Dette er rævva Norges Fotballforbund!

Categories Tanker 💭

Det ble nylig kjent at Nils Johan Semb er ferdig i sin stilling som toppfotballsjef i Norges Fotballforbund. Bakgrunnen for dette skal være at stillingen legges ned. Dette fører til at Semb flyttes til en sportssjef-rolle rundt Lars Lagerbäck og A-landslaget.

Alt det der er helt greit, og noe jeg i utgangspunktet ikke kunne brydd meg mindre om annet enn at jeg er positiv til forandringer og tror at forandringer kan være positivt for fotballen. MEN! Det jeg ikke klarer å la være og bry meg om er uttalelsen i forbindelse med den nye stillingen.

«NFF er nå på utkikk etter en ny mann i rollen som direktør før elitefotball». Jeg gjentar: En MANN. Vedkommende får ansvar for utviklingsarbeidet og landslagene. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg håper av hele mitt hjerte at dette var en real bom av generalsekretær Pål Bjerketvedt – Hvis ikke så mener jeg at han burde gå på flekken.

En slik rolle er ikke under noen omstendigheter forbeholdt en mann og slike holdninger mener jeg er en god forklaring på den stadige forskjellsbehandlingen som foregår i norsk fotball.

Vi behøver kvinner til styrerommene og vi behøver en forandring, og kanskje spesielt i gutteklubben grei (Les ledelsen i Norges Fotballforbund) som tidvis virker til å kun se i en retning: Nemlig guttas.

Det er på tide at vi i 2018 får se et mangfold, også i fotballverdenen. Den økonomiske satsningen rundt den norske kvinnefotballen er minimal, men til tross for dette presterer de. Det er tøft, for de fleste klubber bygger økonomien sin rundt herrelagene, noe som automatisk setter kvinnefotballen til side. Og noe jeg mener Norges Fotballforbund legger altfor lite fokus på.

De middelaldrende holdningene er skremmende og problematisk. Holdninger som at kvinner hører hjemme på kjøkkenet, at kvinnene må opp på nivået til gutta for at det skal bli interessant og at det eneste som er gøy med kvinnefotball er å se pupper og lår, er ikke noe annet enn håpløse. Likestillingen får ta plass på alle andre arenaer i samfunnet, men i enkelte grener innenfor idrett har man fortsatt en svært lang vei å gå.

Møkkaholdninger og seksualiseringen må være på vei ut og gubbe-styret ser ut til å trenge en utskiftning.

Dette var totalt rævva og jeg håper virkelig at noen av landets dyktige, bra og absolutt kvalifiserte kvinner søker på stillingen. Og at styret i Norges Fotballforbund må sove på sofaen i natt.

By the way: Hvor mange visste at Norges kvinnelandslag spilte landskamp i går? Den ble ikke sendt på TV fordi forbundet ikke ville kjøpe rettighetene. 
 

Facebook HER – Instagram HER – YouTube HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

2 kommentarer

2 thoughts on “Dette er rævva Norges Fotballforbund!

  1. WORD!! Forøvrig synes jeg helle NFF er rævva, men dette blir jeg svært oppskaket over! Gleder meg til å se hvordan NRK fremstiller det problemet i den nye serien som straks kommer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *