde være, bare for å kunne ta partneren sin på noe og for å kunne krangle. Hvis du har vært i samme sko som meg så skjønner du nok hva jeg prater om. Sjalusi er noe skikkelig dritt og er du sjalu så håper jeg du kan jobbe med det, og ikke ødelegge det bra som er – For det er faktisk ikke verdt det. 

Klem fra meg! 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

11 kommentarer

11 thoughts on “Dette er flaut å innrømme

  1. Altså.. jeg sjekker mobilen til kjæresten min iblandt men det er mest pga han er så mystisk og sier nesten aldri hvem han snakker med på sms eller face. Men jeg har så og si aldri funnet noe negativt eller kjipt.
    En gang skrev han til en kompis om at han synes psykologen hans så ut som en modell.. da kjente jeg sjalusien stakk dypt i meg i noen dager. Men måtte tvinge meg selv til å ikke bry meg og det gikk over.. jeg prøvde veldig lenge å ikke sjekke mobilen hans.
    En gang fant han ut av det og ble kjempe sur. Jeg gadd ikke å finne noen unnskyldninger.. fordi det var jo sant.
    Men for meg handler det om nyskjerrighet og ikke sjalusi.
    Han forteller sjeldent når folk sender han meld. Jeg mener at man burde fortelle kjæresten det aller meste.. også hvem man snakker med.
    Jeg tror han er mer opptatt av privatliv enn jeg er. Og ikke så opptatt av å dele og fortelle hele tida.

  2. Sara: Det tror jeg er veldig sant og absolutt er godt poeng! Av og til så har man jo faktisk sine grunner, trodd alt. Det kan jo fint bli konflikter ut av det også (ja, har prøvd) og det hjelper jo å prate om det. Han burde jo forstå din side av saken også 🙂

  3. Jeg og typen har blitt enige om at om vi mistenker noe eller er nysgjerrige så er det bare å sjekke så snakker vi sammen etterpå om det er noe vi reagerte på/ikke syntes er greit. 🙂 Folk får si hva de vil, men det fungerer for oss! Alle er ikke like og det er ikke en regel som alle forhold må følge etc.

  4. Selvfølgelig er det ikke greit å sjekke telefonen/PCen til kjæresten, under noen omstendighet.
    Kjæresten får dele den h*n har lyst til å dele.

  5. Dette var fint å lese, godt å høre at andre kan bli like sjalu som meg. Det er en skikkelig dritt følelse.
    Jeg har vært sammen med min kjæreste i 8 måneder. Jeg har aldri sjekket telefonen. Men kjent masse på sjalusi, mistenker alt og kan ikke slå meg til ro med at han bare ikke vil gjøre noe mot meg. Men den siste måneden har jeg roet meg skikkelig og har det så bra. Tror det hjelper å snakke sammen , og forklare hva som kan gjøre ting vanskelig for seg selv og hva man kan gjøre for at det skal bli lettere. For meg tror jeg at jeg måtte bli trygg , dette er en helt ny person jeg skal stole 100 % på og det er skummelt. Heldigvis har kjæresten min godtatt meg for den jeg er og hjulpet meg til å bli trygg.
    Tenker at sjalusi i seg selv ikke er noen dårlig ting, viser at man har følelser og er redd for å miste eller bli såret. Men hvordan sjalusien utarter seg er en annen ting, det kan fort bli trist for den andre å hele tiden bli mistenkt.

  6. Jeg sjekker telefonen til kjæresten innimellom.
    Og noen ganger jeg blir veldig sjalu av meg da han har kost på en venninne av meg, mens jeg har vært der. Jeg har sagt ifra at jeg synes det er ubehagelig. Men de har bare forsattet. Og etter det synes jeg det er vanskelig at de to er alene. Også fant jeg ut i forje uke at han har følser for henne ved å lese på telefonen hans. Men fant ut nå, fordi han sa det at det ikke var noe.
    Men nå ser det ut som det blir slutt, uansett fordi han mener at vi har vokst i fra hverandre, og vi er for mye sammen. Har du noe ide hva man kan gjøre for å klare å fikse ting? Vi har vært sammen i 4 år. Så er ikke bare å gi opp forholdet heller synes jeg, og jeg er villig til å jobbe med det.

  7. Jeg må bare skrive noe til personen over her..
    Han burde du ikke holde på synes jeg! At han kan kose på en venninne av deg foran deg! Det hadde vært min grense! Og du leser at han har følelser for en annen!.. ikke jobb for noe med han som ikke er der du er sier jeg da..!

  8. Svar til de to over: Var i eit forhold der dette skjedde. Det er absolutt ikke greit! Både kjæresten din og vennina di er ingenting å holde på. Etter det ble slutt mellom han, og jeg sluttet kontakten med vennina har jeg det mye bedre med meg selv. Fikk også ny kjæreste etter 1-2 år, som jeg er sammen med nå, og det er nå jeg skjønner at jeg fortente mye bedre, for slik skal ikke et forhold være! Det er når du finner den riktige du vet hva du virkelig fortener.

  9. Hvis du er sjalu og ikke stoler på partneren din, så er ikke forholdet vært å bruke tid og energi på.

    Jeg snakker av erfaring. Det er en grunn til at man blir sjalu og ikke stoler på partneren sin: Pga. ting han / hun gjør.
    Hvis telefonen plinger konstant, og partneren bruker mer tid på den og prøver å skjule hva som blir sendt, så er dette et rødt flagg.

    Hvis man er i et forhold hvor begge elsker hverandre så har man såpass respekt for hverandre og og ikke gjør hverandre sjalu og stoler på hverandre så det ikke er noen grunn til å tenke over en gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *