Er det greit å komme på jobb i dette?

Categories Tanker 💭

Jeg har akkurat spist lunsjen min foran reprisen av God Morgen Norge. På skjermen har det blitt diskutert hvordan man burde kle seg på jobb etter at sjefredaktøren i den danske avisen Jyllands-Posten for noen uker siden sendte ut en mail til alle de ansatte om hvilke kleskoder han forventet at de skulle følge. Han skrev blant annet at kvinner gjerne kan kle seg i knelange kjoler, men ikke miniskjørt og hotpants. Det har skapt en stor debatt, og en ansatt har til og med påstått at det er brudd på menneskerettighetene. 

Personlig er jeg en av de som mener at man skal kunne kle seg i akkurat hva man vil og det man føler for. Jeg mener at antrekket du velger å bruke i utgangspunktet ikke har noen ting å si for hvem du er som menneske, men i jobb så representerer man noe annet enn seg selv og man skal ha en viss seriøsitet, og miniskjørt mener jeg sender signaler på jobb – Som ikke hører hjemme. Det er en stor forskjell på jobb og fritid og antrekk du velger å ha på deg sier jo noe om seriøsiteten din. Og det er de færreste jobber jeg kommer på, der jeg tenker at miniskjørt er greit. 

Jeg og noen venninner diskuterte faktisk dette i fjor sommer. Vi var nemlig på shopping og i en av butikkene vi var innom gikk tre av de ansatte med klær jeg personlig mener hører til stranda. En av venninnene mine argumenterte med at butikken selger klærne jentene har på seg og at det derfor var greit. Men butikken solgte også bikinier, men det er jo ikke sånn at jentene brukte det, selv om butikken solgte det. 

Jeg mener at miniskjørt, bare mager og dyp utringing ikke hører hjemme, nærmest i hvilken som helst jobb. 

Måten vi kler oss på og hvilke kleskoder vi følger på jobb har jo ofte noe å si om hvem vi er og hva vi er. Det har noe å si om hva vi ønsker, hva slags ærend vi har eller hvordan arbeid vi skal delta i.

Vi skal selvfølgelig kle oss for sommeren, også på jobb, men det er fullt mulig å kle seg lettere og mer sommerlig, og fortsatt kle seg anstendig – Både for kvinner og for menn.  

Jeg har aldri sett pappaen min dra på jobb i shorts, men det er ingen som er så glad i å hive buksa og hoppe i shortsen så fort han kommer hjem fra jobb. 

Som sagt… Det er jo faktisk forskjell på jobb og fritid! Og det er jeg innmari glad for. 

Hva mener du? 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Er det greit å komme på jobb i dette?

  1. Ironien i det her er jo at det går på oss menn, og ikke dere kvinner. At menn ikke får gå i shorts på jobb for “ingen” vil se våres hårete ben. Jeg må bruke bukse/jeans på jobb, og det er litt slitsomt i denne sommervarmen.
    Skjørt på kvinner derimot er jo godtatt overalt. Fordi det er elegant, og egentlig ganske sexy.

  2. Helt enig! Altså, dem som jobber i en undertøysbutikk går heller ikke i bare undertøy på jobb. Så at det er greit at noen bruker noe bare fordi dem selger det blir et helt feil argument synst jeg.

  3. Ja, hva slags klær man har på jobb sier noe om deg. Ofte er det slik at jo mere “Ordentlige” klær man har, jo mindre nyttig er jobben man gjør. Feks innen akademiske yrker er det ofte folk som gjør minst nytte som er best kledd.

  4. Arbeidsplassen pleier å være ganske klar på hva man kan bruke. Noen har dresscode,andre forlanger egentlig bare at det viktigste er tildekket. Hos oss går gutta (og lederne) i shorts på kontoret og jentene i magetopp og shorts/skjørt om de vil,ingen bryr seg:) Selv foretrekker jeg langbukse,for kontorstol i skinn og kortkort shorts er vondt!

  5. Jeg er enig. Vi kan bruke veldig sommerlige klær på jobb, men det er en grense. Bare lår og mage hører ikke heelt til på min arbeidsplass i hvertfall 😀 På jobb trenger man ikke å fremheve deg og din personlighet, du skal representere arbeidsplassen. Og kommer du i søte, sexy ferieklær i et kundeintervju, så kan det hende noen ikke tar deg seriøst. Er du på jobb skal du jo ikke fronte politiske meninger om at man må kunne gå i det du vil, og ingen skal dømme deg. Du skal fronte jobben. 😀

  6. Bloggen er vel jobb for deg? Et sted hvor du har som ansvar å oppføre deg selv samt fremstå som profesjonell ovenfor leserne dine og samarbeidspartnere. Det er trossalt dem som betaler deg. Likevel har jeg mistet tellingen for hvor mange ganger du har kastet klærne dine, hatt en “puppeglipp” som du påstår du ikke la merke til, eller lurer leserne dine med clickbaits. Listen er lang. Du syntes ikke du har en ekstrem dobbeltmoral ved dette innlegget da? Blir vanskelig å ta deg seriøs på denne måten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *