Kjære rosablogger

Categories Tanker 💭

I dag må jeg dele noe jeg har tenkt på lenge og jeg skal være helt ærlig å si at det er skummelt. Grunnen er at det nærmest er livsfarlig å diskutere bloggere, hva vi driver med og ikke minst – Være uenig. For når man er uenig at noen fremmer plastisk kirurgi står man i fare for å bli kalt mobber, når man er uenig at noen fremmer et sinnsykt pengebruk står man i fare for å bli kalt sjalu og når man er uenig at noen fremmer falsk og ukorrekt fakta står man i fare for å få kjeft for å i det hele tatt å bry seg.

Men hallo, hvorfor skal man bry seg om at en dame i 20-årene med hundretusenvis av følgere forteller at man kan operere seg lykkeligere eller at man burde spise 1000 kalorier om dagen for å gå ned i vekt? Hvilken skade kan det egentlig gjøre? 

Jo, det gjør at noen sparer konfirmasjonspengene sine og opererer seg så fort de kan. 

Det gjør at noen spiser 1000 kalorier om dagen og blir syke.

Det gjør at noen ender opp som dette:

Som meg. 

Men kanskje verst av alt: At noen ikke føler seg bra nok som seg selv, og hvor trist er ikke det? 

De som skriver og oppfordrer til disse tingene kan ikke bare riste på hodet og si at de sliter selv, at det er valgfritt og klikke seg inn på en blogg eller at man selv må være oppegående nok til å ta egne valg. Det er faktisk ikke valgfritt å være et forbilde, at noen lytter til deg eller ønsker å bli som deg – Og vi må slutte å tro noe annet. For våre plattformer er ikke bare et sted vi kan herje fritt. Det er jobben vår og som hvilken som helst annen jobb må vi ta med alt hva det innebærer. Og ta ansvar. 

Det er faktisk på tide at vi tar ansvar og forstår at ting ikke bare handler om oss, selfies, penger og nyinnsprøyta lepper. 

For jeg kjenner at jeg er lei. Jeg er lei av at vi får holde på akkurat som vi vil, jeg er lei av at folk automatisk tror at jeg er et dårlig forbilde når jeg forteller at jeg er blogger og jeg er lei av at vi presser nyopererte rumper opp i kameraet som at det er det mest naturlige i hele verden eller at vi spiser penger kun for å provosere. 

Og hvilken forskjell gjør det? Fortell meg: HVA GODT GJØR DET?

Det skal ikke være sånn at man som normal i dagens samfunn føler seg unormal. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke er feilfri selv og at jeg gjør dumme ting, sier dumme ting og at det er mye jeg også kan bli bedre på, men jeg forsøker hvert fall hver eneste dag å være bevisst på den rollen jeg har og å ikke få noen til å føle at de ikke er bra nok – Verken på den ene eller andre måten. 

Vi som bloggere er nødt til å bli bevisste på hvilket ansvar vi har og slutte å la våre usunne verdier og holdninger gå på bekostning av de som ser opp til oss og de som vil bli som oss. 

Vær så snill. Jeg klarer faktisk ikke bare å sitte og se på lenger. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

12 kommentarer

12 thoughts on “Kjære rosablogger

  1. slike inlegg som dette er verdsett å lese. tenkte bare å bla gjennom mn måtte lese det to ganger for det var så bra! Du er en person som det er verdt å sette av noen minutter for, verdt og kjenne og verdt oppmerksomheten du får!
    ceep going strong.

  2. Jeg må innrømme at det er ganske imponerende at noen kan tjene en formue på å fortelle om at de tisset på tøyet sitt, og at de ble fornærmet fordi noen sølte en drink over den svindyre vesken deres og ikke sa unnskyld….
    Så er vel jeg utgått på dato da, siden jeg ikke skjønner den greia.
    Fortsett som du gjør. Det er i det minste innhold i tekstene dine, ikke hjernedødt pjatt.
    Om noen lurer på hvordan jeg havnet på en viss annen blogg, så var det feilklikking på forsiden til Nettavisen. :/ Pølsefingre? 🙂
    Denne har jeg faktisk klikket på i blogglisten, helt frivillig.

  3. Takk lov for at du sier fra og er en ærlig flott blogger som gjør en forskjell 👏😘
    Heier på deg 👏

  4. Snakk om å være en fornuftig og oppegående blogger! Det burde være så mange flere bloggere som deg. All ros til deg 🙂

  5. Veldig bra innlegg!
    Du er så fornuftig og skriver så gode innlegg – en av mine favorittbloggere! Fortsett sånn!😊

  6. Dette er så viktig. At disse rosabloggerne skal ligge på topplista å tjene mange hundretusener hver måned for å kun reklamere for klær og syte over at folk slenger dritt til dem er helt på jordet. Synes synd på usikre jenter som må vokse opp i dagens samfunn ved å tro at alt rosabloggerne gjør er riktig og at det er sånn det er normalt å se ut. Det er ikke rart folk sliter. Utrolig bra skrevet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *