Greit, da er rumpa mi for stor

Categories Tanker 💭

Bik Bok var i år igjen nominert til “Gullbarbien” og de er så heldige at de stakk av med prisen for andre året på rad! Prisen deles ut av Press (Redd Barnas ungdomsorganisasjon) og den går til aktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst. 

Jeg må ærlig innrømme at jeg etter å ha prøvd x-antall jeans på Bik Bok har gitt opp. Rumpa mi blir rett og slett for stor. Eller så er det hoftene som blir for brede. Eller bena for lange. Eller midjen for smal. Eller lårene for tjukke. Eller leggene for smale. Eller buksa – Rett og slett for ensformig, kjip og uproporsjonert. 

Jeg kunne begynt å grine hver eneste gang jeg nappet med meg jeans fra de smårotete buksebordene, alt fra S til XL, hvis jeg er heldig å finne en bukse som går så høyt. Jeg kunne begynt å grine hver gang jeg trakk buksene på meg, kjente at de allerede ved knærne begynte å skrike: DRA DEN AV DEG – Rumpa di er for stor. Jeg kunne begynt å grine hver gang jeg så meg selv i speilet og så at knappen på buksene ikke gikk igjen. Jeg kunne begynt å grine hver gang jeg la på plass de forskjellige buksene, velvitende om at jeg ikke fant bukser – Denne gangen heller. 

Men jeg kjenner at jeg er så lei. Jeg er så lei av at et stort antall av landets kleskjeder ikke klarer, eller evner å lage store nok, smale nok, brede nok eller passende størrelser. Størrelser som passer til alle! Størrelser som passer til høye, lave, brede, korte, smale og tjukke. Jeg kjenner at jeg er lei av å vrenge av meg bukser, med et slag i trynet om at det er meg det er noe feil med. Jeg kjenner at jeg er lei av å fortelle meg selv at jeg burde slanke meg litt til, spise litt mindre eller gå i “mamma-avdelingen” for å finne klær som passer. 

Jeg forsøker stort sett å unngå og snakke om min egen størrelse. Rett og slett fordi jeg ikke har noe behov for å dele det eller å ha noe fokus på det. Men jeg er 180 cm høy. Jeg er stort sett en størrelse L, eller en størrelser 40 – Kanskje 42. Noen ganger er jeg jo til og med en S. Når størrelse L og heller ikke størrelse XL passer – Da er det noe som skurrer voldsomt i mine øyne. Spesielt når det stort sett ikke finnes større størrelser heller. 

Jeg ser forresten at Bik Bok selger denne t-skjorten om dagen. Budskapet er fint, men det er vanskelig å elske seg sjæl når man knapt får t-skjorta over hodet. Og hvorfor går størrelsen på den bare opp til L?  

Jeg er så lei av at kleskjedene stadig vekk minner oss på at det er noe feil med oss. Altså, hallo! Vi sender folk til månen, vi utvikler våpen som utsletter landområder, vi flyr verden over, vi finner opp de mest vidunderlige medisiner og vi finner opp roboter som skal erstatte oss mennesker. Hvor forbanna vanskelig kan det være å utvikle størrelser som passer mennesker i ALLE fasonger? 

Kjære Bik Bok… Er det rumpa mi det er noe feil med, eller er det størrelsene deres?

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

13 kommentarer

13 thoughts on “Greit, da er rumpa mi for stor

  1. Enig! Jeg sluttet å handle på Bik Bok for sikkert 15 år siden, da buksa jeg fikk over rumpa i str XL var en halvmeter for lang i beina.
    Det at størrelsene er så forskjellige fra butikk til butikk, eller innad på hver butikk, er mest bare irriterende, for man vet jo ikke hva slags størrelse man skal ta med i prøverommet. Var nylig på Zara, prøvde to kjoler i str L, den ene var åletrang og den andre var altfor stor. Var på ferie i Spania i høst, og hadde en dag jeg var på shopping på div. kjedebutikker. De klærne jeg kjøpte den dagen, var i alle størrelsene: XS, S, M, L og XL. Men kroppen min var jo den samme hele dagen!

  2. TAKK!!! For at du skriver dette innlegget, og bidrar til å vise at det er faktisk ikke bare er jeg/vi/jenter/damer som finner på at størrelsene på dameklær i diverse kjeder faktisk er helt å ute å kjøre.

  3. hva er greia med at dagens jenter hele tiden klager på at samfunnet ikke er spesifikt tilpasset dem istede for å ta ansvar for seg selv? ikke vanskelig å finne klær i alle størrelser…

  4. Ta ein tur på feks Lindex, masse farger på klær. Lyse, blomstrete med flotte farger. Gå så bort til avdelingen med større størrelser hva er der: Svart, burgunder, brunt. Mørkt og trist. Selv om eg er større så kan eg vel bruke farger. Er det for att vi ikke skal synes ute blant folk eller hva??

  5. Hei, ser du sliter med at du har for stor rumpe. Du er sikker på at du ikke bruker en for liten størrelse? som du selv sier så har jo mennesker forskjellige fasonger, og da er det jo ikke alt som blir masse produsert passer.
    dersom en større størelse ikke passer, har du da vurdert å gå til en skredder?
    det koster jo selfølgelig litt mer, me da vil jo buksa sitte som rosinen i pølsa

  6. Hva med de som har flat rumpe da, skal ikke de få klær som passer dem? Skal alt passe deg fordi du har svær ræv? Som du sier i innlegget ditt, så er du innimellom en str S. Da er det ingenting som tyder på at du ikke helt fint klarer å finne deg en bukse som passer utenfor bikboks 4 vegger. Jeg er helt enig i at bikbok har elendige størrelser, men det finnes så mange bra alternativer. “Kjære Bik Bok… Er det rumpa mi det er noe feil med, eller er det størrelsene deres?” Med mindre du ikke klarer å tømme tanken når du sitter på toalettet og/eller har smerter når du setter deg ned – for da ville jeg heller tatt den kampen med fastlegen enn Bikbok for å være ærlig – så er det nok ikke noe galt med rumpa di. Om det skal lages klær i alle størrelser og fasonger kan du ikke forvente at alt skal sitte som smurt på deg.

  7. Jeg synes dere burde se videoen til Celina karine på yt som heter «fra en XS til en XL» der forklarer hun kjempe godt å jeg synes alle skal kunne ha denne tanken i bakhodet!

  8. slutt no å sutter! finn dæ en annja butikk å handle på å ti still. så lei av alt sutre om dagen om størrelsan. ka om all tynne skulla bynt å sutra å hengt ut all butikkan som har for store størrelsa? bynt å hengt ut big size butikka osv. nei vettumæ hva.

  9. Helt enig i at Bik bok fortjener gullbarbien, men at ingen av buksene der passer deg tror jeg faktisk ikke på når du sier du er en 40-42 til vanlig. Jeg veier 115kg, er 186cm, er en 44-46 til vanlig og eneste buksene som faktisk passer meg med stor rompe, stor mage, lange bein og tynne ankler. Det er er faktisk super flex buksene fra Bik bok. Men utenom den serien, så er det som å handle i en barneavdeling.

  10. Jeg blir sett stygt på i døra jeg viss jeg så mye som nærmer meg inngangsdøra til Bik bok, akkurat som at de vil jeg skal snu og gå ut igjen, så jeg gidder ikke handle der .

  11. Hei. Jeg forstår budskapet ditt og det er utrolig viktig! Men jeg vet at det finnes flere jeans og bukser som passer deg hos Bikbok. Nå er det også slik at alt passer dessverre ikke alle, slik som noen bukser hos Bikbok blir for meg alt for store, selv i den minste str mens jeansene passer perfekt. Om det skulle blitt så alt skulle passet alle, måtte det ha blitt produsert en type jeans i kanskje 5 fasonger med 3 forskjellige lengder i hver fasong og samme bukse.. og jeg fortsår jo at det ikke går.. Men skjønner poenget og at det er kjedelig!

  12. Jeg lover, prøv super-flex buksene- de er HELT supre! Enig i at mange av de andre er små/ rare i størrelsen, men helt ærlig tror jeg de prøver å gjøre noe med det. I alle fall, prøv super-flexen😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *