Det er på tide å komme ut av skapet 👩‍👩‍👧‍👧

Categories Tanker 💭

Denne uken markers Pride og i den anledningen vil jeg gjerne benytte muligheten til å si noen ting.

Jeg leser stadig på nettet om mennesker som fortsatt har et problem med at noen er skeive. Jeg leser på nettet at skeive blir slått ned på åpen gate. Jeg leser på nettet at noen irriterer seg over at vi feirer skeiv kjærlighet, når vi ikke feirer de heterofile, men la meg minne deg på en ting: Pride er så mye mer og Pride er også for de heterofile som vil delta. Pride handler om mangfold, det handler om at man skal få være akkurat den man er og at man skal stå sammen. Om kjærlighet! Og hvor fint er ikke det? 

I går snakket jeg med en 11 åring. Jeg og denne 11 åringen snakket om dette med kjærlighet, forelskelse og legning. Midt under samtalen avbrøt han meg og sa at han måtte si meg noe og han fortalte at han hadde kommet ut av skapet. Jeg så på han og ventet på at han skulle si mer. Og det gjorde han. 

Han fortalte meg at han hadde funnet ut at han likte jenter. Jeg lo og lurte på hvorfor det var så viktig for han å fortelle meg det, og jeg må innrømme at jeg var ganske forvirret.

Vet du hva han svarte? Han svarte at de homofile kommer ut av skapet, og at han da ville komme ut av skapet han også. Han sa at han likte jenter og at han håpte at det var greit for meg siden det var det som passet best for han. 

Jeg måtte le, og i utgangspunktet kan vi le av at han i det hele tatt trodde at han måtte komme ut av skapet fordi han er heterofil – Men det minte meg egentlig på noe som er veldig viktig.

For han har helt rett. Han har rett i at alle mennesker burde være like og ha de samme reglene. Han har rett i at legning ikke er noe vi i 2018 ikke burde behøve å ha så stort fokus på, hvis ikke man ønsker det selv. Han har helt rett i at vi ikke burde behøve å reklamere for legningen vår hvis ikke vi selv vil det. Han har rett i at det må være greit samme hvilket kjønn man liker.

Og han minte meg på hvor viktig det er å huske på at vi alle er like og at uansett hvem vi er eller hva vi liker – Så er det greit. 

En dag håper jeg at ingen trenger å komme ut av skapet, hvis man ikke vil det selv. En dag håper jeg at vi har kommet så langt at det er helt greit å elske hvem man vil. En dag håper jeg at bare kjærlighet kan være kjærlighet, og at alle følger de samme reglene. 

I mellomtiden vil jeg gjerne også komme ut av skapet, for det har jeg aldri gjort.

Og jeg er heterofil, jeg håper at det er greit for deg – Akkurat som jeg håper det er greit om jeg hadde vært lesbisk. Eller noe annet. 

HAPPY PRIDE ❤️🧡💛💚💙💜

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

 

// Marty 

2 kommentarer

2 thoughts on “Det er på tide å komme ut av skapet 👩‍👩‍👧‍👧

  1. Herregud Martine! Hvordan kan en så ung kvinne som DEG være så reflektert? Du imponerer meg stadig vekk!😘

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *