Er jeg utro?

Categories Tanker 💭

La oss ta en prat om utroskap a folkens! Det er alltid mye delte meninger om temaet, så det er alltid interessant å ta opp. Faktisk så syntes jeg det er viktig å snakke om, selvom det er veldig betent for mange.

Det har vært mye fokus og snakk om utroskap i det siste. Selv har jeg fått klar beskjed om at jeg har vært utro etter å ha blitt observert på lunsj med en kompis og etter å ha skrevet at jeg var glad i en annen fyr en kjæresten min på Facebook. En fyr jeg har vært venn med i MANGE år. Jeg tenkte derfor det er på tide å synse litt om hvor grensa for utroskap egentlig går! 

For er man utro hvis man:

… Liker bildet til en av det kjønnet du er tiltrukket av som er en annen enn kjæresten din? 

… Snakker med en annen enn kjæresten din på byen?

… Spiser lunsj med en kompis?

… Takker ja til å bli spandert en drink på?

… Sitter på med noen hjem fra jobb? 

… Sender noen en melding å skryte av en du er inspirert av eller følger på Instagram? 

… Hjelpe en av det kjønnet du er tiltrukket av å bære noen bæreposer til bilen etter å ha handlet i matbutikken? 

… Gir en klem til en bekjent man treffer på? 

… Har besøk av en annen enn kjæresten din? 

 

via GIPHY

Jeg mener nemlig nei. 

For hvis jeg skulle svart ja på alle punktene over hadde jeg nærmest vært utro flere ganger i uka! For meg er det nemlig viktig å ha kompiser, omgås andre og kommunisere med andre. Men ikke fordi jeg har behov for bekreftelse, kjærlighet eller anerkjennelse fra en annen mann, men fordi jeg syntes det er fint å kunne omgås med andre menn enn kjæresten min! 

For min del så tenker jeg nærmest sånn at hvis jeg kan spise lunsj med en venninne, så kan jeg gjøre det med en kompis også.

Utroskap er aldri greit og for min del så tror jeg det må være den aller verste måten å gjøre det slutt på. Fy søren for et nederlag! Og så sjukt skuffende. 

Jeg har selv fått spørsmål om hva jeg anser som utroskap, og jeg tror alle par er nødt til å skape sin egen definisjon. For min del går grensa for utroskap når partneren har behov for å skjule at han/hun kommuniserer med en annen eller har noe med en annen å gjøre. Eller med andre ord: Når man føler at det er noe man ikke kan gjøre foran partneren sin. 

Jeg tenkte jeg skulle fortelle dere om en gang jeg selv syntes at jeg krysset grensa:

En fyr jeg hadde hatt litt å gjøre med før jeg møtte kjæresten min sendte meg plutselig melding. Jeg visste at han hadde hatt følelser for meg, men jeg hadde aldri hatt følelser for han. Han tekstet meg og jeg valgte allikevel å svare. Først kun for å være høflig, men så fordi jeg likte oppmerksomheten hans. En kveld spurte kjæresten min hva jeg drev med, og i stedet for å svare ærlig så svarte jeg at jeg drev med noe HELT annet. Rett og slett fordi jeg visste at han ikke kom til å syntes at det var helt i orden. Jeg kan jo bare tenke hvor dårlig jeg hadde likt det selv, til tross for at det er mye enklere å tenke at det er greit for meg – Men ikke for kjæresten min… 

Etter noen dager gikk det opp for meg hva jeg egentlig drev med. Jeg hadde overhode ingen planer om å treffe fyren eller om å dra det noe lenger, men jeg likte av en eller annen grunn oppmerksomheten han ga meg. På det tidspunktet jobbet både jeg og kjæresten min døgnet rundt og vi hadde egentlig nok med oss selv begge to. Jeg tror dermed at jeg syntes det både var spennende og fint at en annen fyr viste meg litt interesse. Håpløst? Ja. Jeg fikk nemlig så vondt i magen etter et par dager at jeg gråt en hel kveld til kjæresten min. For i stedet for å sette meg ned å prate med han eller å legge vekk mobilen min å se han, valgte jeg å søkte oppmerksomhet et helt annet sted enn nødvendig. 

Intensjonen min med han fyren var jo ikke å være kompis med han, men å få oppmerksomhet fra han. Og, han var fullstendig klar over at jeg var i et forhold, så situasjonen var på alle måter helt feil. Og jeg irriterer meg enda over at jeg ikke tenkte lenger enn min egen nesetipp! Jeg har jo funnet drømmetypen, og det er han jo selvom det er litt tunge dager eller seige perioder. 

Jeg er på ingen måte en ekspert på forhold, men jeg hiver allikevel ut tips og triks til mine venninner når de spør. HAHA! Jeg tror hvert fall at løsningen i et hvert forhold er å kommunisere, se hverandre, ta vare på hverandre, ha tillit til hverandre og respektere hverandre. Og huske å gi hverandre oppmerksomhet! Men også ha forståelse for hva den andre driver med og føler. 

En gyllen regel er vel å tenke om man selv hadde likt det hvis kjæresten hadde drevet med det samme… Og hvis svaret er nei, så gjelder vel det samme for deg? 

Men la meg høre! Hvor tenker dere grensa for utroskap går? 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

23 kommentarer

23 thoughts on “Er jeg utro?

  1. Nei Du er Shitro…
    Just like asking…am I dumb….no you’re dumber…
    There you go hope you stop asking fat dumb questions…the real problem is FakeNews aviser like nettavisen…publishes stuff written by trivial irrelevant scum like you…while the real writers are blocked from even breathing…
    It’s a Monkey Zombie world…

  2. “For er man utro hvis man:
    … Liker bildet til en av det kjønnet du er tiltrukket av som er en annen enn kjæresten din?
    … Snakker med en annen enn kjæresten din på byen?
    … Spiser lunsj med en kompis?
    … Takker ja til å bli spandert en drink på?
    … Sitter på med noen hjem fra jobb?
    … Sender noen en melding å skryte av en du er inspirert av eller følger på Instagram?
    … Hjelpe en av det kjønnet du er tiltrukket av å bære noen bæreposer til bilen etter å ha handlet i matbutikken?
    … Gir en klem til en bekjent man treffer på?
    … Har besøk av en annen enn kjæresten din? ”
    For å svare enkelt, ingenting av dette er en tøddel av å være nærheten av å utro. For hvis man går gjennom disse punktene, hvor på noe tidspunkt svikter man den man er sammen med. Tror det kan være en ide om folk begynte å bruke hue her. å være utro innebærer at man utfører handlinger som er ment for personer innenfor et forhold, men som man utfører med andre

  3. Du gir vel selv svaret på ditt eget spørsmål i siste avsnitt; ” å tenke om man selv hadde likt det hvis kjæresten hadde drevet med det samme… Og hvis svaret er nei, så gjelder vel det samme for deg? ” Grensen for utroskap går der hvor dere som par/partnere i fellesskap har blitt enige om at grensen går. Her vil det være store forskjeller, og min erfaring er at unge mennesker og/eller usikre mennesker har en snevrere definisjon enn voksnere mennesker og mennesker som står trygt i sin egen selvfølelse. Men ingen kan definere denne grensen for andre. Min grense er ikke din grense. Men din partners grense, er den grensen du må forholde deg til. SÅ som med det meste annet som har med parforhold å gjøre dreier det seg om åpen og ærlig kommunikasjon, og en felles enighet om hvorledes man som par vil ha det. Men så er dette heller ikke statisk. Man forandrer seg over tid. Forhold forandrer seg. Forelskelse går over til samhold og trygghet, og da åpner det seg litt opp.

  4. Håper du ikke tar deg nær av nettroll som vil bringe deg ned! Du har like stor rett til å si, dine meninger som alle andre.

  5. Det er ikke helt slik det fungerer.
    Det er faktisk ikke DIN mening, men kjæresten din’s mening om du har vært utro. Men jeg trur han er enig med deg.
    En liten ting, som kan gi en mye bedre pekepinn, steden for å liste opp ting på en helt uskyldigmåte, som alle utro menn blir beskyldt for å gjøre (altså, de menn alle andre en kjæresten mener er utro)
    Så over hva du gjør, og hvordan du oppfører deg blant andre menn, og spørr deg selv om dette er ok av din kjæreste å gjøre med andre kvinner 😉

  6. Hei Martine.
    Det er vel mer ett spørsmål om hva som defineres som utroskap mellom deg og din partner. I noen forhold så er sjalusi ett stort problem, og bare ett blikk på det motsatte kjønn kan utløse ett ras av følelser. Det beste er vel at begge parter setter seg ned og diskuterer hvor grensene går, så får man heller avgjøre om dette er grenser man kan leve med, eller om di blir for «strenge»
    Shitro, fittetryne og norges minst pene blogger!!!!! Herregud hva er det så skjer inni hodene deres? Kommer dere fra umøblerte hjem?

  7. Å ta imot fra en venn eller bekjent er en ting. Men å si ja til en random.
    Utnyttelse delux. Iaffal gi tilbake det han føle han har invistert. Har du ikke peng te egen drikke, hold deg hjem.

  8. Hele remsa du kom ang utro eller ikke har ingenting med utroskap å gjøre…MEN du beveger deg inn på MEGET farlig farvann når du kommer med dette her—->”
    En fyr jeg hadde hatt litt å gjøre med før jeg møtte kjæresten min sendte meg plutselig melding. Jeg visste at han hadde hatt følelser for meg, men jeg hadde aldri hatt følelser for han. Han tekstet meg og jeg valgte allikevel å svare. Først kun for å være høflig, men så fordi jeg likte oppmerksomheten hans.”
    Dette er på grensen til utroskap fordi du fysisk ønsker oppmerksomhet fra en du vet er forelsket i deg og du sier du liker slik oppmerksomhet og er man sammen med en person så er dette totalt tabu og ikke greit..Jeg hadde blitt forbanna om kjæresten min hadde gjort dette bak ryggen min og sjansen for at det hadde blitt ett brudd i forholdet er stort
    Gresset er ikke grønnere på andre siden av gjerdet… Enten så har du en kjæreste du er 100% med eller så er man singel og kan flørte og gjøre det man vil med..Men er man i ett forhold så oppfører man deg ikke slik du skriver rett over her for du må ha følelser for fyren så lenge du liker oppmerksomheten hans….
    Så mitt råd
    Enten young free and singel
    eller
    100% dedikert i forholdet ditt

  9. Først: hjelpe meg det er mye rart ute og går i norges nettsamfunn. At det går ann å skrive så mye stygt til ei så nydelig jente som deg, Martine. Avensjuka e den verste sjuka;-)
    Jeg leste forresten om “mikrocheating” her en dag. Det skal virkelig ikke være lov å ha noen venner – hverken hokjønn eller hankjønn – snart, utenfor et kjæresteforhold. Det blir bare rett og slett for dumt! You go girl! Jeg digger deg og dine ærlige blogginnlegg, det skal du vite:-)

  10. «Norges minst pene blogger» Jeg griner hahah
    Du er VAKKER, UNIK, SMART, KLOK, REFLEKTERT OG FORBANNA FUCKINGS NYDELIG! Du er den bloggeren som bruker stemmen din til å sette betente tema på dagsorden hele tiden. Du er et friskt pust i bloggnorge. En inspirasjon, og ikke bare en inspirasjon fordi du er flink til å legge øyenskygge, flink til å legge jevn selvbruning eller fordi du er flink til å holde max 1000kaloriinntaket inntakt. Ikke at bloggerne som gjør det er noe dårligere enn deg. Men det virker bare som at du har et annet perspektiv. Og de trenger vi. Takk Marty. Du er SUPER!

  11. Er selv enig med at alle punktene dine ikke er utroskap, men jeg tenker også at utroskap kan ha en del med intensjoner å gjøre. For å sette det på spissen: Å gå på lunsj med en kompis i seg selv er ikke utroskap. Å gå på lunsj med en kompis fordi du vil BYTTE HAN UT med kjæresten din og du flørter med han gjennom hele lunsjen, er utroskap. Men det går også an å ha harmløse intensjoner samtidig som handlingen sårer kjæresten, så man må også ta hensyn til kjærestens følelser og hva de synes er greit. Noen er så klart ekstremt sjalu over småting, men jeg tenker at hvis man er i et seriøst forhold må man faktisk være i stand til å stole på hverandre. Dessverre er det slik at magefølelsen ofte har rett.
    Utroskap = man er ikke tro mot kjæresten i sine intensjoner og handlinger, og tar ikke hensyn til personens følelser. Og som du sier – skjuler man noe for kjæresten er det kanskje det største faresignalet på at du gjør noe du ikke burde gjøre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *