Dette er skikkelig flaut!

Categories Tanker 💭

Women's cotton panties
Licensed from: victosha / yayimages.com

I helgen merket jeg at det begynte å komme et ubehag et av de stedene jeg aller helst ikke vil at det skal være det. Nemlig down there. Det begynte å klø, være rart og rett og slett ordentlig ubehagelig. Jeg har opplevd det noen ganger før så jeg skjønte fort hva det var, nemlig: Soppinfeksjon.

via GIPHY

 (Ja, det skjer – Faktisk sier Sex & Samfunn at nesten alle kvinner får det en eller flere ganger i løpet av livet så det er ikke så veldig unormalt og rart. Selvom det føles sånn…)

Jeg dro derfor i går til apoteket for å få hjelp til å behandle det. Jeg vet ikke om du som leser er kvinne eller om du er mann, ei heller om du vet hva det innebærer å ha soppinfeksjon, men det er hvert fall ordentlig irriterende og det kan være ganske så vondt. Og, jeg må innrømme at det ikke akkurat er det kuleste jeg vet om å spørre om hjelp til på apoteket… 

Det å lene seg over disken og diskret hviske: “Du, jeg har fått sopp jeg” er ikke akkurat noe jeg digger. Spesielt ikke når damen som ekspederer meg høyt sier “Åh, har du fått sopp du da! Jaja, sånt skjer. Jeg hadde det senest forrige uke jeg. Har du hatt det før?” akkurat som det er meningen at den kjekke fyren på restauranten ved siden av skal høre det. 

Eller enda verre, det å skulle fortelle det til kjæresten min. Eller. Vi snakker om det meste, så det er ikke det at det nødvendigvis er så flaut å si det. Det er egentlig mer det at det er rart å fortelle at skogens vekster har flyttet inn i paradiset. Æsj, det var en dårlig sammenlikning og nei – Jeg kalte ikke underlivet mitt for et paradis. 

– Du, jeg har fått sopp jeg. I tissen liksom. 

– Hæ, sopp? 

– Ja, sopp.

– Ja, ser man soppen eller?

– Nei, det er jo ikke akkurat kantarell heller da. 

(Forresten, hvorfor lærte vi ikke mer om dette i seksualundervisningen på skolen?)

For ikke å snakke om hvordan søkeloggen min det siste døgnet har sett ut:

Med tanke på at nesten alle kvinner opplever soppinfeksjon i løpet av livet så snakker vi overraskende lite om det. Faktisk trodde jeg at jeg skulle dø første gang jeg fikk det og jeg spurte mamma. Bare se på meldingsdialogen vår for noen år tilbake: 

Heldigvis har jeg nå lært at det er helt vanlig. Det eneste jeg syntes er synd er at vi ikke prater mer om noe som er så normalt. Jeg mener ikke at du skal trenge å skrive det på Facebook når du har soppinfeksjon, men kanskje fortelle det til kjæresten din, til datteren din og kanskje vi kan lære litt mer om det? Siden de aller fleste av oss opplever det en eller flere ganger i løpet av livet? 💪🏻

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Dette er skikkelig flaut!

  1. Hatt det flere ganger og husk at C også må behandles med Canesten krem! Sist jeg og min mann fikk det, var på Mauritius. Vi holdt på å klø oss ihjel! Dro til Apoteket, de forsto lite engelsk. Det endte med at de trodde vi hadde fått en kjønnssykdom. Well…., det var ingenting å oppdrive der. Ferien fortsatte, jo lengre du går jo mer klør det! Fra nå av reiser vi aldri noe sted uten Canesten!😂. Det skal bare et snev av såperester igjen på snoppen til mannen før jeg får det. Men, enda verre er Bakteriell Vaginose!!! Har vært av og på i 4 år, 13 antibiotika kurer og sliter fortsatt! Det er ille det! Råtten fiskelukt, en av 4 sliter til enhver tid med dette. Vær glad om du slipper!!lykke til med soppen!👍

  2. Supert at du tar opp dette! Jeg er blant dem som sliter med at det kommer igjen hele tiden.. og for å svare på googlingen din.. ja, du kan ha sex med soppinfeksjon. Men det er ikke behaglig, og kan smitte til partner 🙈
    Som sara sier, reiser aldri noe sted uten canesten og diflucan 😅

  3. Fikk dt en gang på hytteur med kjæresten, skull være der i en uke… 2 dagen i uka så kjente jeg en intens kløe, konstant hele tiden sto jeg med hånda nedi buksa og klødde! Da var vi begge 15-16 år og hadde nettopp fått lovt å ligge over til hverandre så vi dro på hytta mi Alein. Ingen dekning, strøm eller tilgang til vann. Skal si den uka der va rent helvete og når jeg kom hjem hadde jeg heller ikke tilgang til canesten da det var søndag og mamma og pappa hadde reist til syden, så jeg lå til typen. Måtte spørre mora til typen min dagen etterpå om hu kunne være så snill å kjøpe for meg.. du aner ikke hvor flaut det var men igjen kor utrolig digg dt var å endelig kunne få drepe derre helvetes soppen! 19 år idag og har alltid med meg canesten, fordi aldri mer Skal jeg gå en uke med sopp! 😰😰

  4. Du har hatt det før – og så går du å spør om det i kassa og så skammer deg?? Kunne du ikke funnet fram selv??

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *