Hvordan er det å leve med en toppidrettsutøver?

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har ventet, hvor mange timer jeg har lengtet og hvor mange timer jeg har savna, grått og vært frustrert. Men jeg har heller ikke tall på hvor mange ganger jeg har jubla, hvor mange gledestårer jeg har grått og hvor mange oppturer jeg har hatt. 

Når jeg valgte å bli sammen med Christian skjønte jeg fort at jeg valgte alt annet enn et A4liv. Jeg skjønte at jeg valgte bort lange morgninger sammen, faste kveldsrutiner og mye tilstedeværelse. Samtidig har jeg den tiden vi har vært sammen blitt haugevis av erfaringer og opplevelser rikere. 

Jeg kan kun snakke på vegne av Christian sin idrett, men når man velger å bli sammen med en som satser 110 % på idrett og en som lever av idretten sin, så er det en livsstil. Det handler om idretten nesten hele tiden, og alt handler om prioriteringer og valg. Det handler om neste måltid, neste treningsøkt og nok søvn. Det er selvfølgelig tid til middager, filmkvelder og opplevelser, men alt er veldig begrenset. Men igjen, så handler det om valg. 

Christian har snart fullført sin første sesong utenlands og for meg var det en selvfølge å bli med. Og det kommer jeg til å fortsette med.  

Det er mange som har reagert, og det har, og er haugevis av spørsmål. 

Hvorfor vil du gi opp livet ditt for å bli med han?

For min del handler det om alt annet enn hans drøm. Det handler om vårt liv, og om hvordan vi velger å leve det. Christian kan til en viss grad velge hvor han vil, men til syvende og sist så må man velge det som er det beste for hans karriere, og per dags dato så er ikke det hjemme, i trygge Oslo. Jeg gir på ingen måte opp mitt liv, og jeg velger heller å se på det som en ENORM mulighet til å treffe nye mennesker og utvikle meg. Jeg kunne selvfølgelig blitt hjemme, men jeg finner flere grunner til å satse enn jeg finner grunner til å bli hjemme. 

Skal du leve på han resten av livet da?

Selvfølgelig ikke. Jeg jobber og jeg står på, på lik linje som han. Det er ikke sånn at han bare gir meg bankkortet hans, også kan jeg gjøre akkurat som jeg vil. Det er heller ikke noen garanti for at jeg noen gang kommer til å ha mulighet til det. Det er ingenting å bekymre seg for, for jeg klarer meg fint selv! Jeg har ikke valgt å dele hverdagen min med han, fordi at jeg en dag skal slippe å jobbe. 

Er det ikke kjedelig å bare gå hjemme?

Jo, det er det helt sikkert. Men nå har det seg sånn at jeg ikke gjør det! Jeg jobber, trener og jeg treffer mennesker. Uansett hvor man bor eller hvor man velger å leve livet sitt, enten om det er i form av noen måneder, sesonger eller år – Så må man gjøre det beste ut av det. 

Skal du bare være hockeyfrue da, og hva med ditt eget liv?

Mitt eget liv er det heldigvis jeg som har ansvar for, og jeg er så heldig at jeg har mulighet til å forme det akkurat slik jeg vil. Jeg opplever nesten at respekten for meg og mitt arbeid forsvinner, fordi noen tror at det å leve med en som satser på idrett kun handler om det. Mitt eget liv er nå, og Christian er selvfølgelig en STOR del av det. Jeg kan velge å se begrensninger eller så kan jeg velge å bli med han på de eventyrene som er. 

Men har ikke du en drøm?

Jo, det har jeg. Den drømmen lever jeg ut nå. 

Vi er begge unge, og vi vet aldri hva fremtiden bringer. Vi vet at det kommer oppturer og nedturer, vi vet at det kommer morsomme stunder og at det kommer tunge stunder, men det er det livet vi har valgt sånn ting er nå – Og jeg vil ikke velge det bort mot noe annet. 

Hver gang en idrettsutøver vinner og gjør suksess klapper vi i hendene for disse prestasjonene, mens jeg klapper i hendene for kjæresten, mammaen, pappaen, bestefaren og lillesøsteren. De som tilrettelegger, kjemper og jobber knallhardt de også. De som stiller opp og er med på å gjøre det mulig, for det er ikke bare, bare. 

Men heldigvis er det stort sett mest morro. 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs

// Marty 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *