La meg få drikke vinen min i fred!

Categories Tanker 💭

Gjesteinnlegg fra Mommo

Jeg ELSKER vin. Både rød og hvit, og det er sjeldent jeg koser meg så mye som når jeg sjenker meg et glass vin. Eller, jeg koser meg aller mest når jeg er med barnebarna mine. 

Om sommeren som om vinteren dukker det alltid opp artikler om våre nordmenns alkoholvaner, og du må ikke tro at jeg mener at det er tull – For det er det ikke.

Det at det er så mange som sliter med alkoholen og som ikke klarer å oppføre gjør meg ordentlig trist, men at det kun er disse som får spalteplass syntes jeg også er ganske dumt. 

For jeg må ærlig innrømme at jeg er litt lei av å føle meg som en gæren alkoholiker fordi jeg tar meg et glass vin, eller flere når jeg er på ferie. Eller når jeg nyter en deilig lørdagskveld hjemme, aleine eller i godt selskap. Kan ikke folk få gjøre som de vil? Kan ikke folk få drikke et glass vin eller fire på en helt vanlig onsdag, helt uten å måtte være gærne, uansvarlige og alkiser? 

Du kan jo spørre meg om jeg absolutt må drikke vin når jeg spiser en bedre middag med gode venner, når jeg ser på favorittprogrammet mitt eller når jeg spiser lunsj på brygga, for nei – Det trenger jeg faktisk ikke. Men jeg vil og jeg kan, og det er helt nydelig. 

Jeg vet at det finnes mange andre vinelskere der ute, og fra en vinelsker til en annen vil jeg komme med noen råd som gjør det mye bedre for oss alle:

– Kos deg, det er lov!

– Bruk hodet, det er er også lov!

– Ikke vær dum, slem eller skrem noen. 

– Ikke være flåsete, ekkel eller udugelig. 

– Stopp i tide!

– La bilen stå. 

– Vær voksen nok til å legge deg i tide.

– Det er forskjell på kos og rølp. 

– Vis respekt! 

I sommer vil jeg drikke vinen min i fred uten å få kjeft i sinte artikler og fra sure bedrevitere. Vin er nydelig, dropp det hvis du vil og drikk med måte hvis du vil. Verre er det faktisk ikke! 

Og en siste beskjed: Nå er jeg snart 66 år, så la meg få drikke vinen min i fred uten å komme med skremsler og annet fjas. Vin er godt, ferdig med det! 

// Mommo

2 kommentarer

2 thoughts on “La meg få drikke vinen min i fred!

  1. Vin brukes også som rusmiddel og mange kamuflerer bruk av vinrus som “vinkos” så jeg synes virkelig ikke at vi skal bruke tid på å få flere til å drikke mer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *