Jeg vil heller shoppe enn å jobbe!

Categories Tanker 💭

Jeg elsker å ha fri. Jeg elsker å kunne sove lenge, spise en deilig frokost og treffe venninner på kafé. Jeg elsker å trene om morgningen og være hjemme for å lage middag til kjæresten min. Jeg elsker å dra på spa, jeg elsker å shoppe og jeg elsker å ligge langflat å se på serier. 

Faktisk så tenker jeg ganske ofte at jeg heller vil gjøre det enn å jobbe, men det betyr ikke at jeg gjør det for det. Jeg tror heller ikke det er så unormalt å av og til tenke seg til spa i stedet for jobb en kald, tirsdagsmorgen. 

I går uttalte Spekter-direktør Anne-Kari Bratten at det er uforståelig at kvinner uten barn eller med voksne barn jobber mer deltid enn småbarnsmødre. Jeg er for så vidt enig, men å begrunne det med at vi kvinner velger å shoppe fremfor å jobbe mener jeg ikke er annet enn vanvittig stereotypisk og arrogant. 

Jeg tviler ikke på at det er en del dårlig arbeidsmoral blant oss, og jeg tviler heller ikke på at det finnes kvinner som syntes det er mer behagelig å shoppe, enn å jobbe (jeg er faktisk en av de, men det betyr ikke at det er det jeg gjør). Det å derimot å si at det er det normale er ikke annet en tåpelig. 

Jeg har bekjente jeg som sier at de aller helst ikke vil jobbe, men min oppfattelse er at de fleste kvinner ønsker seg en karriere – Fremfor å shoppe, plukke blomster og gå tur i skogen, som Bratten sier at de fleste kvinner vil. 

Erna Solberg la stor vekt på at deltidsarbeidene kvinner utgir den klart største arbeidskraftreserven i Norge under sin tale til NHOs årskonferanse på tirsdag. I følge Statistisk sentralbyrå jobber 36,8 prosent av norske kvinner deltid, mot 12,5 prosent av menn. Det betyr at hvis Norge skal ha nok arbeidskraft i tiåra fremover må flere av disse kvinnene ut i fulltidsjobb. 

Men, jeg tror ikke løsningen er å dra alle kvinner under en kam – For at det sitter enormt mange kvinner som ønsker heltid fremfor deltid er det ingen tvil om. Jeg tror heller løsningen er å åpne opp for flere fulltidsstillinger, og kanskje spesielt i kvinnedominerte yrker, for det er helt klart en u-ting i arbeidslivet at det ikke tildeles flere fulltidsstillinger. 

Noen kvinner har garantert godt av å ta av seg korsettet, komme seg opp av sofaen og ut på jobb, men, jeg nekter å si meg enig i at dette gjelder de fleste. 

Jeg legger forresten ved et bilde av meg på shopping i sommer. Det var digg, men jeg hadde ikke hatt råd til å shoppe hvis ikke jeg jobba. 

Forresten: Syntes det er kulere med kvinner som heier på kvinner. 


 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER (3 kategorier) 

// Marty

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Jeg vil heller shoppe enn å jobbe!

  1. Jeg ble ganske satt ut når jeg leste hva hun hadde sakt. De fleste jeg kjenenr til som jobber deltid ønsker full stilling, men det er ikke noe nesten av dette lengere. Bare alt unner 50%. Og er vanskelig og få flere jobber til og gå opp i opp.
    Trur denne damen ikke har satt seg helt inn i arbeids situasjonen i dette landet. Fint og utale seg om noe man ikke vet alt om.

  2. Vil jo ha fulltidsstilling, men når de ikke tilbyr det – hva skal man gjøre da? Gå arbeidsledig, hahah. Kan man ikke heller være glade for at kvinner er i jobb? Er ikke mange årene siden kvinnene faktisk stod å vasket og laget mat mens mannen var på jobb.
    JA for likestilling, men da bør man som du sier tilby fulltidsstillinger i de dominerte kvinneyrkene.

  3. så det er ikke en sjangs at det er mange kvinner som er late og ikke vil jobbe når de ikke trenger? denne statiskken går igjen i alle vestlige land. steder som India jobber nesten alle kvinnene med ting innenfor pc og it da dette er yrkene som betaler mest. jo mer likestilt et land blir jo mer “tradisjonelt” velger kjønnene yrker. jenter vil som oftest ha mer ut av livet enn å jobbe, noe som fører til mer frivillig deltid, at jenter tar lenger ferie, tar flere syke dager, jobber gjennomsnittlig 7 timer mindre enn menn i uka, er mindre villig til å flytte for en jobb og mindre villig til å starte bli i en bestemt karriere og prøver gjerne flere forskjellige som fører til at man ikke får en høy stilling. dette er bare fakta og ingen sier at jenter er verre på grunn av dette. det viser bare at gutter og jenter har forskjellige prioriteringer. vi trenger ikke å være like bra i alt.

  4. Unyansert uttalelse fra henne. Det er mange årsaker til at kvinner jobber deltid. Kvinner føder barn, og mange kvinner jobber deltid mens barna er små. Og det er lettere for menn å fortsette som før etter at dem får barn.
    Mange kvinneyrker tilbyr ikke 100%.
    jeg tror de færreste har en mann som levner igjen kortet sitt hjemme , for at kona skal få seg en shopping tur og spa dag mellom slagene.
    Det er nok for de få å leve fett med en deltidsstilling, og det er gjerne de jentene som har menn med mer penger enn gjennomsnittet og som har utseende over gjennomsnittet som kan leve fett. Her går det i gjenbruk av ti år gammelt undertøy og vinterjakka holder i år også som for 10 år siden.
    Men jeg heier på dere kvinner som prøver å snu skuta – som gjør karriere før barn. Jeg tror det er riktig rekkefølge og en riktig måte for å kunne stå på egne bein den dagen det kanskje skulle skje at forholdet til far til barnet ikke går bra. Og ikke bare da. Men det er med på å styrke hele familien økonomisk. Og det er jo det som er det viktige. det er jo ikke for å stå sterkt ved en eventuelt skilsmisse man tjener penger, men også for hele familien og framtiden sammen med både mor og far som ikke skilles. Men skulle det ende i skilsmisse er det godt å kunne ha en solid økonomi og egenkapital å falle tilbake på, og kunne forsørge seg selv og ha eget hus/ leilighet. Uten å måte ende opp med skjegget i postkassen, for fallet er langt for kvinner som setter seg selv til side for at mannen skal holde på sin karriere og som stadig bygger seg opp økonomisk, mens du som kvinne sitter igjen med ingenting. Plutselig må du kanskje flytte ut av huset og leie, for du har ikke råd til å sitte med hus. Det er det mannen som har økonomi til. Så mannen sitter med hus og en tilnærmet uendret økonomisk hverdag. Du må snu på hver krone.Økonomi er ikke alt kan man si, men det er ikke til å legge skjul på at å ha en sterk økonomi for seg selv er av stor betydning for hvilket liv du selv får.
    Jeg hadde selv en mor som gikk hjemme, avsluttet utdanning og satt seg selv til side- for at faren min skulle fortsette sin karriere og tjente godt. Den dagen dem skilte seg satt hun igjen med null og niks. Vi sleit kjempemye og hadde det langt fra fett. Det var perioder hvor vi knapt nok hadde mat. Og vi levde veldig sparsommelig og måtte snu på hver eneste krone. Det var tøft og det var heller ikke noen lett tilværelse for min mor. Ikke bare var det tøffe for min mor, men for oss også. Så det påvirker barna også.
    Så kan man da gjerne si ar penger ikke er alt, men tro meg ; økonomisk frihet og det å kunne være økonomisk uavhengig ; det gjør ting så mye enklere !
    I stor grad er det menn som er kjøpesterke, som kjører rundt i biler i millionklassen, har dyre hus og klær. For jo, menn liker å flotte seg opp med materielle ting dem også. Selv om dem ikke vil innrømme det. Menn liker å shoppe de og, dyre dresser, utstyr ( ski feks) biler og reiser. Og jeg tror aldri i verden at en mann ville gitt opp den økonomiske friheten sin og risikere å kjøre rundt i en rusten Skoda, mens kona kjører rundt i en fet bil i millionklassen.
    Nå har jeg skrevet dette litt på spissen. Men jeg synes det er på tide at kvinner blir fører i sitt eget liv. Skap din egen frihet. Jeg ser med glede at flere jenter av den yngre generasjonen satser på yrker som gir god lønn. De satser på karriere og de jobber hardt for å komme dit.
    Det finnes ingen fasit på hva som er riktig for hver enkelt. Det er heller ingen fasit på hva hver enkelt legger vekt på i livet sitt. Hva er viktig? Hva ønsker du å oppnå ? Hvordan vil du leve? Og ingen kan heller forutsi hvordan livet er. Livet er skjørt.
    Det er også slik at livet ikke er konstant, men det i bevegelse. Endringer skjer hele tiden. Og det dukker opp uforutsette ting.
    Uansett hvordan det vries og vendes på; så blir det for unyansert å si at kvinner bare vil jobbe deltid og shoppe. jobber du deltid, så har du som regel ikke så mye til overs for shopping. Men ja, jeg skulle gjerne hatt en fet jobb hvor jeg tjente millioner og kunne leve fett. Men det har jeg ikke. Selv ikke som fulltidsansatt i helsevesenet kan jeg leve fett.
    Nei, de aller fleste deltidsansatte kvinner er ikke en del av hollywodfruene.kortet går ikke varmt hverken på CC vest, spa eller dyre designer butikker. Og de færreste har en mann som legger igjen kortet sitt for at den deltidsansatte kona skal få dra på shopping og flotte seg opp. Det er for de få å ha en slik mann. Og de jentene er gjerne over gjennomsnittet pene.
    Om jeg drømmer om å kunne leve slik, ja.Men virkeligheten er en annen. Men la meg drømme. For spekter dama kan bare ta det helt med ro, jeg lever ikke fett som deltidsansatt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *