Ekte menn voldtar ikke

Categories Tanker 💭

Gjesteinnlegg fra pappa 

Kjære alle medmenn, vi er nødt til å ta en prat. 

I dag er jeg sint. Jeg er ordentlig sint.

Jeg har akkurat sittet en time på telefon med datteren min, hun har nemlig vært hysterisk, hun grått og hun har vært fortvila. I helgen ble nemlig bestevenninnen hennes forsøkt voldtatt på vei hjem. Gjerningsmannen ble pågrepet men er sluppet fri med besøksforbud. Gjerningsmannen er naboen til bestevenninnen til datteren min noe som betyr at de kommer til og treffes på butikken, på stranda og at de kan vinke til hverandre fra hagen. Denne mannen er en syrisk statsborger. Han kom til Norge i 2015 og han har midlertidig oppholdstillatelse i følge operasjonsleder Jan Kristian Johnsrud ved politiet i Sør-Øst. 

Jeg vet at det skaper debatt å spørre, men det er kanskje på tide at man gjør det. Hvis handlinger som dette ikke får noen konsekvenser, hva stopper han da? 

Som far har jeg forsøkt å svare på hvordan i alle dager ting som dette kan skje, men jeg har faktisk ikke et godt svar. Jeg klarer nemlig ikke å fatte og begripe at vi menn tillater oss å voldta. 

Når datteren min sa at hun kom til å skrive om dette sa jeg at jeg heller ville gjøre det, for det er faen meg på tide at vi menn begynner å prate om voldtekt, at vi tar tak og at vi tar et heidundranes oppgjør – En gang for alle. 

Jeg er nemlig lei av menn som voldtar. Jeg er nemlig lei av menn som mener at de har rett til å voldta. Jeg er nemlig lei av at 1 av 10 kvinner har blitt voldtatt. Jeg er lei av å ikke sove godt om natten når datteren min er på byen. Jeg er lei av å ha en klump i magen når hun er ute på nattestid. Jeg er lei av voldtekt. Jeg er så forbanna lei. 

Kjære alle medmenn. Vi har aldri rett til å ta på noen som ikke vil. Vi har aldri rett til å ha sex med noen som ikke vil. Vi har aldri rett til å presse noen til noe de ikke vil. Vi har aldri rett til å bestemme hvor noen sin grense går. Vi har aldri rett til å voldta. Hvor vanskelig er det å forstå? 

Det finnes aldri er grunn til å voldta. Aldri. Uansett hvor flott dama er, hvor fristende hun virker, hvor enkelt det virker og hvordan hun er antrukket. 

Jeg kan ikke sitte å se på at våre kvinner voldtas. Jeg kan ikke sitte å være redd for at en av datteren min er den neste. Vi har alle en søster, en mor, en tante, en bestemor, en kusine eller en datter. Tenk om det hadde gjaldt deg.  

Våre kvinner skal ikke fratas sin frihet fordi vi menn ødelegger den. Bestevenninna til datteren min skal ikke være redd for å være alene hjemme. Hun skal ikke være redd for å sole seg i sin egen hage eller for å handle mat på butikken. 

Vær så snill og hør. 

Ingen ekte menn voldtar, så vær så snill – Vær en ekte mann. 

Del gjerne. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Pappaen til Martine 

 

25 kommentarer

25 thoughts on “Ekte menn voldtar ikke

  1. Veldig flott innlegg, du må være en fantastisk pappa! Martine, jeg missunner deg! Selv er jeg voksen, med mann og et barn. Jeg klarte å fullføre min doktorgrad, men etter har livet vært ødelagt. Jeg ble langvarig misbrukt som barn, og ble både fysisk og psykisk ødelagt. Så ble jeg voldtatt for 5 år siden, i taxi på vei hjem fra venninne. Mannen er utenlandsk, og ble etter rettssaken ikke sendt ut av landet. Jeg er vel såkalt pen, siden jeg har jobbet som modell. Jeg har aldri gått utringet kledd eller bydd meg frem. Uansett skal ingen oppleve dette!! Uansett hvor du er, hva du har på deg! Jeg takker deg for innlegget pappaen. Det er veldig bra du tar tak!!

  2. Han fyren…burde etter min mening sitte på første fly tilbake til hjemlandet sitt🤯🤬 Og veldig bra skrevet av din pappa! Synd ikke flere tenker som din pappa…! Og til Mina over her…håper at med tiden ting blir litt bedre for deg ❤️ Ingen skal oppleve det du har opplevd ❤️

  3. Hvorfor er det viktig å skrive hvor denbe mannen kommer fra? Du har rett i at vi må snakke om dette, men vi må snakje om det på rett måte. Hilsen ei som vet at også etnisk norske menn voldtar

  4. Bra skrevet! Jeg har delt innlegget 🙂 Enig i at fyren burde vært sendt på første fly hjem. Brudd på norsk lov burde være det samme som hjemsendelse uansett hva som skjer i hjemlandet til voldsmannen./lovbryter. Da velger de selv om de skal sendes hjem el ikke.

  5. Jeg skal skrive kort og konsist: Dette er et resultat av importert kriminalitet. Politikernes tvangsinnføring av et såkalt fargerikt fellesskap. Disse må ut av Norge. Gro Harlem Brundtland uttalte for flere år siden: En fremmed er en venn du ikke kjenner.

  6. Kan starte med å si:
    Etnisk norske voldtar også
    Sånn at vi ikke glømmer det!
    Kjære Berthine her oppe. En artikkel ifra TV2 holder ikke som fasit på at det kun er utenlandske menn som begår overfallsvoldtekter.
    Har du lest «du tror det ikke før du ser det» ?
    der får du fasit av hvor mange NORDMENN som har opplevd voldtekt i sitt eget hjem.
    Eneste grunnen til at du og mange andre ikke vet om resten er fordi at Media er ikke interessert i å skrive/legge det ut som når en utlending begår overgrep…
    og når Media faktisk legger det ut så blir det like fort glemt …
    «Men han hadde jo psykiske problemer, var jo ikke Hannes feil, han trengte jo bare hjelp»
    Må du nu ikke glømme:
    -Tysfjord saken
    – Andrine saken ( 3 Etnisk norske menn )
    Dette var et innleg for ALLE menn, så å skrive opprinnelsen til gjerningsmannen var ikke relevant… det kunne han ha droppet. Har ingen betydning hvor han er ifra, men at han var en mann.
    Med en gang det er en av våre så skal vi beskytte dem, men når et er en fremmed mann så skal vi henge han så høgt opp sånn at alle skal se han.
    Det skal ikke være noe forskjellsbehandling når det kommer til voldtekt…. takk for meg.

    1. Veldig bra skrevet. Begynner å tro at norske menn ikke har noe mellem bena siden ingen tror at de og kan voldta.

  7. Nå må vi ikke glemme at også norske menn voldtar, og så fort man tar opp hvor gjerningsmannen kommer fra så endrer diskusjonen seg fra voldtekt til innvandring.
    Ellers må jeg si at jeg setter stor pris på at du som mann ytrer meningene dine rundt temaet som dessverre berører mange jenter/kvinner.
    Vi blir lært at vi må passe på. Hvem vi omgås, måten vi oppfører oss på, hvordan vi kler oss, hvor mye vi drikker, å holde sammen, aldri gå på do eller hjemme alene. Vi skal alltid passe på drikken vår og aldri ta imot drikke fra fremmede.
    Hadde det ikke vært enklere å lære de å stole på egen kropp? Være tydelig på å sette grenser? Ikke leke kostbar når man faktisk vil (det er lov å ville ha sex jenter!), og ikke minst RESPEKT!
    Og gutta bør få en god dose kunnskap om hva samtykke er, hva er gråsone? Skal man fortsette når jenta fniser og sier Nei når du stryker henne oppover låret?
    Trekk deg heller tilbake til situasjonen er avklart, eller gå glipp av et ligg enn å sitte på politistasjonen anklaget for voldtekt.
    Seksualitet kan være vanskelig. Og det er en ting som vi foreldre burde snakke med ungene om fra de er små.
    Barnehagebarn kan ikke varsle en voksen om overgrep om de ikke vet hva det er, samme med skolebarn. Sex er naturlig, kropp er naturlig. La oss snakke like naturlig om det som vi gjør om andre ting i barneoppdragelsen.

  8. Syns det er horribelt at dette med å voldta er så “vanlig”, enten de er etnisk norske eller ei. Det å nevne hvor han er fra vel ikke så rart? Det er jo sannheten? Når de kommer hit for å få fred fra sitt land, så skal de ikke komme hit og spre frykt for andre, han legger tross alt opp til dette selv, voldtekt er det samme her i Norge uansett hvor man kommer fra!
    Jeg er selv blitt jevnlig voldtatt i barndommen av en i familien. Man blir mer og mer ødelagt for hver gang. Det er ikke noe man blir “vant” med, voldtekt er fysisk og mentalt døden for mange i etterkant. Man blir aldri seg selv. Jeg er glad vi har et helsevesen som stiller opp for sånne som meg, men det er horribelt å tenke på at staten ikke tar vare på oss og, enten ved å slutte henlegge saker eller bare la de få noen mnd i fengsel. Dette er farlige mennesker, de mangler noe helt essensielt i seg selv, og det er skummelt å tenke på hva annet de påfører sine nærmeste, kanskje vold? Psykisk vold? Skummelt.
    Veldig bra gjesteinnlegg! Faren din virker for å være en skikkelig bra fyr!

  9. Flott skrevet ..og hadde bare verden tenkt som deg ..da hadde vi nok kunnet leve livet i fred og fordraglighet i mye større grad 🙂

  10. “Synd ingen flere tenker som din pappa…”?? Steike… Tror du han er den eneste som ikke flyr rundt og voldtar, eller hva mener du egentlig med den? Er det så bra fordi han skriver dette? Hvorfor er det bra egentlig, slutter enkelte menn å voldta nå? Er en mann ikke ekte mann før han skriver et innlegg på en blogg?
    Jeg liker ikke generaliseringen i det bittelille svaret ditt, og “…sitte på første fly tilbake til hjemlandet sitt…”? Hva om det var en nordmann, for det er nok av dem også. Hvilket fly vil du sette dem på? Det er tusenvis av syrere i Norge som ikke voldtar, han her er unntaket. Det er millioner av menn som ikke voldtar, han her er unntaket.

  11. Hvor vedkommende kommer fra spiller ingen rolle. En idiot er en idiot uansett hvilken farge,språk eller religion. Når det er sakt så er jeg helt enig med pappa her. Har selv en datter og vet jeg kommer til å ha like søvnløse netter som alle andre fedre når de blir gamle nok.
    Når det kommer til saken så er det norske myndigheter som svikter nok en gang. Sett dette så mange ganger før, kjenner kvinner som lever med dette. Uansett om politi selv har stoppet en sånn akt så blir selv saken henlagt. Uansett hvor godt ting kan bevises blir det henlagt. Morsom dobbeltmoral, sanme beviser holder som regel mer enn nok til en anselig sum hos voldsoffererstatnings kontoret…
    En verden er ødelagt, en person kommer ikke til å føle seg trygg igjen. Idioter skjermes. Folk har allerede fått nok av at politiet ikke gjør jobben sin og dette kommer ikke til å gi seg. De klager på for få fengsler, men vi har da Svalbard og mer enn nok plass og penger til å bygge et hull til voldtektsmenn og annet avskum.

  12. Jeg er en voksen fyr som også har en datter. Hun er midt i tenårene. For snart 3 år siden hadde hun et 13-årskalas på et badeanlegg i Västerås. Vi var to familier i der, bl.a 2 venninner av henne. Plutselig kom den ene venninna forskremt bort til meg og fortalte at hun, hennes søster og min datter ble omringet av en gjeng arabiske gutter i øvre tenårene. Jeg og min sønn sprang avgårde og møtte på gjengen som fortsatt oppførte seg truende mot datteren min og hennes venninne. Jeg tok tak i halsen på den største gutten og trykket han hardt inn mot veggen, så forbanna som jeg var. De var 5 stykker. Sønnen min knuffet til noen av disse svina. De stakk temmelig fort etter at vi fikk satt de på plass.

  13. Det er pussig hvordan noen korrigerer den som våger å nevne hvor utøverne av overfallsvoldtektene i Norge kommer fra. Er de helt koblet fra virkeligheten? Er deres manglende forståelse av statistikk et resultat av en forfeilet matteundervisning? Eller er de så febrilsk opptatt av å flagge sin toleranse og ukritiske generøsistet overfor folk fra den 3. verden at de fullstendig har mistet gangsynet? Det er et ugjenndrivelig faktum at hovedvekten av drap, vold og overfallsvodtekter uføres av utlendinger eller folk som ikke er født i Norge. I 2009 viste statistikk fra politiet at alle overfallsvoldtekter ble utført av “unge” menn med innvandrerbakgrunn, ofte asylsøkere. Det har ikke gått den rette veien siden dengang. Det kommer stadig fler mennesker inn i Norge fra disse delene av verden. Dette er mennesker fra kulturer med et helt annet menneske- og kvinnesyn enn det vi har i Norge. Det nytter ikke å snakke om respekt og likestilling til disse mennene. De er internalisert med et kvinnesyn vi aldri har hatt i vesten, selv ikke i middelalderen, tuftet på en religion som krever full underkastelse uten spørsmål. Med andre ord er dette et spørsmål om innvandring og hvordan vi tar i mot innvandrere. Det er snakk om hvordan vi skal ruste de som kommer med en forståelse for regler og normer i Norge – i tillegg til at brudd mot menneskrettigheter og norsk lov vil få konsekvenser. I denne saken er det etter manges oppfatning helt klart at norsk politi svikter sin oppgave som håndhever av lov og orden, og at de som mener at opprinnelse ikke spiller noen rolle svikter kvinnene i Norge. Vi må tørre å addressere problemet for å finne en løsning. Det er dessverre et stykke igjen til dette i et land hvor diskrimineringsombudet mener det er ok å la være å håndhilse på kvinner av religiøse årsaker. Vi må starte med å slutte å være så siklende servile overfor mennesker fra kvinneundertrykkende kulturer som krever å leve etter sine middelaldernormer i Norge. Det er et svik mot alle norske kvinner.

  14. Ekte menn voldtar ikke. Et veldig godt sitat og så fint om alle menn som pappan din hadde satt ned foten og sagt ifra at dette er ikke akseptabelt. Dette er ikke greit. For det er det virkelig IKKE på veldig mange plan.

  15. Jeg gadd ikke lese hele innlegget engang. Jeg stoppet når du absolutt skulle dra fram nasjonalitet.
    Jeg har selv blitt voldtatt. Jeg er en 18 år gammel jente, mamma er norsk og pappa er norsk. Men herregud, om voldtekteren min er norsk eller syrisk burde vell for faen ikke ha noe rolle å si når det kommer til straff? Nasjonaliteten har INGEN VERDENS TING å si.
    Det faktumet at du tar det opp, skaper jo bare enda mer hat og rasisme og frykt rundt folk som ikke fortjener det? Selvfølgelig fortjener denne mannen å bli satt i fengsel, og gudene vet hva. Men det hadde ikke vært noe forskjell om han hadde vært norsk eller syrisk.
    Hvor mange norske gutter voldtar ikke jenter i russetiden? Jeg har selv blitt banket og mobbet av en norsk gutt? Jeg har en kompis som er muslim. Han var der for meg når jeg ble voldtatt, han gjorde alt han kunne for at jeg skulle ha det bedre. ALLE «innvandrere» ER IKKE SLEMME VOLDTEKTSMENN. Men når dere absolutt skal dra det frem på denne måten, så er jo det ikke rart at det blir sånn..
    Til venninna di, så håper jeg at voldtetksmannen får strengere straff, jeg håper at hun har gode venner rundt seg og at hun klarer å komme seg opp fra dette! Og så håper jeg også at dere fjerner den delen.
    Hilsen Anonym Norsk jente på 18 år 🙂

  16. Frustrert: Hei!

    I denne saken var det er syrer med midlertidig oppholdstillatelse som valgte å forgripe seg. Som du selv skriver kunne det like godt vært en etisk norsk mann. Denne saken er spesiell ettersom det faktisk er naboen hennes, og jeg mener oppriktig at vi må stille spørsmål rundt oppholdstillatelse når handlinger som dette blir begått, og det gjør vi ikke ved å tie. Personlig mener jeg at det burde tas en vurdering rundt oppholdstillatelsen til mannen etter en slik handling, og det tror jeg de fleste er enige i.

    Både jeg og venninnen min har snakket masse om saken og utover innlegget har vi valgt å ikke fokusere på etnisitet fordi vi vil at debatten skal inkludere alle. Jeg mener at vi ikke skal være redde for å diskutere holdninger, etnisitet og kulturer, for det er en reell problemstilling. Samtidig er det så mye hat knyttet til det, og det gjør det ekstremt vanskelig å diskutere det. Men, vi kan ikke tie om alt som er vanskelig.
    Jeg mener ikke at etnisitet i dette tilfelle er unødvendig, men ikke fordi mannen er fra der han er – Men fordi jeg ikke ønsker å ønske velkommen til mennesker som voldtar og igjen: Jeg vet godt at norske menn (og kvinner) også voldtar.
    Takk for kommentar 🙂

  17. Det var et veldig bra innlegg. De er ikke menn de som voldtar. De er kyniske, kalde, egosentriske, men det viktigste: de utøver MAKT. Det har ingenting å si hvor pen jenta er eller hvordan hun går kledd. De er maktsyke. Psykopater voldtar samboeren/kona for å vise makt. Hvor mange av disse som lever med menn som voldtar, anmelder og hvorfor gjør de det ikke? 1. De er redd for psykopaten og hva han kan finne på å gjøre. 2. De blir ikke trodd. 3. De blir trodd, men fordi de lever sammen med voldtektsmannen, blir det umulig å bevise at det er voldtekt.

  18. Debatten ble altså vridd til at vi (hvite) menn skal diskutere hvor fæle vi menn er, og ikke at dette handler om innvandrerne som gjør som de vil. Som alltid.. Ok.

  19. Veldig bra skrevet. Begynner å tro at norske menn ikke har noe mellem bena siden ingen tror at de og kan voldta.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *