Vi kvinner behøver ikke nakne menn

Categories Tanker 💭

Vi kvinner behøver ikke halvnakne menn for å prestere, så hvorfor i alle dager fungerer vi kvinner som utstillingsvinduer og “øyegodis” for mannfolka når de presterer?

For ikke å snakke om hvorfor vi jenter skal ha rosa globuser, fremfor blå. Er det fordi vår verden er rosa? Eller er det bare fordi vi er jenter? Fordi jenter liker sånt? 

Eller som at en butikk på Hamar selger bukser med å sette to toppløse, damer inntil hverandre som sender et sexy blikk. Fordi det er vel HELT normalt at damer går rundt toppløs, men med bukser? 

Eller jentene som får en skoledag til å sminke seg, mens gutta får en dag til å spille playstation. Fordi de “typiske” jente-gruppene og gutte-gruppene skal sveises bedre sammen. Fordi jenter overhode ikke kan spille playstation? Eller fordi gutter overhode ikke kan interesse seg for sminke? Eller fordi jentene skal være pene, søte og stelt, mens gutta kan leke, herje og ha det kult? 

Jeg må heller ikke glemme å nevne dette, der det blir satt kjønn på kakestrøssel. For det er vel nødvendig, eller? Rosa og blått er greit, men superhelt og prinsesse? Hmm… 

Hvorfor må vi kvinner objektiviserer og seksualiseres som dette? 

Jeg er så lei av at gutter leker, mens jenter er pene. Jeg er så lei av at menn jobber, mens damer er sexy. Jeg er så lei av at gutter er tøffe, mens jenter er yndige. 

Ekstremt mange kjemper hardt for å bekjempe kjønnsrollene, og det er derfor synd at noen gang på gang må komme og sette de forskjellige kjønnene i bås. For det er overhode ikke nødvendig å dele gutter og jenter inn i enten rosa eller blått eller å skape forventinger til at “sånn er jenter” og “sånn er gutter”. 

For min verden er ikke rosa. Min verden består av lek, kjoler, sminke, playstation, fotball, kortspill, hettegensere og blå tannbørster. 
 


Kilde: abcnyheter.no

Jeg får stadig spørsmål om jeg er feminist. Og ja, det er jeg. Og hvis ikke du er feminist, så syntes jeg kanskje alle disse bildene viser grunner til å bli det.
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 
Stem gjerne på meg på til Vixen Influencer Awards HER

// Marty

 

10 kommentarer

10 thoughts on “Vi kvinner behøver ikke nakne menn

  1. Hvor på globusene står det at blå er til gutt og rosa er til jente? Du legger selv opp til at blått er til gutter og rosa er til jenter.

  2. Enig i alt det andre, men det med globusene – det er jo bare bra de finnes i flere farger, rosa, blå, svart evnt. Noen vil jo ha annen farge også. Ig noen jenter vil faktisk ha rosa. Det var ingenting kjønnsdiskriminerende med globusene. Det blir det når du legger opp til det

  3. nokk en gang så har du ikke gjort noe undersøkelse eller kritisk tenkning nesten alle statistikkene du bruker er bare ren løgn og i tilleg så opplevere menn MYE mer vold enn kvinner så å legge opp til at dette påvirker jenter mer er ikke bare latterlig, men det skaper bare ver splid og du fremstiller jenter som svake. håper du bruker bedre tid på neste innlegg

  4. det kalles markedsføring. den overvelmende majoriten av jenter foretrekker “jenteting” og det samme for gutter. dette er biologisk og naturlig og selskaper tjenermere penger ved å markedsføre på denne måten det har ingenting med sexsime og gjøre. les deg litt opp på ting før du legger ut innlegg. ser og at nesten alle statistikkene er feil…

  5. For Gudskylld!!! Men kjøper hvilken globuse eller strøsel man vil, herregud. Ikke vær så jævlig nøye på alt 😉

  6. du fortsetter med sensuren ser jeg…. dette kommer til å komme ut i et blogginnlegg eller en artikkel om ikke lenge og det kommer til å gå ut over datteren din og det er synd når det ikke en gang er hennes feil.

  7. Anonym: Kjære anonym. Jeg slutter ikke å la meg sjarmere over mennesker som deg som gjemmer seg bak anonym og forventer at alt dere skriver blir delt. Stå frem med navn og vær saklig så blir meningene dine delt. Men å komme med trusler (direkte eller indirekte) er lite sjarmerende. Så skjerp deg. Ønsker deg og dine en strålende før jul. Mvh pappaen til Martine

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *