Slanker du deg? Da må du slutte å tro på dette!

Categories Inspirasjon

Healthy food background
Licensed from: klenova / yayimages.com

Jeg håper dere er klar for litt trenings- og matprat…

Hvor ofte blir vi ikke eksponert for nye slankemetoder? Nye spennende oppskrifter som skal slanke oss? Matvarer vi burde holde oss unna? Lettere versjoner av vanlige matvarer? Like ofte som vi blir eksponert for nye og trendy måter å spise på/slanke oss på, dukker det opp tips og triks fra forskjellige eksperter. Jeg er på ingen måte ekspert, men jeg er lei av at vi problematiserer matvarer og kostholdsvaner som det overhode ikke er nødvendig å problematisere.

Det er ikke bra å spise masse godteri hver eneste dag, men det er faktisk ikke farlig å spise banan hver eneste dag fordi man får i seg sukker! 

I mine øyne er det viktigste å holde seg i form, spise seg glad og frisk! Jeg har ramset opp noen av de punktene/utsagnene jeg selv har tatt avstand fra… 

1. Du blir tjukk av å spise karbohydrater… Det er ikke sånn at man automatisk blir tjukk av karbohydrater. Alt er snakk om mengder og uansett hva man spiser for mye av, så kan man legge på seg. Karbohydrater i seg selv er ikke grunnen til at du blir tjukk og det må vi slutte å tro. Ingen har død av en brødskive eller pasta! Alt med måte! 

2. Ikke spis sent om kvelden for da legger du fortere på deg… Forskjellen er vel egentlig bare at fordøyelsen går saktere om natten. Mange skylder på maten de har spist sent når de ikke får sove, og det kan faktisk stemme. Men, det er ikke sånn at vi trenger å slutte og spise for eksempel kveldsmat fordi det er ikke sånn at forbrenningen stopper opp selvom det er natt! Mange har lettere for å spise mer enn nødvendig, og derfor velger noen å la være å spise i det hele tatt på kveldstid. Noen dropper å spise når de har nattevakt fordi de tror at de blir tjukke av det, men det er en større risiko for å få vondt i hodet og bli slapp… 

3. “Jeg har så høy forbrenning at jeg ikke trenger å trene”… Det stemmer jo at noen har høyere forbrenning enn andre, men det er jo ikke sånn at noen bare er født med dødsgod forbrenning uten at det er noen andre faktorer som spiller inn. Alt avhenger av aktivitetsnivå, fettmasse og muskelmasse. 

4. Alt avhenger av kalorier… Når vi leser på matvarer og forsøker å få med oss hva det inneholder tar mange ofte stilling til kun kaloriinnholdet. Det er jo et faktum at man må spise færre kalorier hvis man skal ned i vekt, men kalorier er ikke vår verste fiende. Sannheten er jo det at matvaren inneholder mer enn bare kalorier og at man reagerer forskjellig utifra hvilke næringsstoffer matvaren inneholder! 

5. Fett er usunt… Nei, det er ikke sunt å spise masse usunn mat. Men det finnes flere forskjellige fettyper og fett er faktisk viktig for flere prosesser i kroppen vår. Det bidrar blant annet til å ta opp de fettløselige vitaminene. Det er viktig å få i seg fett fordi fett blant annet er het nødvendig for cellene våre. Riktig fett er derfor bare bra for oss! 

6. Vann gjør at jeg legger på meg… Jeg misliker sterkt når folk tuller med vann altså. Vann er SÅ viktig for oss! 

Jeg heier på fysisk aktivitet, lek og morro. Jeg heier på god gammeldags, sunn husmannkost, kos og et avslappet forhold til mat. 
 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Slanker du deg? Da må du slutte å tro på dette!

  1. Hei, bare en liten kommentar på nattevakt-påstanden.
    Opplever å være relativt rutinert på nattevaktsjobbing og mat. Det er sant at forbrenninga sakker ned på natta. Det er anbefalt å opprettholde de normale måltidene på tross av nattevaktsjobbing, mao: Når man står opp 16 00 spiser man et varmt måltid, og spiser kveldsmat igjen før klokka blir midnatt, for så å spise en god frokost når man kommer hjem kl.08. Når det kommer til natten anbefales det å spise mat som inneholder lite karbohydrater heller fokus på fiber og proteiner. Jeg pleier å spise frukt og cottage cheese/yoghurt.
    Bare ikke la noen tro at man ikke skal spise på de 10 timene man jobber, det kan være skadelig.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *