Kjære bloggere, SLUTT!

Categories Tanker 💭

Cosmetic surgery concept.
Licensed from: BDS / yayimages.com

I går var jeg invitert til et møte med barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland. På plass var toppsjefer i bloggnettverkene, influencere, journalister, forskere, politikere og redaktører. Selv er jeg på reise og kunne derfor ikke stille, men heldigvis kunne pappa stille, på vegne av meg. Målet med møte var å komme videre med det å finne tiltak som begrenser norske bloggere, instagrammere og youtuberes negative kroppspress på norske tenåringer.
_______________________________

Kjære bloggkollega. 

I går gråt jeg meg i søvn. Jeg er nemlig sliten, fortvila, sint og lei meg. Det er nok nå. Det er SÅ nok! 

Jeg er nemlig en av de jentene som fortsatt tenker at jeg kan fjerne fettet på magen min og putte det i rumpa ved å stikke til den klinikken en av dere, oss, har tipset om. Jeg er den jenta som fortsatt spør kjæresten min om jeg hadde vært finere om jeg hadde fylt leppen mine litt. Jeg er den jenta som googler “hvordan gå ned kjapt i vekk” og kommer inn på lister som dere, vi, har skrevet. 

Det er på tide at vi står sammen og at vi tar ansvar. Vi må slutte å dele ut rabattkoder så unge jenter løper til nærmeste salong og fikser leppene sine. Vi må slutte å tipse om hvor det er lurest å opere rumpa si. Vi må slutte å la kyniske annonsører herje med oss og tjene seg steinrike på at vi gir rævva selvtillit til unge jenter og gutter. 

Vi er nemlig forbilder. Vi kan ikke strekke hendene i været og si at det er en tittel vi ikke ønsker, for det er ikke vi som bestemmer om vi er det eller ikke. Og hvis det ikke er en tittel du ønsker å bære med stolthet og respekt foreslår jeg at du begynner med noe annet. 

En dag drømmer jeg om å få en datter. Jeg vil ikke at hun skal vokse opp i et samfunn der hun ikke er bra nok til å være seg selv. Jeg vil ikke at hun skal vokse opp i et samfunn der det er vanligere å fylle leppene sine enn det er å kjøpe nye sko. Jeg vil ikke at hun skal bli en av de jentene som sender bloggere som meg melding og forteller at hun ikke vil ligge med noen fordi at underlivet hennes ikke er pent nok. Eller om hun hadde vært penere om hun hadde fjernet noen av ribbena sine. 

Vi har et enormt ansvar og det er skremmende at vi har større påvirkning på norske barn og unge, enn det foreldrene deres har. Det er skremmende at kjolene vi linker til på våre blogger blir utsolgt og at norske jenter løper til nærmeste salong for å bli litt penere, etter anbefaling fra oss. 

Det er så trist og rævva og jeg kan ikke sitte å se på lenger. 

Jeg håper at det nå blir ulovlig å være et dårlig forbilde. Jeg håper det blir innført en lov som gjør det ulovlig å dele ut rabattkoder til å fylle lepper, pupper og rumper, både for influensere og for bedrifter. Jeg håper det blir innført en lov som gjør det ulovlig å dele og tipse om salonger og klinikker. For nei, vi gjør ikke følgerne våre en tjeneste ved å si hvor de burde operere puppene sine – Vi setter griller i hodene på dem. Vi gir dem muligheter. 

Kjære bloggkollega. Jeg driter i hva du gjør med deg selv, hvordan du ønsker å se ut eller hvor stor du vil at rumpa di skal være, men hold kjeft om det og slutt å dele tips og triks med andre. Ta ansvar! Vil du at dine barn skal vokse opp og tro at de ikke er bra nok? Pene nok? Deilige nok? 

Det er nok kropps- og utseendepress nå, og jeg vil ikke sitte og se på at mine jevnaldrende sulter seg ihjel og sprøyter seg fulle av all mulig dritt. Det er nok nå. Jeg vet at alt ansvaret ikke ligger på oss, men vi kan ta vår del av jobben og svare nei på kyniske mailer og tenke lenger enn på rynkene i panna vår som blir borte av sponsede sprøytestikk. 

Så vær så snill, se opp fra skjermen din, ut av den nyopererte rumpa di og ta ansvar – Stemmen din trengs! De som gjør at du kan leve av det du gjør trenger deg. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Kjære bloggere, SLUTT!

  1. Dette er nå mitt favorittinnlegg fra deg! Du er ærlig om egne tanker, samtidig som du ser hvor ideene kommer fra, og du er rett frem om hvem som bør skjerpe seg! Digger dette innlegget, for eg er enig!
    Respekterer alle andre sine valg om utseende, men selv gidder eg ikke fikse på noe. Unge folk derimot, får det jo pepra inn at naturlig er feil, og det er neiggu ikke bra!
    Navnet Dask kommer forresten fra at eg er helt motsatt av glamourmodell Helene Rask 😉

  2. Så bra skrevet. Redd for at det utviklingen bare fortsetter og at det blir mer og mer vanlig å ta plastiske operasjoner. Håper virkelig vi får stoppet denne “trenden” før det blir helt normalt å operere rumpa, leppene og puppene.

  3. Vet du hva…let opp sangen ( videoen) til nederlandske Anouk..Modern World..på Youtube, og hør på teksten. Den ble vel utgitt for ca 10 år siden..hehe. Hun var tidlig ute, hun 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *