Skjerp deg Neymar!

Categories Tanker 💭

Foto: Skjermdump Instagram // Neymarjr

Jeg forstår at Neymar eller hvilken som helst annen fotballstjerne kommer til å lese dette – Men fotballhjertet mitt blør og jeg er nødt til å si noe. 

Jeg elsker fotball-VM.

Jeg elsker spenningen, trøkket og engasjementet. Jeg kan kjenne det boble over av spenning når viktige kamper skal avgjøres på straffekonk, eller når det scores et ordentlig deilig mål. Men, jeg kan også kjenne at jeg blir skikkelig trist når noen av verdens største fotballspillere gang, på gang ser ut som at de forsøker å filme seg inn på teaterhøyskolen. For de filmer, de filmer og de filmer. 

I dag morges var jeg ute og løp på Mallorca. Midt under løpeturen dukket det opp en fotballbane, og jeg stoppet opp for å se. Banen var nemlig full av barn som spilte fotball, og de aller fleste var i kledd fotballdrakter med store navn på ryggen.

De lo, lekte, diskuterte og spilte, og igjen kjente jeg at fotballhjertet mitt ble varmt. Det jeg derimot la merke til var at på de få minuttene jeg sto og observerte de fotballglade-barna, var det flere som gang på gang forsøkte å filme, og de lagde STORE scener. De kastet seg ned på bakken, rullet rundt på kunstgresset og de ropte og hoiet. Akkurat som forbildene de bærer kopidraktene til gjør på skjermen. Og det, det er søren ikke greit. Faktisk er det ordentlig skuffende. Ikke at barna hermer etter forbildene sine, for det er jo ikke akkurat noe nytt. Men det er ordentlig skuffende at forbildene er så dårlige forbilder, og at de glemmer å vise frem hva fotballen egentlig handler om. 

Faktisk syntes jeg de gjør narr av sporten når de holder på sånn, og de sender signaler om at det er greit å oppføre seg dårlig, for ikke å snakke om usportslig. 

Jeg gjentar… Jeg forstår at Neymar eller hvilken som helst annen fotballstjerne ikke kommer til å lese dette. Jeg håper derimot at noen der ute, foreldre, andre spillere, søsken og trenere kan gjøre det. For vi trenger sårt noen som kan være gode forbilder og lære den nye generasjons fotballspillere hva fair play er og at filming er så VM 2018. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Skjerp deg Neymar!

  1. Hei 🙂
    Jeg har null peiling når d kommer til fotball.. men prøver å interessere meg litt.. så…litt flaut spm kanskje.. men hva er filming?

  2. Enig i at neymar er er dramaqueen uten like. men resten av historien tror jeg du finner opp for å få innlegget mer spennende .. tviler på at du møtte på unggutter som filma. For barn gjør ikke slikt. De vet ikke konsekvensene av et frispark engang. De reiser seg med en gang og er like ville og klare som alltid. .. du prøver og prøver med disse engasjerte innleggene dine. Men beklager. Du klarer der ikke. Du ljuger på deg situasjoner som aldri har skjedd.. at jeg gidder og kommentere en gang.. For du er som alle andre bloggere på det planet. Kritikk (ikke drittslenging) blir bare blokkert og glemt..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *