Stakkars deg!

Categories Tanker 💭

Når jeg gikk på ungdomsskolen hatet jeg å få spørsmål om hvor vi skulle på ferie om sommeren. Ikke fordi at jeg ikke skulle gjøre noe, men fordi at jeg ofte bare skulle være hjemme og fordi jeg følte at det aldri var kult nok.

Jeg har massevis av gode minner fra alle sommerferiene jeg har hatt, selv om de aller fleste minnene fra barndommen er fra hagen hjemme, fra stranda vi kunne gå til og fra bilturer vi var på der vi så på film i baksetet. Og ikke minst iskonkurransene vi hadde. Herregud, vi spiste skikkelig mye is! 

Jeg husker en gang at en på skolen sa “stakkars deg” når jeg fortalte at jeg bare hadde vært hjemme i sommerferien. Og ja, stakkars meg som bare grillet pølser på terrassen, badet i det oppblåsbare bassenget i hagen, hang på fotballbanen og tilbragte tid med familien. Bare. 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om “hvor skal du på ferie i år da”?, og jeg føler det er en forventing til at man aller helst skal svare at man både skal 14 dager til Florida, en uke til Spania og en tur til Paris sånn på tampen. 

I år er jeg heldig og skal reise masse, mens andre somre har jeg tilbragt hjemme og i år har jeg tatt meg selv i å svare “nei, jeg skal bare en liten tur til Mallorca og sånt”. Igjen… BARE?! 

Det har ikke vært stakkars meg fordi jeg har tilbragt flere somre hjemme enn på sydenferie og nei, det er ikke stakkars de barna som bare er hjemme. For nei, det er ikke bare, bare. 

De har det antakeligvis som plommen i egget! Barna blåser i om det er grantrær eller palmer i bakgrunnen på det lykkelige familiebildet man publiserer på Facebook. Barna blåser i om det er all inklusive eller mammas grillpølser. Barna blåser i om de er i Syden eller ikke. Og det viktigste er faktisk å tilbringe tid sammen, der man er. 

Vi har laget et sinnsykt bilde av hva ferie skal være. Ferie er ikke bare billig øl på Kreta, ferie er ikke bare rennemage i Egypt og ferie er ikke bare å krige om å få de beste solsengene langs bassenget klokken 07.00 på morgenen på Mallorca. Det er vi voksne som setter en standar som er slitsom å strekke seg etter, og nesten 270.000 av oss har ikke nedbetalt fjorårets feriegjeld. Er det virkelig verdt det? 

 Det er IKKE synd på de som er hjemme, de som ligger på brygga og soler seg, de som har sommerjobb eller de som spiser norske jordbær på terrassen. 

Vi må slutte å tro at det er synd på de som bare er hjemme eller at vi ikke er bra nok fordi vi bare er hjemme. Det er ferie og sommer for svingende, og det er det uansett om vi er hjemme i hagen eller på Bahamas! 

God sommer videre, der du er ☀️

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

1 kommentar

1 thought on “Stakkars deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *