Verdens vakreste barn?

Categories Tanker 💭

Skjermdump Instagram: anna_knyazeva_official

Nå går det et bilde av russiske Anastasiya Knyazeva rundt om i hele verden der hun blir omtalt som verdens vakreste barn. Anastasiya er det russiske barnemerket Chobi Kids’ sitt ansikt utad. I fjor vant hun en kåring og ble også ansiktet til luksusmerket Mischka Aokis barnekolleksjon, i følge britiske Mirror.

Men ærlig talt. 

Jeg blir ikke annet enn trist, fordi hun er et barn. Barn er ikke vakre fordi de har krøllet håret, blitt sminket og sitter i en flatterende posisjon. Barn er lekne, de er søte, de er morsomme, de har bustete hår og de er tullete. De er barn, og barn skal få lov til å være barn.

Barn skal huske, de skal klatre i trærne, de skal leke i sande, de skal ha skrubbsår på knærne, de skal ha skitt i ansiktet, de skal ha snørr under nesa, de skal ha farge i kinnene og de skal glade øyne. Og de skal ha dette fordi de er barn, og fordi nylakkerte negler, nystelt hår, lange øye vipper og kroppspress kommer tidlig nok. 

I mine øyne er ikke foreldrene til denne jenta annet enn uansvarlige som sender barnet sitt som lager et slik symbol ut av deres egen datter. Det er heller ikke greit å eksponere barnet sitt for egen vinning. Med å gjøre dette mener jeg at de gjør sin egen datter til et objekt, fremfor et barn. 

På bildet over følte jeg meg som en prinsesse. Jeg dansa, rappa sminke fra skapet til mamma, sang og lekte. På dette bildet var jeg 6 år. Jeg var glad og jeg var leken. 

Alle verdens barn er vakre, de er unike og de er fine akkurat som de er. De skal hvert fall ikke være idealer i en alder av 6 år. Det er bare trist.

La barn være barn. 
 

Facebook HER – Instagram HER – Snapchat Martinehalvs

// Marty

8 kommentarer

8 thoughts on “Verdens vakreste barn?

  1. Blir helt feil å skulle dolle opp ungene sånn.. det er vi som lager trendene, ungene er de som må leve i en verdens basert på konsekvensene av det 😢

  2. Åååh, så senest i sta en facebook-profil med masse følgere dele en nettside hvor det var skrevet om henne og det at hun er verdens vakreste barn, med teksten “Share your cuties in the comments if your kid could compete”. Det er så utrolig feil.. La nå barn være barn, liksom. Utrolig bra skrevet, beste innlegget jeg har lest på lenge!<3

  3. Alle barn er vakre! Selvfølgelig! Men det er ikke vanskelig å se at dette vakre barnet har noe spesielt. At de bruker henne som modell for et klesmerke, betyr ikke at denne jenta ikke får leke, bli møkkete, være med venner, le og være barn vel? Du (eller vi/oss) vet ingenting om denne jenta og familien, bortsett fra bildene du ser. Kanskje familien er superflinke til å skjerme denne jenta når hun ikke er på oppdrag? Fordommer sier jeg bare😏

  4. Jeg har selv jobbet litt som modell. Begge barna mine har fra spedbarnsalder vært modeller for ulike merker. Nå er de 6 og 8. De begge har synes dette har vært kjekt, men nå vil ikke min sønn mer. Det er selvsagt helt greit, og de har, og har vært like lekne, glade og snørrete som andre barn. Min datter elsker det, og pengene går inn på barnas konto. Så her skal vi ikke dra alle over en kam.
    Og, jenta på bildet er helt nydelig og kommer, om hun vil, til å nå langt.
    Jeg tenker for meg selv ang enn viss frue, at siden hun så gjerne vil ha et fremtidig barn i media, så er det dette hun drømmer om å vise frem. Bare så synd at genene ikke spiller på lag. Kunne ikke dy meg, sikkert slemt, men snart glemt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *