hits

Slanker du deg? Da m du slutte tro p dette!

Healthy food background
Licensed from: klenova / yayimages.com

Jeg hper dere er klar for litt trenings- og matprat...

Hvor ofte blir vi ikke eksponert for nye slankemetoder? Nye spennende oppskrifter som skal slanke oss? Matvarer vi burde holde oss unna? Lettere versjoner av vanlige matvarer? Like ofte som vi blir eksponert for nye og trendy mter spise p/slanke oss p, dukker det opp tips og triks fra forskjellige eksperter. Jeg er p ingen mte ekspert, men jeg er lei av at vi problematiserer matvarer og kostholdsvaner som det overhode ikke er ndvendig problematisere.

Det er ikke bra spise masse godteri hver eneste dag, men det er faktisk ikke farlig spise banan hver eneste dag fordi man fr i seg sukker! 

I mine yne er det viktigste holde seg i form, spise seg glad og frisk! Jeg har ramset opp noen av de punktene/utsagnene jeg selv har tatt avstand fra... 

1. Du blir tjukk av spise karbohydrater... Det er ikke snn at man automatisk blir tjukk av karbohydrater. Alt er snakk om mengder og uansett hva man spiser for mye av, s kan man legge p seg. Karbohydrater i seg selv er ikke grunnen til at du blir tjukk og det m vi slutte tro. Ingen har dd av en brdskive eller pasta! Alt med mte! 

2. Ikke spis sent om kvelden for da legger du fortere p deg... Forskjellen er vel egentlig bare at fordyelsen gr saktere om natten. Mange skylder p maten de har spist sent nr de ikke fr sove, og det kan faktisk stemme. Men, det er ikke snn at vi trenger slutte og spise for eksempel kveldsmat fordi det er ikke snn at forbrenningen stopper opp selvom det er natt! Mange har lettere for spise mer enn ndvendig, og derfor velger noen la vre spise i det hele tatt p kveldstid. Noen dropper spise nr de har nattevakt fordi de tror at de blir tjukke av det, men det er en strre risiko for f vondt i hodet og bli slapp... 

3. "Jeg har s hy forbrenning at jeg ikke trenger trene"... Det stemmer jo at noen har hyere forbrenning enn andre, men det er jo ikke snn at noen bare er fdt med ddsgod forbrenning uten at det er noen andre faktorer som spiller inn. Alt avhenger av aktivitetsniv, fettmasse og muskelmasse. 

4. Alt avhenger av kalorier... Nr vi leser p matvarer og forsker f med oss hva det inneholder tar mange ofte stilling til kun kaloriinnholdet. Det er jo et faktum at man m spise frre kalorier hvis man skal ned i vekt, men kalorier er ikke vr verste fiende. Sannheten er jo det at matvaren inneholder mer enn bare kalorier og at man reagerer forskjellig utifra hvilke nringsstoffer matvaren inneholder! 

5. Fett er usunt... Nei, det er ikke sunt spise masse usunn mat. Men det finnes flere forskjellige fettyper og fett er faktisk viktig for flere prosesser i kroppen vr. Det bidrar blant annet til ta opp de fettlselige vitaminene. Det er viktig f i seg fett fordi fett blant annet er het ndvendig for cellene vre. Riktig fett er derfor bare bra for oss! 

6. Vann gjr at jeg legger p meg... Jeg misliker sterkt nr folk tuller med vann alts. Vann er S viktig for oss! 

Jeg heier p fysisk aktivitet, lek og morro. Jeg heier p god gammeldags, sunn husmannkost, kos og et avslappet forhold til mat. 
 

Facebook HER - Instagram Martinehalv - Snapchat Martinehalvs

// Marty

 

 

2 kommentarer

Veldig fint at du gjr folk klar over dette- s viktig!

Hei, bare en liten kommentar p nattevakt-pstanden.

Opplever vre relativt rutinert p nattevaktsjobbing og mat. Det er sant at forbrenninga sakker ned p natta. Det er anbefalt opprettholde de normale mltidene p tross av nattevaktsjobbing, mao: Nr man str opp 16 00 spiser man et varmt mltid, og spiser kveldsmat igjen fr klokka blir midnatt, for s spise en god frokost nr man kommer hjem kl.08. Nr det kommer til natten anbefales det spise mat som inneholder lite karbohydrater heller fokus p fiber og proteiner. Jeg pleier spise frukt og cottage cheese/yoghurt.

Bare ikke la noen tro at man ikke skal spise p de 10 timene man jobber, det kan vre skadelig.

Skriv en ny kommentar