Vi MÅ ta ansvar!

Categories Tanker 💭

På lørdag svarte blogger Isabelle Eriksen på spørsmål på bloggen sin. Et av spørsmålene hun svarte på lød som følger:

“Er det mulig å ta silikon når puppene er under utvikling? Altså hvis man har tatt implanter og puppene vokser. Har det noe å si?”

Der Isabelle svarer: “Ja det er fullt mulig. Det er ikke farlig! Det kan godt hende mine egne pupper har vokst etter at jeg tok silikon. Det er ikke noe problem” 

Svaret til Isabelle har fått mange reaksjoner, og med god grunn. For at vi som bloggere ukritisk svarer på spørsmål som dette – Syntes jeg både er skikkelig trist og helt på trynet. 

Alle bloggere er opptatt av å inspirere, dele, mene og informere. Vi lever av at folk har lyst til å følge oss, av at folk syntes at akkurat vi er spennende og vi er så store forbilder at det tidvis er skremmende. Vi blir lyttet til mer enn fagpersoner, folk suger til seg alt vi sier og gjør og det sitter følgere av oss som har lyst til å bli akkurat som oss. Og med den jobben vi har så hører det faktisk med et STORT ansvar. For vi kan ikke fraskrive oss jobben som forbilde, når det er noe vi påtar oss helt selv. Vi velger ikke selv å bli et forbilde, det er det våre følgere og lesere som velger. For den dagen noen velger å omtale deg som et forbilde – Ta jobben og vær forbanna stolt av det! 

Dette handler ikke bare om et svært klønete kommentar fra Isabelle, det handler om mange av oss – Og helt sikkert meg selv også. For mange av oss har større kanaler enn flere av landets aviser og vi når ut til mennesker vi egentlig ikke aner hvem er. 

For vi bloggere må slutte å dele tips til hvordan våre følgere kan slanke seg, uten å egentlig ha noen som helst kunnskap om det. Vi bloggere må slutte å svare på medisinske spørsmål som vi overhode ikke har noe grunnlag til å kunne svare på. Vi bloggere må slutte å fortelle at melk er dumt for magene våre, for det stemmer faktisk ikke. Vi bloggere må slutte å dele ut rabattkoder og produkter som gjør at våre følgere forandrer på utseende sitt. Vi bloggere må slutte å fremme plastisk kirurgi som en uproblematisk greie. Vi bloggere må slutte å romantisere utseende forandringer og psykisk helse. Vi Må slutte! 

Vi har et ansvar og vi er faktisk nødt til å tenke oss om to ganger. Vi er faktisk en gjeng med bra folk, og jeg vet at det ikke alltid er enkelt å ordlegge seg riktig – Ei heller å tenke seg godt nok om. Men når vi har en stor blogg, mange som følger oss og ser opp til oss – Da har vi faktisk et ansvar for flere enn oss selv. 

Og å feilinformere om både det ene og det andre handler ikke noen verdens ting om å inspirere. 

TA ANSVAR! 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Vi MÅ ta ansvar!

  1. Veldig bra innlegg Martine! Jeg er Helsesøster og videreutdan innen ernæring. Jeg skrev (og har skrevet) mange innlegg til Eriksen ang spmål om sex og seksualitet. Unge( pur unge) jenter skriver spmål til henne, og hun gir ofte helt feil svar! Det gjør meg så opprørt og trist at disse jentene tror at hun sitter på fasit. Mange ganger er svarene helt feil, hun burde henvise til Helsesøster, ikke bare hun, men alle de andre som også skriver om slike ting!
    Jeg leser de bloggene min datter leser, det er derfor jeg er oppdatert. Jeg synes du har mange gode poeng i dine innlegg. En ting jeg vet du sliter med, er menssmerter. Jeg har tidligere skrevet til deg at du må kjøpe Proxan på apoteket. Jeg gikk fra Paralgin F til P. Få vet om Proxan, det er rimelig nytt. Fra å ligge i 3 dager med B preparat, til nå å kjøpe Proxan reseptfritt, har gitt meg en nytt liv. Proxan virker direkte på Prostaglandin som fører til smertene. Tar du 2 G 3 PR dag, blir du smertefri! Et tips fra meg til deg( og alle som leser). Lykke til!🦋

  2. Så FLOTT og viktig at du tar opp akkurat dette!
    Jeg reagerte veldig i dag da jeg leste om det, og måtte inn på bloggen hennes for å se. Har ikke lest den før, men synes noen av svarene er langt fra greie. Kan bloggere vær så snill og uttale seg om det de har greie på, og ikke feilinformere eller svare det de vil selv?! Om unge jenter tar slike svar for god fisk kan følgene bli farlige!

  3. Enig!!! Tidligere har jeg kommentert på bloggen hennes også der hun svarte på spørsmål om det er vanlig å ha klamydia, og hun svarer at det er helt normalt, mange som har det og det er ikke farlig. Det kan ikke ha vært mer enn noen uker siden hun postet det…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *