Må jeg suge deg en gang til?

Categories Tanker 💭

Alle som lurer på hva #MeToo egentlig handler om burde se søndagens episode av Heimebane på NRK. Den tar nemlig opp flere sider av seksuell trakassering på en imponerende måte. En måte som gjorde at jeg både ble sint, rørt, stolt og glad. Og på en måte jeg kjenner meg igjen i. En måte jeg tror ekstremt mange kvinner, og menn kjenner seg i igjen i. 

Jeg har spilt fotball i mange år, og jeg er en av de som har blitt kalt traktor-lesbe av gutta i klassen. Jeg er en av de som har fått høre at jenter ikke kan spille fotball fordi vi hører hjemme på kjøkkenet. Jeg er en av de som har fått høre at jeg bare har fått spilletid fordi jeg har vært deilig. Jeg er en av de som har fått høre at jeg bare har fått lov til å trene med gutta fordi rumpa mi er fin. Jeg er en av de som har fått høre at det er fint om jeg kan spille med litt kortere shorts, fordi det da er litt mer underholdende å se på. Jeg er en av de som har fått spørsmål om jeg runker treneren før kamp. Og jeg er en av mange. 

Første gang jeg ble vitne til seksuell trakassering i fotballmiljøet var når en lagvenninne ble med fotballtreneren vår på hotellrommet. Det er en historie som aldri har kommet frem i lyset. 

Andre gang jeg ble vitne til seksuell trakassering var når jeg hadde glemt leggskinnene mine i garderoben og jeg overhørte en samtale mellom treneren min og en annen spiller. En samtale som ikke ville tålt dagens lys.

Tredje gang jeg ble vitne til seksuell trakassering var når en lagvenninne spurte treneren vår høyt i garderoben om hun måtte suge han en gang til for å få spilletid. 

Og jeg jubler for at hendelser som dette endelig kommer frem i dagens lys. At eksempler blir vist frem på nasjonal TV og at vi blir informert og at vi lærer. Samtidig så drar jeg meg i håret over de som i kommentarfeltene åpenlyst forsvarer seksuell trakassering, over de som forteller om hvor hardt det er å være mann i disse dager og hvor hysteriske vi damer har blitt. At de ikke en gang kan invitere en dame ut på kaffe eller at de ikke kan kommentere at en dame ser fin ut på håret. 

Og hvor mange ganger må det gjentas? Det å kommentere at noen er fin på håret er noe annet enn å spørre om noen kan suge deg. Det er nemlig forskjell på å være hyggelig og være en dritt. 

Jeg tar meg derfor friheten til å friske litt opp i minnet til de som enten enda ikke vil forstå hva #MeToo handler om og til de som har glemt det:  

!! Det handler blant annet om at du som menneske ikke kan gjøre akkurat hva du vil. Du har ikke rettigheter til å berører noen uten deres tillatelse. Som for eksempel:

– Hvis en person har sovnet på en fest har du ikke lov til å voldta denne personen, selv om det virker lettvint. 

– Hvis en person har fin rumpe, har du ikke lov til å klaske denne personen på rumpa. 

– Hvis en kollega har på seg en fin kjole på en firmafest betyr det ikke at du kan beføle henne – Eller stikke en finger opp under skjørtet hennes. 

!! Det handler også om at du som mann ikke kan si akkurat hva du vil. Som for eksempel:

– Du kan ikke spørre kollegaen din om hun kan suge deg, for at du skal få ut litt frustrasjon. 

– Du kan ikke si til en jente på fest at antrekket hennes gjør at du har lyst til å ta henne bakfra opp mot en vegg.

– Du kan ikke si at en jente er en hore fordi du har lyst. Eller jo, du kan – Men altså, kutt ut a.

Det handler om at vi skal ha respekt for andre, det handler om at vi skal forstå andre sine grenser og at vi ikke har rett til å gjøre akkurat hva vi vil. 

Seksuell trakassering finnes overalt, og jeg er så takknemlig for at noen ønsker å ta tak i det på den måten NRK velger å gjøre. Jeg er så takknemlig for at seksuell trakassering i idretten blir belyst. For det skjer og det er en arena der det føles umulig å prate om det. Det er en arena der spilletid virker viktigere enn respekt, det er en arena der medaljer virker viktigere enn sin egen kropp og det er en arena der det skjer eksempler daglig. 

Min siste oppfordring til alle som fortsatt syntes at seksuell trakassering er helt innafor og til de som sier at vi damer må ta oss sammen og tåle et finger under skjørtet: 

– Slutt å kommenter hvor slitsomt det er med #MeToo, slutt å kommenter hvor hardt det er for deg å måtte tenke deg om to ganger før du gjør noe og slutt å legge skylda på damer i kommentarfeltene. Slutt å vær en dritt – Og vær en mann. 

Takk til NRK som belyser noe som virkelig trengs. Takk. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

2 kommentarer

2 thoughts on “Må jeg suge deg en gang til?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *