Ikke drikk deg dritings på 17.mai!

Categories Tanker 💭

I morgen blir landet vårt farget i rødt, hvitt og blått. Gatene kommer til å være fulle av stivpynta mennesker, barneføtter, sang og latter. Dagen kommer til å bestå av store selskaper, fester og det vil bli utbringer tusenvis av skåler. 

For min del handler 17.mai om å samles for å feire hvor langt vi har kommet og for å feire alt som har vært. Det handler om å feire friheten, ytringsfriheten, for ikke å snakke om grunnloven! Dagen handler også om å være med de jeg er glad i, spise kake og stå opp ned til bena verken.

Dagen handler ikke om å drukne sorger, ha fyllesex eller rave dritings rundt – Fordi vi har mulighet. 

På morgenen 18.mai i fjor satt jeg mange timer i bil for å komme meg hjem etter en vellykket feiring. Jeg rullerte på landets radiokanaler og omtrent før hver eneste nye samtale, innsalg eller sang ble det snakket om bakrus, dagen der-på og “walk of shame”. Hvor i alle dager var praten om gnagsår, iskonkurranser og trange bunader? 

Hvorfor er det sånn at vi alltid må drikke for å feire? Kan vi ikke la være å drikke oss dritings på nasjonaldagen? Kan vi ikke la være å knuse glassflasker som blir tråkket på av små barneføtter? Kan vi ikke la være å søle sprit på flagget vårt? Kan vi ikke drikke oss sørpe dritings alle andre dager i året – Enn på den dagen som betyr aller mest for landet vårt? 

Det er ikke feil å sprette champagneflaska, ta seg en skål og juble på en dag som 17.mai, men jeg mener at det må gå an å ha grenser. Det går faktisk an å vise respekt! 

Midt oppe i denne skålingen, så glemmes det fort at det også er barnas dag. Og det er ikke kult med damer på min egen alder og eldre, som sitter med bunaden på snei på et fortauskant uten å huske sitt eget navn. Det er ikke kult med menn i baris som knuser flasker midt på gata. Det er ikke kult med fedre som begynner å slåss med hver sin øl i hånda. 

Faktisk syntes jeg det er ordentlig respektløst – Og i mine øye virker det som at veldig mange heller er opptatt av å få seg en fest, enn å feire det vi egentlig feirer. 

I fjor var det flere som spurte meg om jeg hadde hatt en “tøff” dag på 17.mai enn det var folk som spurte meg om jeg hadde gått i tog, om hvor mange is jeg hadde spist og om jeg hadde hatt et fin feiring. 

Jeg har full forståelse for at alkohol er forbundet med fest, men hva har grøftefyll, kleine morgenstunder og hjemmebrent med 17.mai å gjøre?

Det er ikke den ene ølen på brygga som ødelegger, det er de som er mer opptatt av nesten runde enn at flagget henger rett vei som gjør det. 

Husk hva vi feirer og hvorfor vi gjør det, og vis respekt! 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

19 kommentarer

19 thoughts on “Ikke drikk deg dritings på 17.mai!

  1. Gå i tog, ha is konkurranser og slike ting er for barna det.
    Det er slike ting man vokser ifra og gjør igjen med barna sine når man får barn i skolealder.
    Gnagsår kan man få uansett, det har ingenting med 17 mai å gjøre, det har med skoene du selv velger å bruke.
    Trange bunader har heller ingenting med 17 mai å gjøre, man kan faktisk ordne seg en som passer lenge før denne dagen.
    Utvide den man har, slanke seg osv.
    Synes det er respektløst at du skal dømme de som drikker alkohol for å feire, alle feirer på forskjellige måter.
    Godt ikke alle skal feire som deg, det ville ha blitt kjedelig.

  2. Liker deg, men hallo… ikke fortell folk hvordan de skal feire 17 mai. Drikker meg ikke dritings for å drukne i sorger eller ha fyllasex. Drikker ikke for å bli skitunge nen skjer det så skjer det, og det er jo en av flere måter å feire på.

  3. Ser du har flere innlegg hvor du ikke oppfordrer – men rett ut forteller folk hva de skal gjøre. Forstår at du ikke drikker altså. Men hvis du lurer fryktelig på hvorfor det er tabu å ikke drikke, så er sånne innlegg ganske bidragsytende. Fordi du fremstår som ganske dømmende. Du krever respekt fordi du ikke drikker, men er ikke villig til å gi det tilbake, virker det som?

  4. TAKK for et flott innlegg!
    Håper mange reflekterer litt over det du skriver.
    Selv har jeg to barn som nå sover godt og gleder seg utrolig mye til i morgen. Det blir vafler til frokost, på med ny bekledning og treningsdress til barnetog og borgertog, aktiviteter sammen med oss foreldre og besteforeldre på skolen, og masse is og helt sikkert noen gnagsår;)
    Når ungene er lagt skal mor og far nyte et glass prosecco som ligger på kjøling.
    Men det jeg gleder meg mest til er å våkne til to uthvilte og spente barn som ivrer etter å feire denne dagen med familien sin hvor alle er til stede edru.
    God 17.mai 🙂

  5. Ikke kult med jenter heller som drikker seg dritings på champagnefrokost!!! før klokka er blitt 12.

  6. Helt enig. Man kan drikke året rundt hver helg å. Men går vel Ann å holde seg edru nok til å huske navnet sitt den dagen.👍 godt voksne mennesker som er dritings på den dagen er pinlig å flaut. Har man ikke vokst fra det enda så går det Ann å spørre russen om man kan rulle med dem

  7. Bra! Dette er jeg helt enig i. Og kommentarfeltet viser med tydelighet at denne kommentaren var viktig.

  8. Og der var innlegget jeg venta på, IKKE DRIKK. Når skal du fatte at ikke alle liker å vøre totalavholds eller trenger noen moralpreken?? Drikk deg drita 17 mai.. om du vil!!!

  9. Det kommer vel mye an på hvilke miljøer man omgås. Selv har jeg ikke inntrykk av at 17. mai er en spesielt stor drikke dag. Dessverre er det mange som ikke kan feste uten å forgifte hjernen sin, og det er jo synd.

  10. Blogging!!! Blogg om ingenting, blogg om noe som absolutt alle vet, dette blogginnlegget og dem fleste innlegg føyer seg flott inn rekken av svadainnlegg, nå er det slik at dem fleste selv velger hvordan dem ønsker å feire 17-mai og dem fleste andre høytider, om noen synes at det er greit å feire med alkohol og sex så er det vel deres eget valg.
    For min del så velger jeg å feire uten alkohol, og eventuell sex er det faktisk noe som er meget privat.
    La folk få finne ut hva som er best for dem og respekter andres valg.
    God 17-mai feiring

  11. Du vil ha respekt og forståelse for at du er avholds, mens alle andre skal innrette seg etter ditt syn? 🤔
    Kan ikke alle bare bry seg med seg selv og sitt?
    Du er med dette med på å senke tolleransen, aksepten og forståelsen du til tider så høyt proklamerer at du er for!
    Det spiller da ingen rolle om det er 17. mai, julaften eller en tirsdag. Hvis man vil drikke, så drikker man!
    Dersom DU syns det er flaut å se fulle folk er det kanskje DU som må bli hjemme?!
    If you can’t spot the crazy person…
    Du får ikke “pepper” fordi du er avholds, men fordi du er en irriterende avholds!

  12. Om jeg vil drekke meg dritings på 17 Mai,så gjør jeg det uten at du skal komme med en pekefinger der du sitter med lett sprikende ben og bunadkjolen dratt godt opp på magen.. Ikke mye mer og si egentlig….

  13. Helt enig med deg Martine. Jeg drikker sjelden og feirer ikke 17 mai eller jul. Hvorfor. Har opplevd mine tanter og onkel dritta full på 17 mai og ødelegger den dagen. Derfor orker jeg ikke dette. Det er barnas dag og vår frihet.

  14. Respektløs? Man kan være full uten å oppføre seg som en gorilla i brunsttida også. Har mindre respekt for folk som driver på å finne på masse regler om hvordan man bør oppføre seg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *