Fra en mann til en annen

Categories Tanker 💭

Gjesteinnlegg fra pappa

Kjære alle menn. Eller, de fleste menn. Vi er nødt til å ta oss en prat. Jeg har nemlig de siste dagene lurt på om vi har gått helt fra vettet alle mann, eller om vi rett og slett bare er skikkelig på bærtur. 

Her om dagen viste datteren min meg en melding hun hadde fått fra en mann. Denne mannen var to år eldre enn meg selv og han sto ute på sin egen terrasse og viste frem penisen sin. Og spørsmålet som hørte med var: Lyst på en omgang? Jeg betaler godt. 

Hun viste meg også en annen melding fra en mann som var 18 år eldre enn henne selv. Han lurte på om hun ikke ville suge han, hun som hadde så deilige lepper. 

Egentlig så reagerer jeg med å bli sint, jeg får lyst til å filleriste de og spørre hva i alle dager de driver med. Ikke bare fordi jeg kjenner et behov for å skåne datteren min mot sånne som de på internett, men også fordi jeg lurer på om det virkelig er sånn vi menn har lyst til å oppføre oss i 2018. 

Forventer denne mannen på terrassen at datteren min som er godt under halvparten så gammel som han, at hun skal hive seg på neste buss og bli med på en omgang? Eller har han bare et sykelig behov for å vise hvor mandig han er? Sorry altså, men jeg klarer ikke å forstå det. Uansett hvor hardt jeg prøver klarer jeg ikke å forstå gleden ved det. Eller hva logikken er. 

Jeg har tenkt på dette med å være en ekte mann i det siste og mer nå som døtrene mine blir eldre. For meg er nemlig ikke en ekte mann en som tar mye i benkpress, en som aldri feller en tåre eller en som er skikkelig tøff i trynet. En ekte mann er en som viser respekt, som er høflig og grei og som oppfører seg – Og jeg mener oppriktig at en del av oss glemmer dette.

Jeg savner at vi er litt ekte, at vi viser respekt og oppfører oss som ekte mannfolk. Det handler ikke om at vi skal skjemme bort damene til det uendelig, at de ikke skal være selvstendige eller at vi ikke skal være likestilte. Det handler om at vi skal være bra, at vi skal vise respekt og at vi skal, rett og slett være ålreite. Eller rettere sagt: Bruke huet. Det riktige huet. 

Jeg savner at vi er litt gentlemans! Kvinner fortjener respekt og de skal ha respekt. De skal bli sett, de skal bli hørt og de skal settes pris på. De er ikke bare ting vi kan herje med, de er ikke bare deilige å se på og de er faktisk døtrene til noen som forventer at de skal bli behandla bra. 

Samfunnet vårt trenger menn som ikke kaster jentene våre på dør når de blir for fulle. Vi trenger menn som følger de hjem og passer på at de kommer seg i sengs. Alene og trygt. Vi trenger menn som fortsatt holder opp dørene, som gir bort jakka si når det er kaldt og som sier ifra når de ser noe som ikke er greit. 

Kjære medmenn: Neste gang du vurderer å oppføre deg som en dritt, prøv å tenk om du hadde likt at noen oppførte seg sånn mot dattera di. Jeg tviler. 

Og til mann 47 på terrassen: Jeg håper ikke du har en datter. 

Takk. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Pappaen til Martine 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Fra en mann til en annen

  1. Så sinnsykt bra skrevet. Du er nok en god far, og jeg skulle så ønske alle menn i verden leste dette og tok det til seg. 🙌🏼

  2. Får følelsen av at du ikke tenkte så nøye på dette før du fikk en datter selv.. og det er vel der mye av problemet ligger? Det må gå an å respektere jenter og kvinner uten å ha en datter man skal passe på?

  3. Tiltredes. Bare vær VELDIG forsiktig så du ikke generaliserer og “beskylder alle menn” for slikt. JEG følte meg IKKE truffet, fordi jeg ikke gjør slikt svineri.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *