Våkn opp, sønnen din sprer nakenbilder!

Categories Tanker 💭

I dag har jeg blitt kontaktet av en som trenger hjelp. En 13 år gammel jente har sendt et nakenbilde til en gutt. Gutten har lagret det, sendt det videre til sine kompiser og bildet har spredd seg. Som ild i tørt gress. Jenta på 13 år er fortvilet, hun tør ikke å gå på skolen og hun er redd for å snakke med foreldrene sine – Fordi hun er redd for at de kommer til å bli sinte. Og jenta er en av mange. 

I meldinger der guttene blir konfrontert av en som jobber med saken bare fniser de og fraskriver seg ansvaret. Når de får beskjed om å slutte fordi konsekvensene av å gjøre det er så store, svarer de: Ooooh, burde jeg liksom blir redd? 

I dag har jeg fått nok og jeg har tatt en runde der jeg har kontaktet flere foreldre som har barn som har vært med på å spre bildet. 

Kjære foreldre. Lukk opp øynene! Dette skjer. Dere må slutte å tro at dette ikke gjelder dere. Barnet ditt kan være en av de som sender nakenbilder og barnet ditt kan være en av de som sprer de. Jeg vet at det er vanskelig å tro på, men vi er nødt. Se opp fra det viktige dere driver med og følg med. Barnet ditt kan være en drittunge uten at du vet det. 

Det som skremmer meg er at enkelte foreldre velger å forsvare barna sine handlinger. De skylder på guttestreker, de truer med å gå til sak og de skriver at: 

… I stedet for å innrømme at de har glemt en viktig del av barneoppdragelsen, at barna deres har driti seg ut og at dette var jævlig klønete. 

Vær så snill, lær opp barna deres til å ikke være drittunger og SLUTT Å SPRE NAKENBILDER. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Våkn opp, sønnen din sprer nakenbilder!

  1. Herregud, hva for et svar er det der?! Er det greit liksom? Blir helt sjokkert, jeg… tviler på at denne personen tok det alvorlig…

  2. Litt av ett svar fra forelder her.. De trenger å høre at det er uakseptabelt, ikke at «sånn skjer».. for at det skjer – kan ødelegge jentas liv så mye. Men jeg synes også man kan droppe å sende sånn da.

  3. Ja sånt skjer, men å svare “sånt skjer” som respons på den type melding er bare med på å bagatellisere og normalisere dette. Og det er Ikke greit! Som kvinne selv, og ikke minst som mor og stemor for jenter skremmer slik tankegang meg. Når foreldrene er så likegyldig i svaret blir jeg bekymret for hvilken signaler de sender barna sine. Jeg er glad jeg vokste opp i en tid hvor sånt hadde mye mindre sjans for å bli spredt, for jeg på lik linje med andre tenåringer gjorde mye dumt i søken på identiteten min. Heldigvis er det ikke dokumentert. Tenåringer og preeteens gjør stortsett mye dumt, mye feil, mye de angrer på ila av ungdomstiden. Hormonene herjer,følelser er ute av kontroll og man aner ikke hvem man er eller hvor man hører til. Det er synd at barn/ungdommer i dag ikke skal kunne utfolde seg eller gjøre feil(nå snakker jeg ikke om nakenbilder, men generelt) uten at man risikerer dokumentasjon på det, uten at man risikerer at “alle” får vite om det.. Dette må stoppes og da nytter det ikke at vi “utenforstående” står på sidelinjen og ser på mens vi svarer “sånt skjer” Vi må heller sette ned foten og rope ut “Sånt skal IKKE skje!”
    Heier på deg Martine som setter ned foten for “ting som ikke gjelder meg” For det kan skje alle, det er du også et bevis på, du har opplevd det selv. Og det er lett å tenke “Det skjer ikke meg” men klarer vi å vri tankegangen til at “Det kunne skjedd meg eller mine, hva ville jeg gjort da?” Og reagert på samme måte når det gjelder ukjente. 🙂

  4. Urk, det svaret fra den forelderen var jo helt motbydelig Ikke rart ungen sprer slike bilder når det er et slikt forbilde han lever med?? “Sånt skjer”….ja! men bare fordi foreldrene har svikta noe sinnsykt på en viktig del av oppdragelsen, nemlig empati og omtanke for andre mennesker. Blæh!

  5. Man bør også snakke til de som sender naken bildene av seg selv. Om å respektere seg selv og kroppen sin.

  6. Så det er dårlig barneoppdragelse av foreldrene til hu jenta som barn så drit dum og sende sånn bilder da?! Unger er unger, uansett så skal man ikke skylde på barneoppdragelse her. du kan lære barna dine rett og galt, men så går de ut med venner og miljø og ting er glemt og de leker kule. 😉

  7. Vet du hva, når du sender nakenbilder bør du faktisk være klar over konsekvensene. Alt ansvar ligger ikke hos den som får tildelt bildene😊

  8. Hvis hun sender nakenbilder, tror jeg hun ikke har fått den beste oppdragelsen heller. Just saying

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *