Jeg skal operere nesa!

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Dette innlegget er vanskelig å starte, selv om jeg har visst det jeg skal fortelle i hele syv år. Det er nemlig syv år siden jeg brakk nesa mi for første gang, og siden den gangen så er den vel knekt fire ganger til. I alle retninger og vinkler. 

Du lurer kanskje på hvordan det er mulig? Grunnen er så enkel som at etter at jeg knakk den på fotballbanen første gang, så var det enklere å knekke den hver gang den fikk harde slag mot seg – Som jeg var flink til å få. Faktisk spilte jeg fotball på et tidspunkt med en stor nese/ansiktsmaske, for å unngå at den skulle bli enda mer ødelagt.

Nå er jeg 20 år gammel og nesa mi har både vokst og forandret seg en hel del siden dette skjedde for første gang når jeg var 13 år. Og i morgen så skal jeg faktisk operere nesa, og det har jeg gruet meg til å si høyt. Rett og slett fordi jeg er så i mot at man skal endre på seg selv av overfladiske grunner, og fordi jeg er redd for hva folk skal tenke. Til tross for at jeg har visst i syv år at jeg kommer til å bli nødt til å gjøre det av helsemessige årsaker. Jeg knakk den på plass en gang og det er det mest smertefulle jeg har vært med på. Grunnen til at det ikke er gjort et inngrep tidligere er rett og slett fordi legen på Ahus (som har fulgt meg hele tiden) har ville vente til nesa har blitt mer utvokst, og fordi det ikke anbefales å gjøre slike inngrep mens man fortsatt vokser på det meste. 

Og hvis jeg skal være helt ærlig så kan jeg ikke fatte og begripe at folk velger å gjøre det frivillig, for så vondt i magen jeg har, ville jeg aldri valgt å ha det frivillig. 

Jeg er ikke helt sikker på verken hvordan operasjonen skal utføres eller hva som skal gjøres, men i utgangspunktet så er den såkalte neseskilleveggen hovedproblemet og behøver å rettes opp i. 

Jeg har vært veldig bevisst på å forsøke og ikke kommentere nesa mi sitt utseende den siste tiden, rett og slett fordi det er så viktig for meg å få frem at dette gjøres fordi helsa mi behøver det – Ikke fordi jeg er keen på en finere nese. 

Jeg skal være helt ærlig å innrømme at nesa mi for noen år siden var min verste fiende, og jeg er glad jeg hørte på de rundt meg som sa at de tankene kom til å forandre seg når jeg ble eldre – Og det har de gjort. For nå vil jeg aller helst bare ha den nesa jeg har, og er redd for at den skal bli altfor annerledes. 

For nesa mi er liksom meg, uansett hvordan den ser ut. 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty

19 kommentarer

19 thoughts on “Jeg skal operere nesa!

  1. Masse lykke til<3 Gjorde det samme for 3mnd siden, og det er så mye bedre åpning i nesa nå. Klarer endelig å puste ordentlig igjen. Vil bare at du skal belage deg på at det er dritvondt. Når jeg gjorde det var det nemlig ingen som sa til meg at det skulle være så vondt som det var. Følte meg veldig bra rett etter operasjonen, men ikke gå ut for hardt for smerten kommer etterhvert. heldigvis tok det bare et par dager for meg før jeg følte meg ganske pigg igjen. Så smerten går over, selv om du kanskje ikke tror det når det er på det verste...
    Lykke til<33

  2. Opererte selv nesen min for 2 år siden fordi jeg har slitt med en skjev skillevegg siden jeg var liten! Nesen min endret seg ikke utsendemessig, ettersom den vart rettet opp på innsiden.
    Skal ærlig si at jeg vart dårlig etter operasjonen, men jeg vil tro at jeg reagerte mest på narkosen.
    Etter 2-3 dager så forsvant smertene, og det var virkelig en helt fantastisk opplevelse. Etter flere år med en trang skillevegg så var det ubeskriveldig godt å få gjennomført operasjonen, selv om jeg også kvidde meg på forhand.
    Ønsker deg masse lykke til Martine, krysser fingrene for at det går bra med deg og at du slipper unna de værste smertene <3

  3. Lykke te! Komme te å gå kjempe fint:))
    Same shit ka folk seie, de har ikje nogge dei sko sagt egt!
    You rock the world❤

  4. Blir spennende å høre hvordan operasjonen har gått; min mann må også snart opereres i nesen. Lykke til! 🙂

  5. Denne type operasjon er da vitterlig i en helt annen mer fornuftig verden..
    Ser ikke problemet med at du retter opp nesa etter at den er knekt flere ganger og at du ønsker rette den opp eller få den “normal” igjen…. Verre med de som vil ha større rumpeballer fordi det er trendy eller sprøyte leppene fulle av botox fordi dem tror dem blir så mye vakrere av og se ut som en and……

  6. Feil å gjøre det. Da din du kommer til å miste din originalitet. Nesetippen din r vakre som den er. Gå over den mindreverdigs kompleksitet som du skapt deg selv. Du trenger ikke å være like andre eller.

  7. Du kan jo ikke ofre helsa for å bevise at du ikke er forfengelig! Lykke til med operasjon. Det går nok bra. Sjøl har jeg bare fjerna polypper, det var også vondt men det er veldig deilig å kunne puste gjennom nesa!

  8. Opererte selv nesa på ahus i januar, fordi jeg hadde skjev skillevegg, i samme slengen så tok de bort endel av nesemeslingene for bedre luft passasje. Det var vondt i ca 48 timer, også bare ubehagelig helt til de tok ut platene. etter det var alt helt ok. Ingenting å være bekymret for. Hadde gjort det igjen på dagen, for å kunne puste ordentlig gjennom nesa er helt sykt digg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *