Jeg blir anmeldt

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

For noen uker siden publiserte jeg en liste med navn. På denne lista med navn sto det navnene på mennesker som har vært med på å dele nakenbildet av meg videre. Det sto ingen etternavn, men det sto fornavn, alder og yrker. For meg var det viktig å poste denne listen, mest for at folk faktisk skulle få se at det ikke er en spesiell gruppe mennesker som poster disse bildene, men også fordi at de som har gjort det skal vite at jeg vet. 

Det skapte store reaksjoner, og faktisk har jeg blitt truet med å bli anmeldt etter at jeg postet listen. 

For krenkelser. 

Er ikke det ironisk? 

Jeg visste at det selvfølgelig ville komme reaksjoner på dette, men at noen skulle ta seg så ekstremt nær av det hadde jeg faktisk ikke trodd. For hvis man reagerer og tar seg nær av det, betyr ikke det egentlig at man har noe å forsvare? Jeg fikk et par spørsmål fra personer om det var de det gjaldt, men man vet jo selv om man har delt det eller ikke. 

Jeg svarte hvert fall at personen gjerne må gjøre det, men hvordan skal denne personen da forsvare det å ha publisert et nakenbilde?

Jeg har sagt det før, og sier sier det igjen. Hvis man er tøff nok til å poste et slikt bilde, skrive noe krenkende eller oppføre seg som en drittsekk mot andre på nett – Da må man faktisk ha baller nok til å stå i det og stå for det man har gjort. 

Jeg valgte å publisere listen, og det står jeg 110 % inne for. 

Også kan vi jo ta praten om hvem som i utgangspunktet har krenka hvem. 

// Marty

23 kommentarer

23 thoughts on “Jeg blir anmeldt

  1. “høyst sannsynlig” er du helt idiot eller? hvordan kan du annklage noen for noe du ser på som så forferdelig uten å være sikker på at de har gjort det? er helt sjokkert over at du kan la noe slikt skje. dette får jo all din troverdighet til å ryke rett ut av vinduet.

  2. du står jo ikke for ting du sier selv? hva skjedde med ” jeg vil ikke engang være i bakgrunnen av bilder folk tok på treningstudio” mens 2 dager legger du ut bilder med flere folk i bakrunnen av ditt bilde og når du blir spurt om dette så velger du å ikke svare. stå for ting du sier selv før du krever at andre skal gjør det 🙂 ha en fortsatt fin dag. håper å se kommentaren min og gjerne et svar

  3. Ser at du skriver “mennesker som høyst sannsynlig har vært med på å dele nakenbildet av meg videre”. Mener du med dette at du har gjettet deg fram til enkelte som stod på listen? Er litt synd å publisere en slik liste om du ikke vet med sikkerhet at de har delt bildene. Hvordan har du egentlig funnet ut at disse menneskene har delt bildene?
    Skjønner om du ikke ser problemet med å dele listen når det ikke var nevnt etternavn, men det som er synd er at listen fører til mange antagelser da enkelte av navnene som stod der ikke er veldig vanlige.

  4. “Hvis man er tøff nok til å poste et slikt bilde, skrive noe krenkende eller oppføre seg som en drittsekk mot andre på nett – Da må man faktisk ha baller nok til å stå i det og stå for det man har Gjort ” haha the irony. Du har publisert navnene på folk uten bevis, du må stå for det du ha gjort som er ganske så på trynet dessverre.

  5. Hei;
    Til alle dere som har kommentert dette innlegge: Ta dere en bolle, Dere har ikke peiling på hva dere snakker om. Hadde dere opplevd det samme som Martine så hadde dere hatt en annen innfallsvinkel enn dere har nå. Nå har dere bare skylapper foran øya. Martine er ei bra dame, PUNKTUM!
    -Fredrik

  6. Hvorfor har du slengt deg på clickbait-bølgen? Er så utrolig irriterende. Hadde trodd du skulle klare å holde deg for god for så dårlig blogging.

  7. Støtter det hundre prosent med å dele navnet på dem som delte bildet og hvis du har navnet på personen som tok bildet – så støtter jeg deg hundre prosent på det også.
    Om du får deg til å legge ut nakenbilder/ sexfilmer av et menneske , ja da må du også kunne stå for det. Og om de mener at det ikke er feil å dele nakenbilder / sexfilmer/ bilder etc – så bør det ikke være så fælt at navnet deres blir delt.
    Jeg må le når dem sier de føler seg krenket- hvis dem ikke kan stå for det, så må det jo bety at dem vet hva dem har gjort. Og dessuten så tror jeg slike mennesker gjør det nettopp for å nedverdige andre, krenke, mobbe og ikke minst for å føle makt og undertrykke andre … det er helt forferdelig at det er en økende trend. Jeg synes det er rett og rimelig å navngi dem. Kanskje det vil få andre til å tenke seg om før dem gjør det. Jeg synes dessuten at det burde kvalifisere til en minstestraff i fengsel på inntil 3 mnd , bot og prikk på rullebladet. Dumt for dem som ødelegger livet sitt med å legge ut bilder – men problemet er så stort og økende at det må taes skikkelig grep. Det er mange som får ødelagt livene sine pga det de gjør. Så nå er det på tide at det får konsekvenser for de som legger ut krenkende bilder . Det er jo mobbing på aller høyeste plan – og det er jo noe samfunnet er veldig opptatt av å ta grep om – så jeg synes det er merkelig at dette skal være innafor hva som er greit ! Her unnskyldes det med at jenta ( ikke greit om det gjelder gutter som utsettes for det samme) var dum nok til å være med gutten hjem, eller la seg avbilde av KJÆRESTEN sin etc. Og når det kommer til å skifte i en garderobe – hva er man da ? Sikkert dum fordi du ikke valgte å dusje hjemme – ja, for hvis du dusjer på offentlig dusj på et treningsstudio – ja, da kan man vel ikke forvente annet og har seg selv å takke. Hvor syk har ikke verden blitt ! Selvsentrerte og lite snille er det fler og fler av.
    Jeg synes det er skremmmende og trist å se hvilken utvikling det er og hvor økende problemet er. Vinhar blitt et samfunn med en generasjon som ikke bryr seg om andre og hvilke konsekvenser sine egne handlinger har for andre.

  8. Har et spørsmål til «pappaen til Martine», hvorfor svarer du for henne i kommentarfeltet? Klarer hun det ikke selv? Trodde hun var en voksen dame..

  9. Ida: Hei Ida. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er? Grunnen til at jeg svarer på noen av meldingene Martine får, eller rett og slett ikke godtar alle meldinger er veldig enkel. Det kommer innimellom noen kommentarer som ikke tåler dagens lys. Trusler om vold, trusler om voldtekt og trusler om drap. Noen meldinger går også direkte på Martine som person og har ingen ting med kommentaren til det innlegget som blir kommentert. Jeg håper og tror ikke folk forventer at den type kommentarer slipper igjennom. Ønsker deg en strålende kveld. Mvh pappaen til Martine

  10. nå må du skjerpe deg “pappaen til Martine” slutt å få det til å høres ut som om det bare er slemme og vonde kommentarer som ikke kommer med. du tar vekk helt fine saklige kommentarer hele tiden. syns du skal ta et råd fra datteren din og stå for det du gjør/sier

  11. maria: Hei Maria. Takk for melding. Selvfølgelig er de fleste kommentarer hyggelige. Litt usikker på hva du sikter til? Har du sendt en konstruktiv melding som ikke har blitt «godkjent»? Kan hende du har en annen «terskel» enn meg? Kan hende du synes alt er greit? Som pappa synes ikke jeg alt er greit. Håper du får en fin før jul. Mvh pappaen til Martine

  12. Heia deg, Martine 🙂 (Og pappaen til Martine som tÃ¥lmodig svarer pÃ¥ masse tull her). Har aldri kommentert her før, men kjenner at jeg blir sÃ¥ fantastisk provosert av visse kommentarer fra hjerneløse mennesker. Synes du er kjempetøff som stÃ¥r opp for deg selv. Du har et nydelig, vinnende vesen – og synes du er en strÃ¥lende rollemodell for store og smÃ¥ 🙂

  13. flere av oss har sendt konstruktive saklige meldinger som motbeviser din datters poeng eller saker framstillet på en fin og saklige måte og disse blir ofte slettet, mens du tar med de som bare gir ros og støtte eller de som kommer med hatefulle kommentarer.

  14. Hei Martine! Så heldig du er som har en pappa som stiller opp og virkelig bryr seg! Kanskje noen blir litt misunnelige 😉

  15. Stå på Martine, jeg beundrer deg. Sett det på dagsorden og forsett å være den tøffe jenta du er!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *