Det heter Lucia, ikke lysfest

Categories Tanker 💭

For noen uker siden skrev jeg at jeg er lei av at vi ødelegger jula, og i dag skriver jeg fordi det flere steder i landet inviteres til lysfest i stedet for Lucia. På lik linje som at skoleballene nå flere steder kalles vinterball i steder for juleball. Fordi det kan støte noen og fordi det muligens ikke inkluderer alle. 

For hva skjedde egentlig? 

Funker demokratiet litt for godt? Tilpasser vi oss til for godt? Er vi litt for redd for å ikke føye oss? Er vi litt for gavmilde? Er vi redd for å ikke være inkluderende nok?

Jeg har aldri vært Lucia, og jeg kan love deg at jeg har felt mange tårer for det. Det var faktisk så trist at jeg et år at fikk med meg barna i nabolaget til å lage et Luciatog sammen med meg, og i det toget fikk alle som ville fikk lov til å være Lucia.

I dag er det noe jeg ler av, men den gangen var det blodig alvor. Men samtidig så var det alltid gøy med Lucia, vi fikk gå i tog, pynte oss, synge sanger, spise lussekatter og drikke saft. På mange måter var det et av høydepunktene før jul. 

Lucia er en tradisjon jeg alltid kan huske vi har hatt, og at flere og flere velger å kalle Lucia-tradisjonen for lysfest i frykt for å støte noen gjør meg ikke annet enn trist. 

På lik linje som at juleballene kalles vinterball, fordi noen ikke feirer jul. Eller på lik linje som at noen barn ikke får bruke nisseluer i barnehagen før jul. 

Fordi det heter Lucia, ikke lysfest. 

Faktisk står det i læreplanen i skolen at man kan få fritak fra religionsundervisning (noe som overhode ikke er nytt). Men det er noe jeg faktisk sliter med å syntes er riktig. For undervisningen som foregår på skolen skal i utgangspunktet være nøytral, og hvorfor skal man ikke få kunnskap om alle slags forskjellige religioner? 

Jeg mener overhode ikke at man skal tvinge noen til å feire jul. Men man skal heller ikke slutte å feire jul fordi noen ikke vil. 

Jeg mener overhode ikke at man skal tvinge noen til å gå i Luciatog. Men man skal heller ikke slutte å gjøre det fordi noen syntes det er tull.

Jeg mener overhode ikke at man skal tvinge noen til å bruke nisseluer. Men man skal heller ikke slutte å tro på nissen fordi noen ikke gjør det.

Jeg mener bare at man må få lov til å holde på tradisjoner, uten å være redde for å krenke noen. For det er helt lov å stå over Lucia-toget, juletrefesten og julaften, men det betyr ikke at alle andre må det. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs 

// Marty

 

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Det heter Lucia, ikke lysfest

  1. Man kan få fritak fra aktiviteter i all undervisning (inkludert religionsundervisning) i skolen hvis aktiviteten kan tolkes som krenkende, utøving av religion etc. Man kan derimot ikke få fritak fra selve undervisningen (faginnhold) om andre religioner, så der har du nok misforstått litt! 🙂
    -religionslærer

  2. Helt enig med deg Martine!
    Men en ting reagerer jeg nok engang på: dette med venner.
    Du nevner stadig venner, og så har du hatt heftige debatter om Viggo venneløs.. at du har veldig få etc. Men utifra bloggen har du flere venner enn meg, og jeg trodde jeg hadde mange?….

  3. Det går aldri å ha et for godt demokrati eller for mye vekt på å inkludere. Her skinte det igjennom en smule konservativ tankegang. Du setter selv spørsmålet “hva har skjedd?” men unnskyld meg, er ikke det veldig åpenbart? Globalisering, om du liker det eller ikke. Vi blir mer og mer multikulturelle, noe som er flott og lærerikt, og å sitte å tviholde på lussekatten og grine av at det blir kaldt noe annet enn du vokste opp med er et skritt tilbake. Så flott at vi tar hensyn til så mange forskjellige individer og ser minoritetene sier bare jeg 🙂

  4. Jeg synes selv at nøytral religionsundervisning er viktig. Religion er en så stor del av verden og vår historie at det på en eller annen måte påvirker oss alle.
    Når det gjelder jul synes jeg at folk skal få velge selv, og jeg synes at det er trist når tradisjoner faller bort. For meg er jul ikke spesielt viktig, men jeg vil ikke ødelegge andres glede over julen bare fordi jeg ikke har et behov for å synge julesanger liksom.

  5. Synes det er utrolig synd at slike tradisjoner skal forsvinne kun fordi vi skal tilfredsstille de som ikke feirer jul! Må vi andre føye oss, og slutte kun fordi noen ikke feirer jul? Vi må holde på tradisjonene, for en vakker dag har vi ikke de lengre hvis det fortsetter slik. Er helt enig med deg Martine! Fortsett å kjempe for våre tradisjoner og kultur!

  6. Jeg bare lurer på hvilke kilder du har på at barn ikke får ha nisselue i barnehagen? For min del høres det ut som om du bare reproduserer mye av våset som flyter rundt om at innvandrere liksom er skyld i at barn liksom ikke får feire jul, og at mye av liknende historier tildigere har vist seg å ikke være sant. Og at det kalles vinterball og ikke juleball burde vel overhode ikke være med her i det hele tatt, da dette ikke har noen ting med julen å gjøre, den er bare plassert rundt denne høytiden da det passer seg. Jeg synes inkludering er ekstremt viktig, for alle, nye og gamle landsmenn inkludert.

  7. Så utrolig bra innlegg!! Jeg er så sinnsykt enig i det du sier her, verden har gjort en merkelig endring når det gjelder demokrati hvor alle må konstant passe på hva man sier for å ikke såre noen. Dette gjelder også høytider som du snakker om, også tradisjonelle bøker som vi har lest siden vi har små. At en skal prøve å endre historien til at den skal passe til nådagens samfunn er jo bare idiotisk, vi kan aldri endre historien eller fortiden,, men vi kan forklare hva som KAN være galt med den slik at vi ikke gjør de samme feilene nå idag.
    Jeg feiret også Lucia og elsket det! skal ikke vi i disse Nordiske landene få feire de juletidene vi har hatt i våre tradisjoner? Grusomt synes jeg. Det er ingen som tvinger noen til å feire noen slags høytider, men du må jo kunne stå for det om du ikke vil. Alle får jo feire den høytiden de vil, men hvorfor kan vi ikke da få feire de vi vil…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *