“Det er usexy med menn som gråter”

Categories Tanker 💭

Paradise-bloggen:

I går satt jeg sammen med en venninne og så på Paradise Hotel. Vi hadde akkurat spist hjemmelaget hamburger, skravlet om alt mellom himmel og jord og benket oss foran skjermen for å hoppe inn i Paradise-universet. Episoden var full av intriger, drama og festlige utsagn – I god Paradise Hotel-ånd. Det var en spennende episode, og til tross for at det sikkert er mye som kunne blitt diskutert i episoden var det en spesiell ting jeg bet merke i. Den tingen skjedde faktisk ikke på TV-skjermen en gang, men på sosiale medier etter at episoden var sendt. 

Mot slutten av episoden måtte Joakim overraskende sjekke ut. Han begynte å gråte og jeg fikk sekunder etterpå denne snappen fra en på vennelista mi:

“Det er så usexy med menn som gråter. Man up a!”

Jeg så også at flere skrev at han burde manne seg opp og at det er usexy med menn som gråter. Vi kan godt snakke om bakgrunnen for at han gråt, men jeg ble faktisk ordentlig trist over hvor mange som påpekte hvor teit det var at han som mann gråt. Noen kalte han jo til og med for en liten guttunge som satt og sippet, og for en jente, fordi han viste følelser. 

Men hallo! Hvilke signaler sender egentlig det? Hvorfor sitter vi og ler av at en mann gråter på TV? Og hadde vi egentlig gjort det samme om det var jeg som satt der og gråt? Jeg tviler. Jeg kan faktisk ikke fatte og begripe at det blir betegnet som en svakhet at menn viser følelser. Jeg forstår at dette var en episode i Paradise Hotel, men prinsippet er det samme. Temaet er det samme. Det at så mange ler av at et mann gråter på TV vil jeg tørre å påstå at viser hvor fremmed det er for oss! Vi lever i 2018, der det er lov til å være akkurat hvem man vil. Man kan elske hvem man vil, man kan gå kledd som man vil, man kan gjøre hva man vil og man kan stemme på hvem man vil. Da må vi vel klare å akseptere at menn også kan gråte! 

Jeg kjenner at jeg blir trist av at det forventes at menn alltid skal være så forbanna macho og tøffe. Jeg kjenner at jeg blir trist av å tenke på hvor mange menn som holder tilbake følelsene sine. Jeg kjenner at jeg blir trist av å tenke på hvor mange menn som gråter, men som ikke deler det med noen. Jeg kjenner at jeg blir trist av å tenke på hvor mange menn som trenger en skulder å gråte på. Jeg kjenner at jeg blir trist av å tenke på hvor mange unge gutter som får beskjed om å manne seg opp når de har det vondt. Jeg kjenner jeg blir trist av at det er en svakhet å gråte – Fordi man er mann. 

Noe av det mest mandige jeg vet om er menn som faktisk har baller til og vise følelser, og det må det faktisk være rom for. Paradise Hotel eller ei. 

Hva mener du?

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

7 kommentarer

7 thoughts on ““Det er usexy med menn som gråter”

  1. Helt enig.Klart menn og har følelser selv om man er opplært til å ikke vise at man er lei seg.Damer går i dress og menn gråter 🙂

  2. Man kan gjerne synes det er dumt at noen synes det er usexy, men ingen kan vel instruere hva man skal synes er sexy eller ei?
    F.eks. synes ikke jeg at damer på min egen alder (40+) er sexy, men kun damer under 30. Man kan gjerne synes det er dumt, kalle meg en gammel gris osv., men jeg selv kan jo ikke noe for hva jeg synes er sexy.
    Så det er faktisk slik, at menn må gjerne grine offentlig, det har de absolutt lov til, men det er faktisk slik at mange jenter synes det er usexy.
    Hilsen voksen mann som prøver å unngå å grine.

  3. Menn som griner har baller.
    Sånne som er med på PH er imidlertid noe annet, og om noen år så vil han sikkert grine på ordentlig når det går opp for han hva han fikk seg til å være med på 🙁

  4. Jeg griner av en god film, bok, historie eller om det er brudd eller avlive et kjæledyr osv. Kunne ikke bry meg om noen ikke liker det, det letter på trykket hos meg. De som har et problem i det stiller seg i samme rekke med mennesker som har et problem med hvem og hvordan man skal elske osv. Å blande seg inn i andres liv og hvordan de burde leve det.

  5. Det er helt ok, helt innenfor at NOEN syns at menn som gråter er usexy. Må virkelig alle tenke likt og mene det samme?

  6. Når menn er de nye kvinnene, så har noe gått galt. Dette ble kommentert også forrige sesong. En gutt ble utstemt, og alle felte tårer. Av gutta, altså. Jentene gråt ikke, de var bare sjokkert over hvor sippete guttene var. Og sant var det.
    Dette handler mindre om at “menn ikke får vise følelser”, og mer om at menn blir tvunget inn i et kvinnelig reaksjonsmønster. Det er slett ikke slik at menn føler det samme som kvinner, bare ikke viser det utad. Kvinner er langt mer emosjonelle.

  7. Da e førrdi vi e allergisk mot følelsa. Vi kan ikke nåkka førr det. Koffør hata du folk som har allergia? Koffør har du en kjeller full av innelåste allergikera?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *