Disse byttereglene må du kunne!

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

I romjulen bruker mange tid på å bytte julegaver de fikk dobbelt av, som de ikke vil ha eller ting som er for smått.

Etter mange år i butikk har jeg tatt i mot haugevis av varer som skal byttes, og mange tror faktisk at kunden alltid har rett – Altså, at man som kunde automatisk har enten rett på pengene tilbake eller et nytt produkt. Men sånn er det nødvendigvis ikke. 
 

Bytting av julegaver i butikk

 – Det er dessverre ingen lovfestet bytterett. Det betyr at du ikke kan kreve å få byttet en vare uten at du har byttelapp eller kvittering. Faktisk så er det butikkene selv som bestemmer betingelsene for bytting og retur av varer! 

 – Og, pengene tilbake kan du heller ikke kreve. Det meste kommer an på informasjonen enten på kvitteringen eller byttelappen. Dersom det ikke står på kvitteringen eller at det på forhånd er avtalt et åpent kjøp med selger kan du faktisk ikke kreve pengene tilbake. Er det feil på varen er reglene litt annerledes. Etter forbrukerkjøpsloven har du som kjøper rett til å få en helt ny vare, prisavslag eller reparasjon av varen – Hvis den er ødelagt. 

Men… Jeg har opplevd at kunder selv har ødelagt varen for å få byttet den inn i noe annet, og det er IKKE greit. 

De fleste butikker ønsker å gi best mulig service og de aller fleste butikker lar deg bytte varen så lenge den er ubrukt og som ny, altså at den er i sin originale emballasje eller at lappen er på. 

– Etter jul kommer ofte varer på salg, du risikerer da at varen du har fått har blitt en salgsvare og at du må bytte den inn til en lavere pris enn det gaven opprinnelig ble kjøpt for! Det betyr at du rett og slett kan tape penger på at varen du vil bytte har kommet på salg. Det er kjipt, men det er ikke vits å krangle med dama i kassen på grunn av det. 

– Mange av oss ønsker oss gavekort til jul, fordi vi da selv kan velge hva vi vil kjøpe! Har du fått gavekort må du passe på at du bruker det før det går ut. Det er også en ide og sjekke hva det kan brukes på, i og med at noen gavekort ikke kan brukes på salgsvarer (Sleipt og litt kjipt, ja). Du kan heller ikke bytte gavekortet inn i kontanter… Står det ikke utløpsdato på kortet er det gyldig i tre år! 

– Hvis du har fått undertøy, sminke som ikke er forseglet eller andre intime varer så er det stor sannsynlighet for at du ikke får byttet. Det sier seg vel kanskje selv hva grunnen er? 

Regel nummer én som kunde: Vær raskt ute med å bytte (spesielt uten kvittering og byttelapp), vær hyggelig og ha forståelse for at butikkene også må ha regler. De aller fleste ønsker å gjøre det beste for deg som kunde! 


 

Bytte julegaver på nett? 

Det er kanskje ingen hemmelighet at det er er litt større jobb å skulle bytte julegaver som er kjøpt på nettet. Men når du har fått en vare som er kjøpt over nett, så er det angreretten som gjelder. Det betyr at du har 14 dager fra du har mottatt varen, i og med at det er fristen i Norge.

Det som er digg med å få gaver over nett er at du kan åpne emballasjen, prøve og undersøke produktet nøye, og allikevel levere det tilbake. Men, det betyr ikke at du kan ta på deg kjolen og ta deg en sving, for også bytte den… Er varen tydelig brukt eller ødelagt er det ingen garanti for at du får hele beløpet tilbake eller en ny vare. 

Bare husk at fristen for angrerett er 14 dager fra KJØPEREN mottok gaven, ikke fra da du pakket den opp 🙂 Sjekk også om nettbutikken tilbyr utvidet angrerett eller bytterett etter jul – For noen vil være ekstra hjelpsomme og gavmilde. 

God bytting! 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER

// Marty

11 kommentarer

11 thoughts on “Disse byttereglene må du kunne!

  1. Hei! Dette har ingenting med innlegget å gjøre, men jeg lurer så på hvilken bredde du har på ditt Gucci belte? Ser på nettsiden at de har 4cm, og det ser ut som det er det du har? Får man det igjennom belte”hullene” på jeans? 🙂
    Mvh Renate

  2. Fint innlegg! Var ute byttet to ting på den store byttedagen, da vi fikk dobbelt opp av noe og feil størrelse på noe annet. Heldigvis byttelapp på begge deler! Sitter igjen med en tilgodelapp (gavekort) for det ene plagget 🙂

  3. De fleste butikkansatte er medgjørlige, så lenge kunden er det. Det finnes mange som flipper helt mongo når vi står å forklarer reglene. Jeg forstår de, men regler er regler, ikke de bak kassa så bestemmer det. En gang fikk jeg en kunde som skjelte meg så ut at jeg begynte å gråte (haha). Flott du skriver dette innlegget, ikke alle som er klar over reglene.. 😀

  4. Jobber i butikk selv, og det verste er å få sinte kunder som ikke tar hensyn til at det er regler vi bak kassa må følge for å ikke få problemer selv -.- Har fått alt fra utskjelling til truing..altså det fins grenser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *