Jeg vil ikke ha sex!

Categories Tanker 💭

Couple having sex in bed
Licensed from: Wavebreakmedia / yayimages.com

Jeg får ofte spørsmål her på bloggen som jeg ikke har nok kunnskap eller erfaring til å svare på. Enkelte spørsmål mener jeg fortjener svar allikevel, fordi de er så dype, store og viktige. Jeg har derfor temaet opp med helsesøster Eva M. Brandt, som jobber på helsestasjon for ungdom på Nesodden for at hun kan svare på noen av de spørsmålene jeg ikke har svar på. Jeg har selv snakket masse med Eva oppgjennom og hun er både klok og dyktig!
__________________________________________________________________________________________________________________________

Hei 💛 Jeg er en 21 år gammel jente som virkelig trenger råd.

Jeg føler at jeg er den eneste av de jeg kjenner som faktisk ganske ofte ikke har lyst til å ha sex. Jeg vil rett og slett ikke ha sex. Jeg opplever at det nærmest er en forventing til at man skal ha lyst på sex hele tiden, men faktisk er det sånn at jeg nesten oftere ikke har lyst på sex. Dette er ikke akkurat noe tema i vennegjengen og jeg føler meg unormal. Jeg føler at alle andre har MASSE sex og at de vil ha sex hele tiden. Jeg er student, frisk, glad og alt det der. Er jeg den eneste? Klem fra meg! 

Svar fra helsesøster: 

Hei jente på 21 (og alle andre i samme situasjon). 

For å hevde seg selv, og fremstå mer erfaren, spennende og «god i senga», blir det ofte mye skryt og snakk rundt temaet sex og lyst i vennegjenger. Det verserer mange myter om hva som er «gullstandarden», som at gutter har lyst hele tiden og at jenter er mindre kåte. Mange ungdommer spør om akkurat dette. Tar man slikt «snakk» for å være normalen, er det lett å føle økt press rundt egne prestasjoner og gi en følelse av at man ikke er bra nok. 

Sex er et ord som ikke lett lar seg beskrive presist. Det handler om lyst eller kåthet, noe vi kan oppleve alene eller som i et intimt språk der man smelter sammen med en annen. 

Lyst og opphisselse involverer psykiske og fysiske faktorer. Tanker, fantasier, følelser, stemning, overskudd og berøring kan være faktorer som vekker lysten. Press og stress kan virke motsatt. 

Lysten kan ikke tvinges frem. Lysten forutsetter at man kjenner seg trygg og er i rett setting. Det kan være en god start å utforske seg selv alene og kjenne etter hva man liker ved å ta på seg selv/onanere. Sammen med en partner er kommunikasjon, respekt, øvelse og trygghet nøkler på vei til gode opplevelser. Tid til forspill er viktig for å vekke lysten. Etterspill kan også være med på å gjøre det deilig, og fristende for gjentagelse. 

Det er viktig at man tør stoppe og ikke lar seg presse på egne grenser. Lær deg å si ja til det du vil, og nei til det du ikke vil. Lysten kan variere fra dag til dag og gang til gang. Perioder med mindre lyst eller ingen lyst er helt normalt både for jenter og gutter. Med et avslappet forhold til dette er det lettere og glede seg over egen kropp når man føler for det. Du er god nok som du er!

God sommer fra helsesøster Eva. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *