Er dere rasister, H&M?

Categories Tanker 💭

Flere har rast mot H&M det siste døgnet og grunnen er en hettegenser med teksten «Coolest monkey in the jungle». Gutten som har på seg genseren er mørkhudet, og det finnes en tilsvarende genser med teksten «Survival expert» der det er en hvit gutt. 

Mange har rast og kaller H&M rasistiske fordi den mørkhudede gutten har på seg genseren som indirekte kaller han en ape. Flere reagerer også fordi den hvite gutten blir fremstilt som en helt i forhold. Artisten The Weeknd har faktisk trukket sitt samarbeid med H&M etter oppstyret. 

Jeg har selv tidligere rast mot en produsent etter å ha kommet over en reklame jeg syntes var rasistisk, men i dette tilfellet så måtte jeg faktisk tenke meg om to ganger. Faktisk syntes jeg at dette tilfellet er skikkelig vanskelig.

For er det rasistisk eller ikke?

Jo, hadde noen slengt kommentarer til den mørke gutten at han var en ape i skolegården, da hadde det vært ugreit.

Men det hadde det jo egentlig vært hvis noen hadde slengt kommentarer om mitt utseende og min hudfarge også. 

For egentlig sitter jeg mest med en bismak i munnen. For TENK på alt vi henger oss opp i. Tenk på hvor mange barn som er sultne. Tenk på hvor mange barn som ikke har noen foreldre. Tenk på hvor mange barn som ikke har råd til klær. Eller, tenk på at barn i Kambodsja produserer klærne til H&M. Det kan jeg bli sint for det. 

Alt er jo ikke ment rasistisk, og som en skrev i ett kommentarfelt: Barn er jo som små aper, enten de er mørke i huden eller lyse i huden.  For de er jo høyt og lavt, og overalt. 

Barn er barn, og jeg lar meg egentlig mest irritere over forskjellene vi lager ved å reagere på akkurat dette. 

Jeg tror egentlig jeg må konkludere med at vi snakker om barn. De ser ikke farge eller hva et ord kan bety for noen. Det er faktisk vi voksne som lærer de å hate og det er kanskje vi som lærer de at de er annerledes. 

Og det syntes jeg faktisk er verre. 

Samtidig hadde det jo vært festlig å vite hvor mange mennesker som har godkjent denne genseren før den kom ut. For det er litt rart at ingen har reflektert over dette. 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER (3 kategorier) 

// Marty

5 kommentarer

5 thoughts on “Er dere rasister, H&M?

  1. Jeg synes på en måte det blir OMVENDT rasistisk, jeg. Ved at vi reagerer på at det står “monkey” på genseren hans så lager vi en greie av det. Hvorfor? Tåler ikke han det da? Vi gjør ham til offer. Vi stakkarsliggjør ham. Vi lager et problem ut av noe som ikke trenger å være et problem.
    Synes egentlig dette sier mere om de som hele tiden hyler opp om rasisme. Det er faktisk de som ER rasistiske. Ved at de mener at svarte barn ikke tåler såpass. DET er rasistisk, det! Fy!

  2. Omg…..! Tror nok heller at HM har gjort dette slik nettopp for å vise at dem ikke bryr seg døyten om fargen ungen har! Om dem hadde hatt motsatt på, er det garantert folk som hadde reagert på det også… Nå må vi slutte å bli fornærmet på andres vegne hele tida, vi må slutte å være så overfølsomme og leite etter feil..
    Eg synes genserene er tøffe uansett hvem som har de på 😉

  3. du blir jo krenket og opprørt av mye teitere ting du selv. du sa jo at det var sexisme at man kunne kjøpe en rosa globus selv om det ikke stod noe sted at den var for jenter. du blirkrenket av de mest ubetydeligge ting så syns ikke du skal rope for høyt om dette kjære deg

  4. Jeg syntes folk overreagerer. Hadde dette vært en hvit gutt hadde ingen reagert, så dette tror jeg bare var tilfeldig. Det at denne gutten fikk akkurat den genseren. Dessuten, unger som små kan bli kalt aper, fordi unger har så mye energi. Jeg f.eks. ble kalt dette og jeg er hvit og har aldri reagert på dette ordet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *