50 000,- på julegaver

Categories Tanker 💭

Eller en varm klem, en edru pappa og en julefilm? 

Hvor enn jeg går så dukker det opp reklame for julegaver. Det dukker opp tips til hva jeg burde kjøpe, hvor mye penger jeg sparer ved å kjøpe ting hos akkurat den forhandleren og hvor lurt det er å kjøpe akkurat den tannbørsten, den TV-en eller den sofaen. Samtidig så ser jeg daglig statuser og innlegg med folk som har det tøft i julen, mennesker som bruker for mye penger og folk som stresser seg ihjel for å få alt på plass til jula. 

Folk har til og med begynt å skrive budsjettet sitt på julegaver, og det er til å spy av. 

For hva er egentlig viktigst?

Jeg er nemlig så himla lei av foreldre som tror at ungen sin behøver fjorten nye dukker under juletreet.

Jeg er så himla lei av foreldre som tror at ungen sin behøver enda et nytt par fotballsko.

Jeg er så himla lei av foreldre som tror at ungen sin behøver en to ukers sommerferie i Bamseklubben på Mallorca så mamma og pappa kan slappe av litt. 

For det er faktisk ikke det som betyr noe. 

Det er nemlig de voksne som styrer, jager etter en perfekt jul og er opptatt av at alt skal være på stell. Barna driter nemlig i om det er vasket i krokene bak sofaen, om veggene er skrubba, om gardinene er strøket og om akevitten er handlet inn. 

For jula handler faktisk om å være sammen, glede andre og vise kjærlighet. Hvor presset om å bruke mest mulig på gaver kom fra, presset om å ha det fineste juletreet på Instagram kom fra og hvor presset om å ha en perfekt jul kom fra aner jeg ikke, men jeg kjenner at jeg er så lei. 

Og ungene dine behøver ikke julegaver så det tyter ut av øra på dem. 

Hvis jula kun skal handle om penger, flest mulig gaver, nyvaska vegger og skrytestatuser så kan vi godt drite i hele jula for min del. 

For det blir nemlig jul til tross for at ikke alt er på stell, selvom svoren på ribba ikke blir sprø, selvom det blir klumper i riskremen og selvom du har glemt å kjøpe inn juleservietter. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER

// Marty

1 kommentar

1 thought on “50 000,- på julegaver

  1. Vi har to gutter – på 6 og 2 år. Ikke en av dem har fått en julegave merket “fra mamma og pappa”. De får for det første nok ellers i året, for det andre mer enn nok julegaver fra andre kjente og kjære, og sist men ikke minst: de greier ikke å huske dagen etter hvem de har fått gaver av og ikke – eller hvem de fikk hva med, så hvorfor? Dessuten måtte de pent greie seg med en enkel godteri-kalender.
    Frem til den dagen de lærer seg og sette pris på tingene de får, og ikke minst faktisk trenger noe til jul, så kommer ikke jeg til å kjøpe julegave til dem.
    Forresten, så fikk vi penger av svigerforeldrene mine til å kjøpe noe til dem så helt stemmer det ikke. Men den er ikke fra oss – og vi har ikke brukt annet enn de pengene vi fikk av svigers til gaver. Men det er innafor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *