Skjerp dere a folkens!

Categories Tanker 💭

På lørdag ble Champions League-finalen spilt mellom Real Madrid og Liverpool. Jeg har lenge vært spent på kampen og til tross for at de fleste jeg tilbragte de spennende timene lørdagskveld med holdt med hjemmelaget, så hadde jeg troa på Liverpool.

Det ble en kamp som jeg tror de aller fleste supportere kommer til å huske lenge. Og for oss supportere så kommer det snart en ny sesong. Det kommer nye spillere. Nye trenere. Nye mål. Nye seiere. Nye tap. Nye muligheter. 

Under lørdagens kamp er det én mann som har det verre enn alle andre. Til tross for at jeg vet at mange Liverpool-fans måtte tørke noen tårer lørdagskveld. Loris Karius dreit seg nemlig ut. Ikke bare en gang, men to ganger. Og hvordan reagerer folket? 

Med å hate. 

For hallo! Jeg vet at fotball betyr enormt for mange, jeg vet at fotball er som religion for mange og jeg vet at mange lever og ånder for fotball. Men det å drapstrue og hate løser da ingenting. Det å skrive at man skal ta livet av noen på grunn av en fotballkamp (ja, jeg vet at det betyr mye) er jo helt vanvittig! Altså, kan vi ikke bedre? Kan vi ikke heller være litt medmenneskelige, vise litt sympati og stå opp for noen som trenger det? 

Loris Karius trenger neppe flere sinte mannfolk som vil ta livet av han fordi han dreit seg ut. 

Det er selvfølgelig lov til å være skuffa og det er greit at det for noen vil ta tid før det går over. Men jeg er faktisk ordentlig skuffa over hvordan enkelte Liverpool-supportere har reagert og hvordan enkelte har oppført seg på nett! 

Jeg er selv Liverpool-fan, men det er ikke til å legge skjul på at Liverpool-supportere har et rykte på seg å være sytete og like å legge skylda på andre når de taper. Unnskyld, når vi taper. For bærer man merket på brystet, så får vi jaggu være supportere nok til å vinne og tape med samme sinn. 

Det å skrive at Ramos burde brennes for taklinga si, både for hvor grusom han er, men også for hudfargen hans gjør meg bare ordentlig trist. Og at noen ønsker å skyte han i begge knærne? Jeg lurer på om Kenneth, som skrev det også sier det foran sønnen sin. For det er i så fall enda mer skremmende. 

I år tapte Liverpool, og ja – Det suger. Men det er nok nå og vi kan faktisk skjerpe oss. Det er på tide å gå tilbake til våre vanlige liv med 8-16 jobber, kjøring i barnehagen og fotball på løkka. Vi hadde nok ikke gjort det bedre sjæl (selv om mange påstår det) og kan vi ikke skjerpe oss – Og legge bort tankene om at noen burde dø? 

Jeg vet at enkelte gamle og grinete fotballsupportere vil le av disse ordene, og jeg skulle gjerne stilt spørsmål om: Har du aldri driti deg ut? Men, jeg vet at noen garantert kommer til å si at de hvert fall aldri har ødelagt muligheten til å vinne Champions Leauge.

Men hallo, det var en fotballkamp. Og heldigvis var det ikke den siste. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Skjerp dere a folkens!

  1. Jeg har vært Liverpool-supporter sikkert en del år lengere enn deg mtp alder, og jeg vil absolutt ikke si at Liverpoolsupportere har et dårlig rykte på seg om å være grinete å legge skylda på andre, heller stikk motsatt. 97% av supporterne står samlet både når vi vinner og taper, også har vi de resterende idiotene som finnes i hver en klubb, men husk, det er kun et fåtall. Liverpoolsupportere er beryktet for å være lojale, engasjerte, inkluderende og ordentlige, ikke grinete (selv om man kan felle en tåre og være sint over et tap/men det går som regel fort over). Men ja, drapstruing hører absolutt ikke hjemme noen plass! – men det kommer nok fra fåtallet som er en skam for klubben.

  2. Det er et ordtak som heter at verdens beste fotballspillere alltid sitter på tribunen.
    Jeg har vært Liverpool supporter siden 1974 og har opplevd alt med laget, foruten opprykk og nedrykk.
    Det som kjennetegnet en liverpoolsupporter da jeg var liten var at om vi tapte for et bedre lag så ble motstanderen applaudert av banen.
    Da jeg leste om at Karius m familie var blitt drapstruet så ble jeg direkte flau over å være supporter. klarte bare ikke å identifisere meg med de personene. Det er tross alt kun en fotballkamp.
    At Ramos spiller som han gjør og får lov til det sier sitt om zidane og hele real madrid. Men å ønske han invalid og det som verre er er ikke nødvendig.
    Lykke til med neste sesong og som vi har sagt i 25-26 år nå: next year. YNWA

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *