Er du stolt nå, pappa?

Categories Tanker 💭

Gjesteinnlegg fra mamma 

Kjære alle foreldre. La oss ta en prat! Du som har en datter som ikke husker hvem sitt hotellrom hun våkner opp på. Du som er en sønn som er så rusa at han ikke husker navnet ditt. Du som har en datter som har blitt misbrukt mens hun sov. Du som har en sønn som har startet en slåsskamp.

Ja, du ja. Eller. Kanskje ikke du vet om det? Det er nemlig mye mulig. For mens du er på hytten i Kragerø er barnet ditt på Kos, med verdens beste ungdomsgjeng og lever livet. Kanskje ligger hun ved bassengkanten og drikker smoothie, eller kanskje ligger han sørpedritings på et toalett. Hvem vet? Det er jo bare uskyldig moro, er det ikke? 

I sommer har det vært mye snakk om ungdommene som reiser til Syden for å feste. Det har blitt diskutert heftig i kommentarfeltene om dette er greit eller ikke, det har vært saker som har talt for og i mot og det har vært flere skrekkhistorier om unge, norske jenter som har opplevd å blitt dopet ned. 

Jeg er selv mamma og for tre år siden hentet jeg datteren min i bargata på Kos. Hun ville hjem. Om du ikke har vært der, så tror jeg egentlig ikke at du vet hvordan det er der og faktisk så vet jeg ikke helt hvordan jeg en gang skal kunne forklare det. Lukten av fyll, jenter som ikke vet hvor de er og tunge stoffer kan vi ikke forklares. 

Disse stedene byr på en orgie fylt av sex, spy, vold og blod. Det at foreldre sender barna sine dit vitner enten om at de er stokkdumme eller uvitende. Og jeg håper på det siste. Nok solkrem, nok væske og nok søvn er ikke de faktorene som herjer på disse stedene. Det er festglad ungdom, som virkelig får kjørt seg, uten å vite hva som befinner seg i drinken sin, eller hvor de våkner opp neste morgen. 

Jeg vet ikke om man som forelder ikke kjenner til tilstandene, den ikke-eksisterende aldersgrensen som er på disse stedene og at alle kjørereglene man har fått hjemme fra ikke gjelder? 

Jeg vet ikke om man som forelder syntes det er greit at datteren sin på 17 år ligger utslått etter altfor mange drinker i en mørk bakgate, uten å vite hvor hun er?

Jeg vet ikke om man som forelder syntes det er greit at sønnen sin på 19 år stiller opp i en bakgate for å gjøre opp et slagsmål før russetiden? 

Jeg vet ikke om man som forelder syntes det er greit at datteren sin på 18 år står lettkledd på et bord og danser for at en av de kjekkeste guttene i vennegjengen man møtte på stranda tidligere på dagen skal velge å ligge med hun? 

Jeg vet ikke om man som forelder syntes det er greit at det går mennesker rundt på disse stedene med én eneste intensjon – Nemlig å få barna dine ut av fatning?

Hvis ikke, tror jeg alternativet om å bli med familien på hytta er bedre. Jeg har selv sett alle tilfellene med egne øyne, og det er skremmende. 
 

WARNING 
BE AWARE OF FREE OR CHEAP ALCOHOL 
IT MAY RESULT TO ALCOHOL POISONING

(lyder et skilt en av gatene på Ayia Napa)
 

Det finnes alltid noen som påstår at turer som dette er en del av det å være ungdom og vokse opp. Men hvis man må ha ligget i rennesteinen i en skitten gate på Kos for å hatt en vellykket ungdomstid, så syntes jeg det er ufattelig synd. For ikke å snakke om en rævva holdning og tilnærming til livet. 

Tilstandene på disse stedene er kritiske, og fokuset hos mange er å bli fullest, ha mest sex og feste. Studiene til høsten, sommerjobben eller hva mamma og pappa mener hjemme er uvesentlig, fordi det føles ut som om livet er nå. Men det livet som er nå blir fort forbanna brutalt. Det er nemlig ikke slik at alt som skjer på Kos blir på Kos. Hvert eneste år tar altfor mange norske ungdommer med seg det som skjer hjem, mye fordi de ikke har et valg. Enten fordi klamydiaen tok dem, fordi sugerunden på vorsespillet på hotellrommet er foreviget på Snapchat eller fordi det skjedde noe de aller helst ikke vil snakke om. 

Jeg sier ikke at disse turene ikke kan være festlige og morsomme, ei heller at dette gjelder alle. Men jeg sier at dere som har planer om å sende barna deres på 17, 18 og 19 år til disse stedene burde tenke dere om en ekstra gang. 

Er du helt sikker på at ungdommen din ikke er en av de som slåss? En av de som voldtar? En av de som tar dop? En av de som doper ned andre? Er du helt sikker på at du vil ta sjansen?

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Mammaen til Marty 

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Er du stolt nå, pappa?

  1. 😍 Jeg er så enig i alt du skriver Mamma?n til Marty 😍👍 Klem fra en mamma & mormor 😍

  2. Jeg har en gutt på 16. Han er opptatt av trening og skole hver dag. Norgesmester tittel nærmer seg. Jeg har tenkt, hva om han som 19 åring, altså ikke under 18, sier han drar til Syden m kompisene. Jeg har få å spørre. Men hva gjør jeg da? Jeg ville blitt fra meg av redsel, men da er han jo myndig? Han har gode verdier og kommer fra et møblert hjem med mamma og papa og han. Han er veldig åpen og har aldri vært på fest. Treningen tar all hans tid. Har du noen tips mamma til marty?

  3. Jeg pleier vanligvis aldri kommentere noe på en blogg men akkurat dette må jeg faktisk kommentere med at – DETTE ER SÅ UTROLIG BRA SKREVET. Tusen takk for at du nettopp delte dette og at moren din Martine tok seg tid til å ta dette opp og skrive en så bra tekst.

  4. Jeg er så glad for at mamma var «kjip» å sa nei når jeg maste om å dra til Rhodos da jeg var 17 og «aaaalle» mine venninner fikk lov.
    Mamma leste innlegget i stad og var så enig i alt moren din skrev.
    Det er jeg og.

  5. Hei
    Bra innlegg, men du bør skille på om personene er over eller under 18 år. Man sender ikke en 18/19 åring til Syden.
    De er voksne og reiser ned selv på egen hånd. Man er ikke ansvarlig for disse. En 17 åring kan du nekte å reise, mens myndige personer bestemmer selv.

  6. Har barna spart opp penger selv og er 18 har vi som foreldre ikkje så mye vil kan si. Det er deres valg, noe vil må akseptere som foreldre. Selvsagt er det ikke greit når slike ting skjer men hva kan du gjøre nekte dem? Hva kommer til og skje da? Barne kommer enten til å gjøre det uansett elle være hjemme å være sur å kanskje fine på noe sånt her ? Er de 18 må man gi slipp å la dem fine ut av live selv, vil kan ikke sy puter under armene lengre. Har du gjort en god jobb som foreldre vil de vite hvor farlige det kan være å drikke uansett hvor i varden man er ☺️

  7. Dette er ikke noe nytt fenomen. Dette var populært da jeg selv var 16/17 og vet om flere mindreårige på min alder som fikk dratt på tur til Kos og enkelte andre steder i Hellas. Nå er jeg altså 28 og at trenden har tatt av de siste årene er nok sikkert sant. Men dette har vært en “sommer-trend” da enkelte steder har ned i 16 års aldergrense på alkohol. Har hørt og sett bilder/videoer fra da jeg selv var i tenårene at venninner stod på barene og danset nærmest naken og fikk gratis alkohol ved å shotte mye eller danse på baren. Heller er det ei uvanlig å bli både voldtatt og dopet ned når man er ute på byen og muligens litt for bedugget. Dette er helt vanlig over hele Norge så du trenger ikke å dra til Kos for å bli dopet ned eller voldtatt på byen. Nå skal det sies at selv var jeg aldri med på disse turene og synes det ikke var kult å bli assosiert med dette.
    Synes det er helt rettferdig og flott at disse ungdommene som begår kriminelle handlinger, blir fengslet og straffet der nede. Bare fordi man er på ferie eller russ. Betyr det ikke at man er lovløs.
    En ting er sikkert er at jeg hadde ikke sendt min egen sønn ned dit så lenge han ikke var myndig. Fordi når han den dagen blir 18 år er han myndig og må få ta avgjørelser selv og ikke minst stå for de. Men å være forelder å sende mindreårige på calas alene er bare utrolig lite ansvarlig og jeg helt ærlig mener dette er dårlige foreldre. Barn er kategorisert som barn frem til de er 18 år. Da er det vi som foreldre som har ansvaret for dem. Enkelt og greit, en helt ærlig mening..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *