hits

Det er s overfladisk!

For to r siden gledet jeg meg som en liten unge til Oslo Runway (den norske moteuken) skulle sette i gang, men n, tre ganger senere har jeg faktisk bestemt meg for ikke dra.

Det er ikke fordi jeg er lei av moten som blir vist, men fordi jeg selv fler at jeg ikke passer inn i opplegget. Opplegget bestende av sponsede antrekk, status og likes. Faktisk s er det ganske s bokstavelig talt, og hvert fall p det frste punktet: Sponsede antrekk. For strrelsen min henger sjeldent til utln (og ja, det irriterer meg faktisk grnn, hehe). 

Norsk mote blir stadig sterkere og flere merker som Christina Ledang og Holzweiler har vrt se i det internasjonale motebildet de siste rene. Det er bde kult og faktisk er det viktigere enn mange tror. Jeg digger at norsk mote blir satt p kartet og jeg blir alltid en smule rrt nr jeg ser store, internasjonale profiler traske rundt i norske merker. Det blir litt som hre noen nevne Norge i et stor, kjent film fra Hollywood. 

Apropo profiler: Det er ogs kult at det stadig kommer flere og flere store, dyktige og viktige profiler fra Norge, som ogs peker seg ut internasjonalt. For sannheten er at den norske moteeliten er skikkelig god - For ikke snakke om inspirerende. 

Nr jeg lagde meg blogg var tanken at den i frste omgang skulle handle litt om mote. Jeg ville vre inspirerende og vise frem antrekk. Jeg ville bli invitert til presse-arrangementer. Jeg ville f sponsede klr og jeg ville vre en del av det skalte "Mote-Norge". Jeg ville vre som de kule damene p Instagram. Jeg prvde, og sakte men sikkert skjedde det ting. Men samtidig som det skjedde ting s fant jeg ut at bransjen ikke var noe for meg. Den ble for overfladisk, og jeg pleier tulle si at forskjellen p meg og de i bransjen er at jeg spiser croissantene (mtte google hvordan man skriver det) p bordet i stedet for ta bilde av de... Og nei, det er ikke fordi de "andre" i bransjen ikke spiser eller fordi man m vre ddssunn/tynn for vre en del av mote-Norge. Det er heller ikke feil vre overfladisk. 

...For sannheten er at Mote-Norge er eksentrisk, og at alle ikke kan vre med p leken. Jeg fiksa det ikke, men all cred til de som klarer det og brenner for det. 

Faktisk stiller jeg sprsml om hva den norske moteuken egentlig handler om. For hvis jeg skal vre helt rlig s virker det som at det er viktigere tilfredstille profilene/kjendisene som har tatt turen for se nye kolleksjoner og den norske moten (les: Blitt invitert, stylet og kjres rundt i byen i en sponset dyr bil) enn det er virkelig fremme det vi fr se p catwalken. Ingen av oss kan lyve si at profilene og kjendisene ikke er viktige, for mange av disse er med p viderefre moten videre til utlandet, selv om enkelte fr fine summer for gjre det. 

For hvor ekte er egentlig gatemoten? Det er ingen hemmelighet at mye av gatemoten vi blir vitne til under moteukene, og ikke bare her hjemme, men internasjonalt er nye plassert reklame. Noen av profilene fungerer nrmest som levende reklameplakater og ofte sitter disse profilene med de samme plaggene (p frste rad) som de som blir vist p catwalken. Alts de plaggene vi andre kan dra kjpe neste sesong. 

Gatemoten virker vre gjennomprofesjonalisert og kanskje for regissert, og selv om jeg vet at det er jobben til flere av profilene - S blir det litt falskt og unaturlig. Noe jeg tror de fleste profilene selv er klar over og heldigvis klarer fleipe med fra tid til annen. 

Men tilbake til overfladisk. Jeg hper ingen fler at jeg trkker de p trne, men man kan ikke si noe annet enn at det er en overfladisk bransje. For det er overfladisk drikke champagne til lunsj p en vanlig torsdag, det er overfladisk skifte antrekk tre ganger i lpet av en dag og det er overfladisk f g med plagg mannen i gata nrmest bare kan drmme om eie. Og, det er kanskje der jeg datt litt av. 

I r har jeg valgt ikke ta turen, men heldigvis kan jeg f med meg visningene gjennom mobilskjermen og Instagram-kontoene til de som er der, hvis jeg nsker det. 
 

Facebook HER - Instagram HER - Snapchat Martinehalvs

// Marty 

 

8 kommentarer

Veldig overfladisk bransje - men jeg liker det, hahha! Likte meg veldig godt der da jeg var der, men selvflgelig opplegget er ikke for alle, og det er en rlig sak <3

Hvorfor er det overfladisk drikke champagne til lunsj p en vanlig torsdag? Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg drukket champagne hver dag til lunsj. Ser ikke helt hva som er overfladisk med det? Noen tar vann til lunsj, noen tar brus, noen tar alkohol? Big deal?

andrea: Mer for f frem et poeng :-) Jeg tar vann eller brus, haha

Men er ikke mote i seg selv ganske overflatisk?

Slbrokkmannen: Jo... Det er vel kanskje det ;)

Jeg er helt enig i dette innlegget, men merker meg at du ligger lavt for ikke trkke profilene p trne. Selv er jeg en ekte fashionnista og har vrt tilstede selv i 3 r. I fjor og i r velger jeg avst fra g, nettopp av den grunn du skriver. Det er veldig lite annet se enn for mange nesegrus beundring for den lille kjendiseliten vi har her. Se og bli sett kjendiser. Har vi virkelig ikke annet gjre? Er det forbilder for oss?

Jeg har gtt catwalken selv, da jeg var 16-20. Helt lokalt, som en liten jobb ved siden av skolen. Presset og media var den gang langt ifra det det er idag.

Jeg ble syk, og kunne ikke delta mer, men interessen er der enda.

Jeg lurer p en ting, som jeg ofte tenker p selv, hva om du passet inn blandt eliten idag? Dvs at du hadde instakroppen og ble sponset. Hadde da valget blitt annerledes? Tror du at du om du hadde kunnet, vrt en av dem? Eller tenkt litt lengre, og sagt nei fordi dine verdier er ikke i trd med alt det overfladiske som flger med?

Er spent p svaret, for du har nok lurt p det samme? Klemmer i fleng😀

Dina: Hei! Takk for fin kommentar <3 Ja, gjr nok det... nsket mitt er jo ikke trkke noen p trne, men stille sprsml rundt opplegget!!

VEDLIG godt sprsml faktisk... Og jeg vet ikke!

Klem tilbake <3

Du er veldig kritisk til alt.. liker mten du skriver og bloggen din snn egt, men merker det blir litt mye at jeg er bedre enn deg jeg gjr aldri noe galt, blir litt vel klagete og feil for min del

Skriv en ny kommentar