Jeg har løyet hele tiden

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

I dag skal jeg gjøre noe jeg har hatt lyst til å gjøre lenge, men som jeg ikke har turt.

Når jeg var med i Sykt Perfekt fikk jeg spørsmål fra en journalist om hvordan det var å legge ut “perfekte” bilder av meg selv på sosiale medier. Den gangen svarte jeg at jeg kun la ut bilder på Instagram når jeg hadde en god dag og når jeg selv kjente at jeg kunne relatere meg til bildet.

Og det stemte, i en god stund. Men plutselig så begynte jeg sakte men sikkert å finne tilbake til bilder som var tatt for et år siden, kun for å ha materiale, kun for å ha noe som passet “feeden” min og kun for å føle meg fin. Kun fordi jeg følte at det var forventet at jeg måtte legge ut et fint bilde, akkurat idag. Og for å få bekreftelse. 

I jula spurte lillesøsteren min meg om jeg kunne legge ut bilde av hun og meg på Instagram, og jeg svarte nei, fordi hun ikke passet inn der akkurat nå. 

Siden da har jeg egentlig gått rundt med en klump i magen. Fordi jeg faktisk sa det, og mente det – At lillesøsteren min ikke passer inn i mitt glansbilde på Instagram. 

Instagram-kontoen min er av meg, men den er oppstilt og falsk. Det fremstiller et bilde av meg som jeg selv syntes er ugjenkjennelig. 

Det hender at jeg også er fin, at jeg er nysminket og at jeg har pyntet meg, men… 

Jeg svetter når jeg er på trening.

Magen min blir oppblåst når jeg har spist. 

Jeg har blå ringer under øynene når jeg er trøtt.

Jeg er sliten når jeg har feber.

Jeg har fettete hår når jeg ikke har orket å vaske det på tre dager. 

Jeg har en rotete stue når jeg har jobbet døgnet rundt i flere dager i strekk. 

Jeg har tannkrem på speilet kun en dag etter at jeg har vasket det. 

Jeg har støv på listene mine i gangen.  

Og, jeg liker jo ikke en gang kaffe, selv om jeg på noen av bildene later som. 

På det ene bildet, som jeg la ut nylig (som ble tatt for et år siden) hadde jeg kastet opp på morgningen og jeg følte meg dritt. Allikevel tok jeg et bilde, men med ryggen til. Det verste av alt er at jeg latet som at alt var fint, og at jeg hadde en fantastisk dag. 

I dag har jeg bestemt meg for å slutte. Jeg har bestemt meg for at jeg skal slutte å late som, og at jeg fra nå av skal forsøke å poste virkeligheten. Det betyr ikke at jeg ikke av og til kommer til å være fin, men det betyr at jeg kommer til å være ærlig, gjenkjennelig og meg sjæl. 

Det er skummelt, men jeg er lei av å gå rundt med en klump i magen og jeg er lei av å fremstille en løgn på sosiale medier. 

For jeg er ikke et jævla portrett, selv om jeg har fremstilt meg som det. 

Hvis du vil må du gjerne følge meg og hvordan ting egentlig er fremover HER
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER (3 kategorier) 

// Marty

10 kommentarer

10 thoughts on “Jeg har løyet hele tiden

  1. Alltid lurt være ærlig…. Ser ikke poenget med at man skal lage glansbilder når det er dager hvor man føler seg ræva… jeg følger deg ikke men leser det som kommer ut i nettavisen,håper du står bak en slik avgjørelse. Det sier meg at du ikke er som mange av disse rosabloggerne som til enhver tid er perfekte….. Takk gud for at jeg ikke er perfekt

  2. kansje greit å ikke snakke ned til dem som velger å endre på kroppen sin for å ha det bra med seg selv da. det er vi jenter som gjør dette med verandre og det må slutte.

  3. Jeg må bare si hvor utrolig flott jeg syntes det er av deg å være ærlig om dette. TUSEN TAKK. Jeg går hele tiden og holder inn magen fordi jeg føler det er feil å ha litt oppblåst mage, etter dette innlegget ble jeg virkelig glad. Tusen tusen takk.

  4. For hva det er verdt, er iallefall bloggen din en av kun 2-3 stykker jeg besøker sånn noenlinde regelmessig. -Resten av de bloggene jeg har klikket meg inn på, har stort sett blitt med den ene gangen. Din derimot, er rett & slett salig befriende fordi den er kjemisk fri for den typen innhold jeg anser som bullshit. Det er nå ikke sånn at alle de blogger jeg ‘forkaster’ skrinlegges fordi de er dårlige/innholdsløse/overfladiske. En god del blir oxo utelatt av den enkle grunn at innholdet rett & slett ikke er av mine interesser. Men når sant skal sies, slutter jeg aldri og overraskes over hvordan et høyt antall topplistede blogger i himmelens navn kan ha interesse for tenkende mennesker utover deres nærmeste krets.. Ja, jeg vet det lyder kvasst, og jeg må få påpeke at jeg overhodet ikke har noe ‘i mot’ de det gjelder. De har lykkes i det de har skapt, noe som faktisk er dem vel forunt, det er bare jeg som ikke begriper hvordan så mange har fått til å lykkes med de konseptene jeg refererer til, da jeg personlig ikke med min beste vilje ikke klarer å oppdrive den minste entusiasme for A’s lunsj, B’s vippe-extentions eller C’s fotoserie av ‘dagens antrekk’..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *