Hvordan har du det, sånn helt ærlig?

Categories Tanker 💭

Annonse

Foto: Heidi Kristine Jørgensen Goodreid

Uansett hvor jeg er, hvem som spør eller hva det gjelder så svarer jeg “det går fint”, “det går bra” eller “alt er bra”, når noen spør hvordan jeg har det. Du vet, når du møter en bekjent på butikken og dere veksler noen få ord, når en kollega ringer og for høflighetens skyld spør eller når tanten din spør på Facebook, så svarer vi “det går fint”. 

På mange måter er det forventet at vi skal svare “Det går bra”, og selv tror jeg nesten jeg hadde blitt overrasket hvis noen svarte “vet du, jeg har det ikke så bra jeg” når jeg hadde spurt. 

Men, hvordan har du det? Sånn helt ærlig?

HELT ÆRLIG er Studentens helse- og trivselsundersøkelse og er et samarbeidsprosjekt mellom SiO, Sammen og SiT. Hele undersøkelsen er uført av Folkehelseinstituttet. Målet med undersøkelsen er å faktisk finne ut av hvordan norske studenter i hele landet og utlandet faktisk har det. Både når det kommer til blant annet trivsel, helse, økonomi, rusmidler og sosialt. 

For visste du at 16 % av norske studenter er ensomme?

Visste du at 1 av 3 norske studenter har søkt hjelp for fysiske plager det siste året?

Visste du at 2 av 10 norske studenter har psykiske plager? 

Visste at 14 % av norske studenter drikker ukentlig? 

Eller at 9 av 10 studenter har fortrolige venner? 

I dag vil jeg oppfordre alle norske studenter til å sette av tid til å svare på undersøkelsen HELT ÆRLIG. Alle studenter skal ha fått den på mail, og jo flere som svarer – Jo bedre blir det for alle sammen. For jo mer kunnskap man har om norske studenter, jo bedre kan man gjøre det, jo flere gode studenttilbud kommer det og det er viktig helseforskning. 

Og det er faktisk viktig for å vite hvordan du har det. 

Jeg håper du vil ta undersøkelsen HER

Send den til de du kjenner og oppfordre alle til å ta den! 

Og forresten… Kanskje vi alle sammen skal bli litt flinkere til å svare hvordan vi egentlig har det? 

// Marty 

6 kommentarer

6 thoughts on “Hvordan har du det, sånn helt ærlig?

  1. Jeg forstår at undersøkelsen er bare til norske studenter. Men jeg går på universitet/høgskolen også, tar en utdanning med norsk som medium av undervisning, er plaget med fysisk og psykisk greia, feks norske studenter som ikke vil jobbe med fremmed medstudenter eller snakker dårlig om innvandrere. Tenker på om å snakke med presten, men vet ikke om en norsk prest kan forstå. Derfor finner jeg undersøkelsen, ekskluderende, desverre, og hjelper ikke med følelsen. Ja vel, håper at de oppnå målene ved undersøkelsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *