Gravid, eller?

Categories Hverdagskaos 🏃🏼‍♀️

Jeg har en liten stund gått rundt å følt at noe har vært rart. Jeg har tatt flere graviditetstester, søkt overalt på nettet og vært bekymret for hva som kan ha vært galt med meg. 

For et par uker siden oppsøkte jeg en lege, etter at jeg hadde en del smerter i underlivet. Jeg hadde også mensen helt ukontrollert, og har ikke klart å forstå hva som har vært problemet. 

Etter et besøk hos legen viste seg seg at jeg har noen godartede svulster på eggstokkene, som også blir kalt cyster. For noen kan dette gi symptomer i form av smerter, mens andre visstnok nesten ikke merker det i det hele tatt. 

Cyster på eggstokkene er visst veldig vanlig hos oss kvinner, og de er sjelden tegn på noe alvorlig. De fleste cyster blir observert uten behandling da det er stor sannsynlighet for at de forsvinner av seg selv. Viser cysten tegn på å vokse eller hvis det er mistanke om at den kan være ondartet, vil den bli fjernet.

I mange tilfeller vil man ikke behandle, men bare observere cyster på eggstokkene og ofte forsvinner de av seg selv uten behandling. Det finnes oppsatte regler for når man bør operere og når man kan tillate seg å observere, i følge helseleksikonet

Prevensjon som bare inneholder hormonet gestagen kan være en risikofaktor for godartede cyster, men ellers finner man som regel ingen årsak.

Etter hva jeg har skjønt så vet man ikke årsaken til at det utvikles cyster i eggstokkene i de fleste tilfeller. Det er dog observert økt forekomst av godartede cyster hos kvinner som bruker gestagen prevensjon (prevensjons-stav, minipiller eller hormonspiral), som antakeligvis er grunnen til at jeg har fått det. 

Jeg kan ikke så mye om dette, men jeg har snakket med legen og lest mye. Jeg har forstått at veldig mange kvinner opplever dette i løpet av livet. Jeg har også forstått at det ikke er så unormalt å innbille seg er graviditet i dette tilfellet, mye også fordi man tydeligvis kan få liknende symptomer, noe jeg selv har hatt. Jeg må ærlig innrømme at jeg selv fikk panikk når jeg fikk vite om det, rett og slett fordi jeg egentlig aldri tidligere har hørt om noen som har hatt det. 

Men, som nevnt så er det visst veldig normalt og i de fleste tilfeller så er det helt ufarlig. Samtidig så er det viktig å sjekke det opp og finne ut hva man kan gjøre med det. I mitt tilfelle så vet jeg enda ikke hva jeg skal gjøre, men jeg skal på en ny sjekk om ikke så lenge. 

Jeg har visst dette i et par uker nå, og jeg tenkte at det var greit å fortelle om det – Rett og slett fordi det er så mange andre som også har det og vil oppleve det.

Som nevnt så er det stort sett helt ufarlig, men uansett så er det alltid viktig at vi damer tar vare på underlivet vårt, både utvendig og innvendig 💪🏻 

 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

4 kommentarer

4 thoughts on “Gravid, eller?

  1. HEI
    Jeg har og cyste på eggstokkene. Syns de var skummelt i begynnelsen men så fikk jeg og en forklaring for noen problemer jeg har hatt. Men ja er veldig normalt, så bra å skive om de ❤️

  2. Har også cyste, dro på sykehuset og fant ut jeg hadde cyste OG er gravid. Det var ikke noe farlig ifølge legene. Nå er jeg i uke 12 og jeg og samboer gleder oss😊

  3. Takk for at du endelig skriver en bra artikkel som ikke får det til å føles ut som verden går under. Likte denne!

  4. Har opplevd akkrat det samme. Har hatt en del smerter og kvalme. Har vært inn og ut hos gynokolog og legen. Jeg syntes det var veldig skremmende i starten med tanke på at jeg bare er 21, med legen var veldig klar på at det ikke er noe farlig, så det er veldig beroliggende. Skal inn igjen etter nyttår for å se om jeg må operere, er så klart skummelt med vet jeg er i gode hender. Godt å lese at det bare ikke er jeg som sliter med det samme <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *