Ut med tjukke modeller!

Categories Tanker 💭

I dag må vi snakke om overvektige modeller. 

Jeg mener med hånden på hjertet at alle mennesker er like mye verdt, jeg mener at vi ikke skal bry oss om andre sine kropper og jeg mener at man egentlig skal la hverandre være i fred. Jeg er nemlig lei av at vi kommenterer og kritiserer hverandres kropper og at kropp har en så sentral og stor plass i samfunnet vårt. At kropp er så viktig. 

Nylig var jeg med i podkasten Treningsstudio med treningsekspert Cornelis Elander og Petter Braathen. Der tok vi opp spørsmålet «bør vi forby overvektige modeller»? Cornelis på sin side er for at motebransjen tar grep og han mener at det er riktig og forby sykelig undervektige modeller, men han mener også er det er riktig å forby sykelig overvektige modeller. 

Det jeg syntes er vanskelig med dette spørsmålet er hva som definerer overvektige modeller. For alle vet at det ikke under noen omstendigheter er sunt eller helsemessig å være overvektig. Men i motebransjen og i modellyrket så er selv jeg som en størrelse 40 i utgangspunktet for stor. 

Grunnen til at noen ønsker å forby overvektige modeller er fordi man ikke ønsker at disse skal sende signaler om at det er greit å være overvektig. 

Men, la meg først si en ting: Jeg har aldri møtt et menneske som har hatt et ønske om å bli overvektig. Og hvis noen oppriktig er redde for at overvekt skal være trendy, så syntes jeg de skal slå opp hvilket som helst kvinnemagasin og lese alle artiklene som forteller oss kvinner om hva vi burde spise for å være tynne, hvordan vi burde trene for å være tynne og hvor mange timer vi burde sove for å holde oss tynne. 

For overvekt er ikke trendy, og det er heller ikke det modeller over gjennomsnittet ønsker å formidle. Jeg syntes nemlig ikke at man skal fremme overvekt, men jeg mener heller ikke at det er det som gjøres når det går store modeller på catwalken. 

Mangfoldet på catwalken er allerede for smalt, og jeg mener det er trist hvis man skal utelukke en så stor gruppe mennesker. For jeg savner allerede flere mørkhudede, rullestolbrukere, hijabkledde kvinner og korte mennesker i motebildet. For mote er ikke kroppen som bærer det, det er klærne utenpå – Og de trenger vi alle. 

For jeg mener at alle mennesker trenger noen å sammenlikne seg med, noen å hente inspirasjon fra og noen å se opp til. 

I mine øyne er det nemlig viktigere å få noen til å føle seg fine, enn det er å fortelle de at de er for annerledes til å føle seg fine. 

I mine øyne er det nemlig viktigere å få noen til å ha god selvtillit, enn det er å ekskludere de. 

I mine øyne er det nemlig viktigere å få noen til å bli motivert, enn å si at det ikke finnes muligheter. 

Mote handler om indentitet, følelser og kreativtet. Det handler om hvem du ønsker å være, hvordan du ønsker at andre ser på deg og om hvilke signaler du ønsker å sende. Også for tjukke mennesker. 

Og hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg det er farligere å ekskludere enn gruppe mennesker enn det er at noen er tjukke. 

 

Facebook HER – Instagram Martinehalv – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER (3 kategorier) 

// Marty

10 kommentarer

10 thoughts on “Ut med tjukke modeller!

  1. Selv har jeg tidligere levd litt av utseende, en jobb ved siden av studier. Jeg var veldig tynn for å si det slik. Jeg levde på kaffe og røyk. Så kom smellen, til de grader. Plutselig står jeg i et angstanfall det er umulig å forklare smerteskalaen på!! Det ble et langt opphold, nesten et år for å bygge opp kroppen igjen! Jeg ble dessverre varig syk, og kan idag ikke jobbe. Jeg har lang universitetsutdannelse, men kommer nok aldri dit igjen at jeg kan jobbe! Men, alltid et men. Det er at, tror du at hvis du var str 36 som jeg, hadde frontet større modeller i den grad du gjør? Jeg synes ikke du ser ut som en size 40, noe større kanskje?
    Jeg har alltid undret meg over hvorfor større jenter absolutt skal fronte dette? Hvorfor ingen med size zero?
    Har du tenkt på det? Jeg bare undrer, men også beundrer deg for å gjøre nettopp det!

  2. Plus size er jo tilsvarende minus size. Altså for tynne modeller, Det er ingen moralsk eller medisinsk grunn til at det ene skulle være verre enn det andre.

  3. Tjukke er ikke modeller de er nettfyll❗️Modell er en yrkestittel slik som prest og maler!

  4. overvektighet dreper mer enn både tobakk og alkohol tilsammen nå. du sier at ingen vil være overvektig, men folk og spesielt jenter blir bare større og større. anoreksi og slike sykdommer står bare for ca 11 prosent av spiseforstyrrelser, resten er fedme relatert. syns vi skal slutte me alt dette” alle mennesker er vakre, det har ingenting å si hvor stor du er, du fortjener at folk syns du er vakker. det er denne innstillingen som gjør at vi dør som fluer av fedme. jeg er selv ganske overvektig og har fått nokk av all denne “body-positivity” trenden som pågår. trenger ikke å gå å tenke å snakke om kropp hele tiden, men det er feil måte å gjøre det på med overvektige modeller. skal man ikke normalisere anoreksia skal man ikke normalisere overvekt heller. vi burde alle sammen bli bedre på å spise sunt og holde vekten på et nivå som ikke skaper problemer for helsen. detter er samme konseptet som når vi senker krav i millitæret for jenter. det er totalt feil framgangsmåte for å løse problemet

  5. Wow! Her får du mye drittkommentarer! Jeg er enig med deg. Og viktig å huske at en sunn vekt går langt over skjønnhetsidealet slik det er i dag!

  6. Jeg ble også overrasket over de negative kommentarene her. Jeg er så enig med deg! Og synes du skriver det SÅ bra!

  7. Veldig enig med deg! Tenker det er like «farlig» å fremme tynnhet som fedme, blir begge deler strukket til det ekstreme kan det være skadelig om du er «for» tynn eller tykk :/

  8. Utrolig enig med deg! Godt det finnes fornuftige jenter som deg med et godt syn på livet og menneskeheten. Jeg er nok ganske lik deg i kroppen men føler selv alt for ofte at jeg også går som stor eller veldig overvektig i følge samfunnet. Leit at det skal være sånn. Derfor er det så utrolig bra det du skriver! STÅ PÅ:)

  9. Enig. Noe jeg synes er veldig sykt, er at kun personer med en spesiell høyde, vekt og kroppsfasong står modell for klær som er ment for normale mennesker som deg og meg. At en jente som er 180 cm høy og bruker størrelse XS poserer med en genser lille jeg på 150 cm og med en størrelse på M, hjelper meg ingenting. Om enn får det meg til å føle meg mindreverdig. Hvorfor kan ikke modellene være normale mennesker, i et bredt spekter? Tynne, høye, slanke, lave, curvy, tykke? Med mørk hud og lys hud? Med ulike religioner og livssyn, utviklingshemninger og skader?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *