Jeg kommer ikke på jobb idag, fordi jeg har mensen

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

I dag er det min femte dag med smerter. Det er min femte dag med sterke smertestillende, kramper, null energi og med et humør som ikke likner grisen. Det er faktisk så ille at jeg ikke var ute av døren på tre dager i starten av uken og at jeg i dag har avlyst mesteparten av dagen min. Det verste er at jeg vet at det kommer til å vare i hvert fall fem dager til, selv om det er unormalt. 

Lurer du på hva grunnen er? Jo, jeg har mensen. 

Jeg er nemlig en av de som blir syk av å ha mensen. Jeg er en av de som ikke klarer å fungere normalt. Jeg er en av de som har vært på legevakten fordi jeg har hatt mensen. Jeg er en av de som har sovet med bleie fordi jeg har mensen. Jeg er en av de som har vært borte i ukesvis fra skolen fordi jeg har mensen. 

Og jeg er så lei av at det ikke blir tatt på alvor! For nei, jeg har ikke “bare mensen”. Jeg blir nemlig syk og jeg kan ingenting for det. Jeg skyldte ikke bare på mensen når jeg gikk på skolen. Jeg lå hjemme og prøvde å stoppe blødningene. Jeg droppet ikke bursdagen fordi jeg var kjip. Jeg droppet den fordi jeg ikke kom meg opp av badekaret som dempet smertene. Jeg løy ikke om at jeg hadde mensen for å slippe og ha sex. Jeg kunne ikke fordi jeg hadde ødelagt senga. Jeg tar ikke smertestillende på resept fordi det gir meg en god følelse, det er det som må til for at jeg skal fungere. 

Jeg oppfatter nemlig at det ikke er akseptert å sende en mail til sjefen om at man ikke kommer på jobb, fordi man har mensen. Fordi alle de andre damene på jobben har jo også det, og de klarer jo FINT å komme på jobb. 

Jeg oppfatter nemlig at det ikke er akseptert å droppe en date, fordi man har mensen. Hallo, det er jo bare mensen liksom. 

Jeg oppfatter nemlig at det ikke er akseptert å være syk, fordi man har mensen. For, det er jo ikke noe farlig da?  

Fordi det “bare er mensen”, fordi det er “noe alle damer har” og fordi “det ikke er så farlig”. 

Jeg er så heldig som bor i et land der det faktisk finnes all verden av hjelpemidler og produkter som gjør at jeg kommer meg gjennom det. Jeg er så heldig at jeg har flest gode dager, fremfor dårlige. Jeg er så heldig at jeg av og til slipper og ha det så vondt som nå. Men når jeg har det, så skulle jeg ønske at det var en større forståelse for at jeg faktisk har det som jeg har det. At jeg er sengeliggende, at jeg subber rundt i bind på størrelse med en bleie og at jeg ikke orker å stå oppreist når smertene setter i gang. 

At det å ha mensen faktisk er en gyldig grunn for å slippe. Uten å bli stemplet som en sutrekjerring, kjip eller en dramaqueen. 

Hilsen hun som føler seg som Norges minst sexy i bokseren til kjæresten sin:

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty 

 

15 kommentarer

15 thoughts on “Jeg kommer ikke på jobb idag, fordi jeg har mensen

  1. Hei! Har vært plaget med akkurat det samme siden jeg fikk mensen og måtte være sengeliggende de 2 første dagene fordi jeg rett og slett ikke klarte å gjøre noe. Etter å ha prøvd alt som legen og gynokologen trodde skulle funger, men som ikke gjorde det prøvde jeg akupunktur. Fungerer kjempebra og smertene nå er så små at jeg faktisk slipper smertestillende 4 av 5 dager. Prøv det ut! Helt grusomt å skulle ha det sånn, særlig når alle andre rundt ikke skjønna og tror man bsre syt.. god bedring❤

  2. Har du sjekket med gynekolog om du kan ha endometriose? Det er ikke normalt å ha så sterke mensensmerter uten at det er en sykdom som ligger bak. Jeg har selv endometriose og har avtale gjennom NAV om å være hjemme fra jobb når jeg har mensen fordi det gjør så vondt. Operert flere ganger for endometriose.. Du burde finne ut av det så fort som mulig. Les om det.

  3. I feel you!! Har det akkurat sånn du beskriver det. Hatt det siden jeg fikk mensen da jeg var 14. «etter et barn, vil mensensmertene forsvinne» «p-piller funker, de tar bort smertene» EH, NEI! Jeg kan bekrefte at de to der ikke funker. Har gått på piller og født et barn 😂

  4. Flott at du står frem! Du er ikke alene og verden er virkelig uten forståelse!
    Det er heeelt fortvilt når disse smertene setter inn for fullt. Det er nesten som en fødsel. Men slett ikke alle forstår det nei…

  5. Har vært der!! Første gang det skjedde trodde jeg seriøst at jeg hadde vært gravid uten å vite det, og skulle føde. Sønderrivende smerter, som gjorde at jeg ikke klarte å bevege meg. Jeg tok taxi hjem fra jobb, 2 kvartaler hjemmefra, da jeg skjønte jeg ikke ville klare å gå de meterne. Hele livet ble lagt opp etter denne syklusen etter hvert, jeg unngikk hytteturer og andre avtaler og gikk fra ene mnd til neste og grudde meg. Jobb var ikke til å tenke på, smertene var invalidiserende. Så er hjertens enig med deg; dette MÅ tas på alvor.

  6. Etter å fått de barna jeg skal ha, og hatt så mye plager/kraftige blødninger at jeg ikke fungerte normalt fikk jeg tatt en operasjon som heter Novasure, nå har jeg nesten ingen smerter og liten blødning. Så vil bare anbefale denne 🙂

  7. Det verste jeg visste var når folk Så “gå deg en tur eller noe, trening hjelper mot smertene”. Eh, Nei! Det gjør det ikke, da kaster jeg opp.. Men altså, to barn senere er smertene nesten vekk. Så det kan skje..

  8. Det høres skrekkelig ut. Er du sjekket ut for endometriose?
    Jeg har sett flere hevde at å skifte til et anti-inflammatorisk kosthold sammen med inntak av mye fiber (type “AIP Diet” + mye fiber, eller evt. “the endometriosis diet”- du finner en beskrivelse om du Googler f.eks. Dr. Axe + Endometriosis) har hjulpet dem overraskende godt mot sterke menssmerter (og for noen visstnok langt bedre enn p-piller/hormonbehandlinger), men det er selvfølgelig mye fuss med slike strenge kostholdsregimer, og det er vel ikke like egnet for for alle (det krever at man er veldig bevisst og spiser variert nok). I tillegg ser jeg at flere anbefaler Magnesium-tilskudd (det hjelper – i riktige doser – i hvert fall generelt mot kramper og stive muskler [og dessuten mot noen typer hodepine] og sies også å være lett “beroligende”), samt Omega3 og vitamin B-kompleks (eller evt. B6). Noen mener akupunktur kan virke veldig bra, og jeg har også sett folk som sverger til progesteronkrem. Det finnes også noen tradisjonelle naturmidler (milk thistle), som jeg ikke kjenner effekten av (og som antagelig ikke bør kombineres med legemidler uten å spørre legen).
    NB! Jeg er ikke lege eller helsepersonell og jeg har ikke egne erfaringer med dette problemet. Den eneste egne erfaringen jeg har gjort ift. forslagene over, er at et godt magnesium-tilskudd kan hjelpe mot kramper generelt og mot spenningshodepine. Så det virker sannsynlig på meg at det da også vil kunne lette andre typer kramper. Men jeg kan selvfølgelig ikke love noe, og jeg ville kanskje prøvd ut noen av de andre rådene samtidig.

  9. Slet også med sterke menssmerter! Begynte på en p-pille som heter Oralcon (det er “billig”versjonen som de spør om du vil ha på apoteket, husker ikke navnet på den legen skrev ut, men det er jo samme greia), også fikk jeg beskjed av legen om å hoppe over mensen! Det med at det er farlig å hoppe over mensen er bare en myte. Så nå har jeg bare mensen et par ganger i året. Av og til dukker den bare opp, så da tar jeg ikke pillen fra den dagen og en uke fremover. Så vet jeg at det er i hvert fall et halvt år til neste gang 🙂 Alle er jo forskjellig, men anbefaler deg virkelig å prøve i tilfelle det funker like bra for deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *